دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ |۱۰ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 17, 2024
حجت‌الاسلام محسن دانیاری

حوزه/ حجت‌الاسلام دانیاری با انتقاد از اینکه از سال ۱۳۹۲ بدره به شهرستان تبدیل شده است ولی نیروی انسانی کافی و امکانات لازم برای آن در نظر گرفته نشده است، گفت: برای مثال اداره گردشگری مستأجر با یک کارمند در شأن «نگین زاگرس» به عنوان قطب گردشگری استان نیست.

حجت‌الاسلام محسن دانیاری امام‌جمعه شهرستان بدره استان ایلام در گفت و گو با خبر گزاری حوزه، به موضوع نبود نیروی انسانی کافی و کمبود امکانات مطابق با محدوده جغرافیایی و جمعیتی پرداخت و گفت: بدره از سال ۱۳۹۲ به شهرستان تبدیل شد و بعد از آن بسیاری از ادارات استقرار پیدا کردند اما نیروی انسانی و امکانات لازم برای آن‌ها در نظر گرفته نشده است.

امام‌جمعه شهرستان بدره با تأکید بر گذشت بیش از ۱۰ سال از شهرستان شدن بدره، اظهار داشت: هنوز خیلی از ادارات استقرار پیدا نکرده‌اند و بسیاری از ادارات یا تک نفره اداره می‌شود و یا اینکه با کمبود نیرو کار خود را انجام می‌دهند.

وی با اشاره به الحاق دهستان علیشروان با جمعیت حدود سه هزار نفری به شهرستان بدره، افزود: با الحاق این دهستان محدوده جغرافیایی و جمعیتی بیشتر و در نتیجه مشکلات اداری شهرستان بیشتر شد، با توجه به الحاق دهستان علیشروان و توسعه محدوده جغرافیایی و جمعیتی ادارات خدمات رسان با توجه به مشکل کمبود نیروی انسانی و کمبود امکانات مشکلات خدمات رسانی آنها مضاعف شده است.

حجت‌الاسلام دانیاری ادامه داد: از جمله ادارات‌ نیروهای نظامی و امنیتی، دادگستری، ادارات‌ آب، برق، گاز، مخابرات، اداره راه، اداره منابع طبیعی، جهادکشاورزی، بهداشت و درمان، هلال‌احمر، سازمان تبلیغات، ارشاد اسلامی، میراث فرهنگی و گردشگری، آموزش و پرورش، و سایر ادارات دولتی با کمبود نیروی انسانی جدی و کمبود امکانات مواجه هستند.

وی از پیگیری‌های خود و مراجعه به استانداری و مطرح کردن آن با مسئولان استان برای حل این مشکل شهرستان خبر داد و افزود: مردم مطالبه دارند که کارشان در ادارات به خوبی انجام شود.

امام‌جمعه شهرستان بدره توضیح داد: به عنوان نمونه اداره‌ گردشگری و ارشاد اسلامی مستاجر هستند و ملکی برای این ادارات در نظر نگرفته‌اند و با کمترین نیرو اداره می‌شوند؛ این در حالی است که شهرستان بدره به عنوان قطب گردشگری استان معرفی می‌شود و ما میزبان خیلی از گردشگران ایرانی و خارجی هستیم که وضع نیروی موجود توان مرتفع کردن چالش‌های بوجود آمده را ندارند.

وی از مطرح شدن این مشکل به صورت مکرر در خطبه‌های نماز جمعه سخن گفت و افزود: تا به حال هیچ نتیجه‌ای در این زمینه حاصل نشده است؛ تنها پاسخ مسئولان این است که نیرو نداریم.

حجت‌الاسلام دانیاری با تأکید بر اینکه جواب قانع کننده‌ای در پاسخ به اینکه چارت سازمانی و اداری مشخص است و بودجه نیز برای این امر اختصاص پیدا می‌کند اما نیرویی در حال فعالیت نیست دریافت نکرده است گفت: برخی از همین نیروهایی که وجود دارند نیز بومی بدره نیستند و با توجه به اینکه هر روز از ایلام یا شهرهای دیگر مسافتی را برای کار در بدره طی می‌کنند، بازدهی کاری آن‌ها پایین‌تر از حد معمول است.

امام‌جمعه شهرستان بدره با انتقاد از اینکه در اداراتی مانند جهاد کشاورزی از نیروی انسانی خانم استفاده می‌شود تصریح کرد: اقتضاء بعضی کارها این است که یک مرد آن را انجام دهد؛ برای مثال اقتضای برخی مشاغل در جهاد کشاورزی این است که فرد به صورت انفرادی در روستاها از زمین‌های کشاورزی و دامداری‌ها بازدید داشته باشد و اصرار بر استفاده از نیروی خانم باعث دردسرهایی است که آن هم بازدهی کاری را پایین می‌آورد.

وی شهرستان بدره را شناخته شده به نگین زاگرس استان معرفی کرد و انتقاد کرد: متأسفانه در این شهرستان نه کارهای اساسی زیربنایی درستی در امر گردشگری انجام می‌شود و نه نیروی کافی هست که هم‌افزایی بین دستگاه‌های مرتبط ایجاد می‌کنند؛ تبلیغات برای گردشگری و مراجعه گردشگران خارجی با وجود چنین خدمات ضعیفی، اثرگذاری منفی برای منطقه و کشور دارد.

حجت‌الاسلام دانیاری با انتقاد از ضعف فرهنگی در امر حجاب بویژه در بانوان نوجوان گفت: مردم شهرستان بدره به دارلمومنین معروف هستند اما متأسفانه چند سالی است فرهنگ اصیل این شهر تحت تاثیر گردشگرانی که رعایت شئونات اسلامی را ندارند قرار گرفته است. در طول این مدت بیشترین تأثیر منفی را در دختران نوجوان داشته که تهدیدی جدی برای فرهنگ مذهبی و اصیل شهر است.

این مسأله در خطبه‌های نماز جمعه و شورای فرهنگی عمومی شهرستان بارها تذکر داده شده است اما اقدام عملی در این زمینه را شاهد نبوده‌ام؛ یکی از دلایل این امر، وجود تنها یک مسجد در شهرستان است که باعث نبود پایگاه لازم و در نتیجه کم بودن فعالان عرصه فرهنگ در این شهرستان شده است.

امام‌جمعه شهرستان بدره ادامه داد: برای احداث مسجد تقاضای زمین را ارائه داده‌ام اما شهرداری ادعا می‌کند که هیچ زمینی برای احداث مسجد نداریم؛ با وجود گردشگران مختلف و تأثیر منفی این تردد، از کمبود مراکز فرهنگی برای انجام کار فرهنگی و حفظ هویت اصیل مردم منطقه رنج می‌بریم.

وی گردشگری را صنعتی عنوان کرد که دارای صرفه اقتصادی است و گفت: در کشور خود آنقدر که به صرفه اقتصادی گردشگری توجه داریم، به زیرساخت‌های فرهنگی آن نداشته‌ایم؛ متولیان این صنعت باید به فکر مسائل فرهنگی هم باشند و بیشتر ادارات دارای کمبود امکانات و نیروی انسانی هستند.

تنظیم: بهزاد محمد باقری

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha