دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ |۱۰ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 17, 2024
طباطبایی

حوزه / آیت الله طباطبایی نژاد گفت: هر کشوری که جوانان و جمعیت آن اندک باشد، به دست دشمن می‌افتد به خصوص کشور ما که همواره در برابر هجمه دشمنان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اصفهان، آیت الله سیدیوسف طباطبایی نژاد پیش از ظهر امروز در جلسه ستاد حمایت از خانواده و جوانی جمعیت استان اصفهان، به دلایل عمده افراد در عدم ازدواج و فرزندآوری اشاره کرد و اظهار داشت: بررسی دلایل این مسئله نشان می‌دهد این موضوع جهات مختلفی دارد، اما یکی از آن دلایل فقر است و اگر از قرآن کریم نیز استفاده کنیم متوجه می‌شویم دلیل عمده این امر، فقر و توهم فقر است.

وی افزود: خداوند متعال در آیه ۳۲ سوره مبارکه نور می‌فرماید " وَأَنْکِحُوا الْأَیَامَیٰ مِنْکُمْ وَالصَّالِحِینَ مِنْ عِبَادِکُمْ وَإِمَائِکُمْ ۚ إِنْ یَکُونُوا فُقَرَاءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ "یعنی خداوند روی آنچه که در ذهن مردم است تاکید کرده و مردم به دلیل فقر ازادواج نمی‌کنند.

امام جمعه اصفهان با تأکید بر وعده الهی در بی نیاز نمودن انسان پس از ازدواج، تصریح کرد: این بی نیاز کردن به معنای آن است که خداوند به اندازه کفایت و معاش، روزی انسان را می‌دهد.

وی اضافه کرد: درباره فرزندآوری نیز چند آیه معروف در قرآن کریم وجود دارد به ویژه آن که می‌فرماید " وَلَا تَقْتُلُوا أَوْلَادَکُمْ خَشْیَةَ إِمْلَاقٍ ۖ نَحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَإِیَّاکُمْ "و این نکشتن شامل جلوگیری از بارداری نیز می‌شود.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان، نعمت فرزند داشتن و پدر و مادر شدن را بالاترین لذت دانست و ابراز کرد: برخی خود را از این نعمت و لذت محروم می‌کنند، در حالی که نمی‌دانند نعمتی بالاتر از پدر و مادر شدن وجود ندارد و لذتی که در فرزند است در امر دیگری نیست.

وی خاطرنشان کرد: در موضوع ازدواج و فرزندآوری، عمده مسئله‌ای که سبب ازدواج نکردن و صاحب فرزند نشدن می‌شود، ترس از فقر است در حالی که خداوند می‌فرماید " نَحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَإِیَّاکُمْ " ما به همه روزی می‌دهیم.

امام جمعه اصفهان به لزوم و اهمیت داشتن فرزند دوم و سوم در خانواده اشاره کرد و یادآور شد: باید به مردم این مسئله را فهماند که تک فرزندی به ضرر آنها است.

وی یکی از دلایل کاهش نرخ ازدواج را مهریه‌های سنگین عنوان کرد و ادامه داد: یکی دیگر از مسائلی که باید به مردم فهماند این است که سقط و طلاق ضرر دارد و باید به ویژه حرمت سقط جنین را برای مردم بیان کرد، اگر دین محکم باشد، مسئله ازدواج و فرزندآوری حل می‌شود.

آیت الله طباطبایی نژاد ابراز کرد: هر کشوری که جوانان و جمعیت آن اندک باشد، به دست دشمن می‌افتد به خصوص کشور ما که همواره در برابر هجمه دشمنان است، البته باید این را دانست که خداوند برای همه انبیاء دشمنی قرار داده و این امتحان خداوند است.

وی با تاکید بر حفظ و نشر آیات موضوعی قرآن کریم به ویژه در زمینه ازدواج و فرزندآوری، اظهار کرد: باید این آیات را حفظ و برای مردم بیان کرد، به خصوص درباره مسئله جمعیت و ازدواج و فرزندآوری باید این آیات را متذکر شد.

در ابتدای این جلسه نیز مرضیه استکی مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری اصفهان گزارشی از عملکرد و فعالیت‌های ستاد جوانی جمعیت استان ارائه و اظهار کرد: پس از تصویب قانون جوانی جمعیت و ابلاغ آن به استانداری‌ها، ستاد ویژه‌ای تشکیل شد که تاکنون حدود ۱۲ جلسه داشته است.

وی افزود: جلسات این ستاد هر ماه در تمام فرمانداری‌ها تشکیل و مسائل و مشکلاتی که در زمینه فرزندآوری وجود دارد مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری اصفهان به تشکیل هیئت اندیشه ورز در حوزه جمعیت اشاره کرد و گفت: این هیئت به این موضوع رسید که هر شهرستان در زمینه جمعیت مشکلات خاص خود را دارد و باید این مسائل مشخص شود، که در این بین به سه مسئله مهم در خصوص جمعیت در استان دست یافت.

استکی، ازدواج، ناباروری و سقط جنین را سه مسئله احصاء شده در استان عنوان کرد و ادامه داد: در بین این سه موضوع، مشکل عمده، در زمینه ازدواج است و ذیل این سه موضوع، مسائلی مانند بالا رفتن سن ازدواج، کاهش نرخ ازدواج، افزایش نرخ طلاق، فاصله بین ازدواج و فرزندآوری و فاصله فرزندان اول تا دوم موضوعات مبتلا به در شهرستان‌ها است.

هم چنین در این جلسه مدیر ثبت احوال استان هم آمارهایی را ارائه کرد و گفت: استان اصفهان رتبه ۲۵ را در زمنیه نرخ ولادت در کشور و در نرخ وفات رتبه ۱۵ کشور را دارد، هم چنین این استان در نرخ ازدواج، رتبه ۳۰ و در نرخ طلاق رتبه ۲۲ کشور را دارد.

وی اضافه کرد: به دلیل مشوق‌های جمعیتی ارائه شده برای فرزندان سوم به بعد، در حال حاضر استان اصفهان افزایش ۱۰ درصدی در فرزند سوم را دارد.

انتهای پیام. /

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha