یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
آیت‌‌الله نوری

حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان این که حضور علما سبب روشن ماندن چراغ اسلام است گفتند:: حضور فقها و علما، سبب تحقق انقلاب اسلامی گردید و تربیت طلاب انقلابی یکی از وظایف حوزه‌های علمیه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، این مراجع تقلید امروز در دیدار طلاب  و اساتید مدرسه علمیه مهدی موعود (عج) قم،  با اشاره به سیره بزرگان در تحصیل علم اظهار داشتند: بزرگان شرایطی را برای طالب علم برشمرده اند که از آن میان می‌توان به اخلاص، همت، اراده قاطع و نظم و انضباط و تلاش اشاره کرد.

ایشان حضورعلما  در انقلاب اسلامی را سبب روشن ماندن چراغ اسلام دانستند و افزودند: حضور فقها و علما، سبب تحقق انقلاب اسلامی گردید و تربیت طلاب انقلابی یکی از وظایف حوزه‌های علمیه است.

*طلبه باید دشمن شناس باشد

معظم له درباره بایسته‌های یک طلبه در جامعه امروزی خاطرنشان کردند: طلاب امروز، باید دشمن‌شناس باشند و از خطوط اصلی انقلاب آگاهی کامل داشته باشند و راهکارهای تقابل با هجمه‌های دشمن را به خوبی بشناسند.

حضرت آیت‌الله نوری همدانی درباره طلبگی و اهمیت این کسوت ابراز داشتند: بنا بر روایات وارد شده از ناحیه معصومین(ع) هیچ شغلی در دنیا پرافتخارتر از طلبگی وجود ندارد و فرد طلبه نزد خداوند گرامی است.

ایشان درباره شخصیت طلاب در جامعه و جایگاه آن تصریح کردند: تمام شروط از حیث ظاهر و اخلاق، باید در یک طلبه موجود باشد تا طلبه را به یک طلبه واقعی مبدل کند.

این مرجع تقلید با اشاره به سیره ملاصالح مازندرانی و بزرگان حوزه افزودندذ: سیر و آشنایی با سیره بزرگان حوزه، سبب می‌شود تا طلاب با زندگی بزرگان این کسوت آشنا شوند و رمز موفقیت آن‌ها را دریابند که با اخلاص و جدیت و همت و پشتکار مراتب علمی و اخلاقی را طی کرده‌اند.

فقاهت هدف اصلی طلاب

حضرت آیت الله نوری همدانی عمده اهداف یک طلبه را فقاهت دانستند و تاکید کردند: عمده هدف یک طلبه سکوی فقاهت است و دیگر موارد و امور علمی باید در حاشیه فقاهت قرار گیرند.

ایشان آشنایی با ادبیات عرب و صرف و نحو را امری ضروری و لازم برای طلاب معرفی کردند و اظهار داشتند: صرف و نحو، یکی از علوم پایه است و لازم است که طلاب در مسیر طلبگی به این ابزار مسلح باشند و قلم و بیان توسط ادبیات پشتیبانی می‌شود که برای رشد طلبه لازم است.

این مرجع تقلید در ادامه با اشاره به اهمیت نماز شب، شب زنده داری و سفارش بزرگان و ائمه(ع) در این زمینه خاطرنشان کردند: نماز شب و تهجد یکی از امور لازم در مسیر طلبگی است و تا کسی اهل تهجد نباشد ترقی نمی‌کند و مطالعه وقت سحر دارای برکات و توفیقات فراوانی است که طلاب نباید از آن غافل باشند.

 شناخت و معرفی انقلاب ضروری است

حضرت آیت الله نوری همدانی درباره شناخت انقلاب، فرهنگ و تاثیر آن در جهان گفتند: کسی که با فرهنگ انقلاب آشنا نباشد  نمی توان انقلاب را معرفی کند، شناخت انقلاب و فرهنگ آن یکی از اموری است که طلاب باید از آن آگاهی کامل داشته باشند.

ایشان درباره آشنایی با مبانی فکری انقلاب و امام راحل(ره) خاطرنشان کردند: مطالعه صحیفه نور در 22 جلد، دفتر تبیان در 50جلد و وصیت‌نامه امام از کتاب‌هایی است که طلاب باید آن را مطالعه کنند تا با فرهنگ انقلاب و امام آشنایی کامل داشته باشند.

حضرت آیت‌الله نوری همدانی در پایان تقویت ارتباط با امام زمان(عج) را یکی از شروط موفقیت طلاب در حوزه‌های علمیه برشمردند و افزودند: ترک گناه و اهدای ثواب اعمال خیری مانند نماز، صدقه، زیارت به نیت امام زمان(عج) از جمله کارهایی است که رابطه بین طلاب و امام زمان(عج) را تقویت می‌کند و سبب افزایش توفیقات الهی مي‌گردد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha