جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 17, 2024

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، گفت: تنها به زبان آوردن شهادتین، بدون آنکه ایمان قلبی وجود داشته باشد، فایده ای ندارد، چرا که بر اساس آیات قرآن تنها کسانی به رستگاری می رسند که در قلب خود به خدا ایمان داشته باشند.

به گزارش سرویس استان‌های مرکز خبر حوزه، آیت الله محمد یزدی، در همایش طرح تقویت مبانی اعتقادی و شبهه زدائی دینی، در گلپایگان در سخنانی با موضوع آثار و آفات ایمان در قرآن، اظهار داشت: قرآن یک اقیانوس وسیع است که ساحل و انتهایی برای آن نمی توان تصور کرد.

وی گفت: تنها مسلمان بودن بدون ایمان قلبی به خدا انسان را به رستگاری و سعادت نمی‌رساند؛ بلکه تنها کسانی به رستگاری می‌رسند که مومن باشند؛ بنابراین صرف مسلمان بودن برای گذشتن از پل صراط کافی نیست.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با بیان این که در قرآن کریم، از سوگندهای زیادی یاد شده است، گفت: هدف از آوردن سوگند در قرآن کریم، جلب توجه مخاطبان به آن چیزی است که بعد از آن سوگندها می آید، بنابراین اگر کسانی به سراغ غیر از آن چه خداوند بعد از قسم های خود در قرآن ترسیم کرده است، رفتند، بیراهگی و گمراهی را در پیش گرفته‌اند.

وی با اشاره به سوره مبارکه عصر، گفت: خداوند در این سوره مبارکه با قسم خوردن به عصر و زمان، در زیان بودن انسان‌ها را یادآوری می کند، چرا که واقعا اگر حساب هر انسانی را بررسی کنیم، خواهیم دید در مقابل آن گوهر گرانبهایی که به او داده شده زیان و خسران داشته است؛ البته در ادامه این هشدار آمده است، همه انسان ها در زیان اند، مگر آنهایی که ایمان آورده و عمل صالح انجام داده باشند.

آیت الله محمد یزدی در ادامه با بیان این که مسلمان شدن و مؤمن شدن از یکدیگر متفاوت اند، بیان داشت: همانگونه که در طول تاریخ هم بوده است، کسانی بوده اند که به ظاهر اسلام آورده، و شهادتین را هم بر زبان جاری نموده‌اند، اما در دل اعتقاد قلبی نداشته و منتظر بودند حادثه‌ای پیش آید تا به سبک زندگی پدران خود برگردند

وی افزود: علت تظاهر به اسلام این افراد تنها به این دلیل بود که از امتیازات اسلامی، داشتن امنیت، ازدواج با مسلمانان و شهروند تلقی کردن آنان از سوی حاکمیت استفاده کنند در حالی که در خلوت های خود به اعتقادات ظاهری خود اهانت می کردند.

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یادآور شد: بعد از اصرار این جماعت بر مسلمان بودن که تنها در زبان مسلمان شده بودند، آیه ای از قرآن کریم خطاب به آنان نازل شد که تنها زبان شما به حقانیت اسلام شهادت داده، اما قلب شما ایمان نیاورده است».

وی، گفت: هر فرد مؤمنی مسلمان است،‌ ولی هر فرد مسلمانی مؤمن نیست؛‌ مؤمن بودن بستگی به درجه‌ای بالاتر از ایمان و شهادتین دارد و افزون بر این مهم و انجام فرائض دینی،‌ وقتی انسان به درون خود رجوع می‌کند،‌ باید اعتقاد به خدا با تمام وجود در دل او جای گرفته باشد.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، گفـت: گوهر و باطن انسان ها در بحران ها و امتحانات روشن می شود، و مانند امروز که زمانی همه می گفتند مقام معظم رهبری حرفش نافذ است، اشکالی پیش نمی آمد و نمازجمعه هم می آمدند، اما در فتنه ها میزان تبعیت واقعی آن ها مشخص شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha