سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
دعا

حوزه/ احساس شادی و لذتی که یک مؤمن از انفاق، روزه، نماز و حج در خود می‌یابد، به هیچ وجه قابل مقایسه با شادی‌های زودگذر مادی نیست.

حجت الاسلام محمدعلی مطلبی فشارکی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با اشاره به نو شدن زمین ، در  مورد جایگاه نشاط در روایات و آیات قرآن، ابراز داشت: در اسلام تأکید شده که مردم با امید زندگی کنند و قرآن یکی از عوامل دستیابی به نشاط در زندگی را «ایمان به خدا» می داند؛ «الا بذکر الله تطمئن القلوب» ایمان به خدا به انسان آرامش خاطر و اطمینان قلب داده و همه دغدغه ها و نگرانی های روحی و افسردگی را از بین می برد.

مدیر مدرسه علمیه حجت بن الحسن(عج) تهران تصریح کرد: از آنجایی که یکی از مبانی اصولی دین اسلام، اعتقاد به معاد و زندگی جاوید است و مرگ در این دیدگاه، نیستی و نابودی نبوده، بلکه پلی برای عبور از دنیایی کوچک و محدود به جهانی بی نهایت است، شادی زمانی مفهوم واقعی خود را پیدا می کند که انسان آن را در زندگی جاوید خویش نیز تأثیرگذار بداند. به همین دلیل انجام هر کردار نیکی بدون آن که انسان با ایمان را به خودپسندی وادارد، بر شادی درونی او خواهد افزود. احساس شادی و لذتی که یک مؤمن از انفاق، روزه، نماز، حج و... در خود می‌یابد به هیچ وجه قابل مقایسه با شادی‌های زودگذر مادی نیست.

استاد مدرسه علمیه حجت بن الحسن(عج) با شاره به دعای «يا محول الحول و الاحوال، حوّل حالنا إلي أحسن الحال» خاطرنشان ساخت: راستي چرا در اين دعاي پر معنا و تنبه بخش، به هنگام تحويل سال، تحويل حال به احسن حال در خواست مي شود؟ به نظر مي رسد، براي آن است که ابتدا "أحسن الحال" را بفهميم و سپس در راه تحقق آن گام نهيم؟ تفسير اين "أحسن الحال" را بايد در عمق آن دعا يافت که می فرماید «اللهم غير سوء حالنا بحسن حالک؛ خدايا، بدي حال ما را به خوبي حال خود تغيير ده». قطعا درباره ذات اقدس الهي، أحسن بودن حال بي معنا است، زيرا تفضيل حالي بر حال ديگر، فقدان و وجدان و تبديل و تبدل مي طلبد و ذات اقدس الهي از آن پيراسته است. اما برتري حالي بر حال ديگر درباره ما انسان ها کاملا درست مي نمايد. أحسن الحال بودن براي ما يعني رسيدن به تمام آن کمالات به قدر ظرفيت وجودي مان.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha