پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024

فلسفه ملاصدرا دارای سیستم خاصی است و می تواند بسیاری از مشکلات بشر را حل کند.

به گزارش مرکز خبر حوزه، دکتر سید خلیل حسینی طوسی، معاون پژوهشی کالج اسلامی لندن و نویسنده کتاب «فلسفه اخلاق و فلسفه سیاسی ملا صدرا» در نشست علمی گروه فلسفه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی گفت: شاهکار حکمت متعالیه این است که این فلسفه یک فلسفه سیستماتیک و دچار تناقض نشده و ملاصدرا با هوشمندی خود مباحث فلسفی را برهانی و منطقی نمود.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: هنر ملاصدرا در این بود که از مباحث گذشته بهره برده و آنها را در سیستم خاصی تحقق بخشیده است.

وی با بیان اینکه تمامی مباحث ملاصدرا باید کنارهم دیده شود گفت: نباید برای مباحث فلسفه اخلاق و فلسفه سیاسی، نظام علمی ملاصدرا را بر هم زد، زیرا نظام علمی ملاصدرا در تعامل با غیر مسلمانان به ما کمک می کند که با توجه به استدلالات عقلی و روش واحد بتوان به بحث پرداخت.

معاون کالج اسلامی لندن ادامه داد: ملاصدرا معتقد است اگر عارفی نتواند در کثرات سیر کند و با کثرت تعاملی نداشته باشد نمی تواند به عرفان دست یابد. تعامل با کثرات که اجتماع نیز یکی از آن ها است در مسیر تکامل، ضروری است.

سیدخلیل حسینی طوسی افزود: ملاصدرا معتقد است عارف در عین این که در وحدت است در عین حال در کثرت است و درعین اینکه در کثرت است در وحدت است و این می‌تواند بزرگ‌ترین نظریه سیاسی باشد، حضور نفس در عالم کثرات و حرکت آن از کثرات نشان دهنده اجتماعی بودن این مباحث است، زیرا نفس باید در کثرات، خودش را بسازد.

وی گفت: فلسفه سیاسی در تمام فلسفه صدرایی درگیر و با آنها در ارتباط است؛ اما غالب مباحث منتشر شده درباره فلسفه سیاسی متعالیه از این جنبه غفلت کرده‌اند، از این رو لازم است مباحث فلسفه سیاسی بر مبانی فلسفه ملاصدرا مبتنی باشد.

دکتر حسینی تصریح کرد: اگرچه امروزه در فلسفه غرب، محور بحث های سیاسی، قدرت و منشأ و اعتبار آن است، اما باید سیاست ملاصدرا را با عنوان سیاست معنوی و روحانی نام گذارد، البته کار ملاصدرا بزرگ تر از یک سیاستمدار است. او معلم سیاستمداران است.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: در این مکتب به دنبال آن هستم که سیاستمداران چه نوع سیاستی را باید بنویسند که کمال معنوی انسان نیز در آن لحاظ شود.

وی خاطر نشان کرد: فلسفه ملاصدرا دارای سیستم خاصی است و می تواند بسیاری از مشکلات بشر را حل کند. از جمله در بحث انسان شناسی، موضوع رابطه نفس و جسم مطرح است که چگونه دو جوهر متغایر می تواند با همدیگر جمع شود. در حالی که این دو، دو چیز نیستند. یک حقیقت اند که دارای شئون مختلف هستند.

معاون کالج اسلامی لندن ادامه داد: یکی دیگر از مباحث مطرح فلسفه، معرفت شناسی است. در فلسفه غرب نتوانسته اند بین عین و ذهن ارتباط برقرار کنند، با بحث وجودشناسی ملاصدرا می توان تلاش کرد و این بحث را حل کرد.


انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha