سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024

حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد عابدی گفت: مهمترین ویژگی حوزه‌های شیعه در برابر دیگر حوزه‌ها، عقل‌گرایی است و عالمان شیعی آثار عقلی زیادی در علوم عقلی مانند منطق، کلام، فلسفه، عرفان، اخلاق، سیروسلوک و حکمت عملی پدید آورده‌اند.

به گزارش مرکز خبر حوزه، این محقق و پژوهشگر حوزوی در گفتگو با هفته نامه پگاه حوزه با اشاره به اینکه نقطه قوت حوزه‌های شیعی عقل‌گرایی است بیان داشت: بزرگانی مانند امام خمینی(ره)، علامه طباطبائی و ملاصدرا در عین اینکه فیلسوف بوده محدث و مجتهد به تمام معنا نیز بودند.

وی با اشاره به حاکمیت تحجرگرایی و تفکرات سلفی در طول تاریخ گفت: ما در نخستین گام باید با همین تحجرگرایی مبارزه کنیم و مبارزه با تحجر این است که عقل‌گرایی در حوزه رشد کند.

این استاد حوزه با اشاره به جایگاه حوزه علمیه قم در حیات و گسترش فلسفه، سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر حفظ مرجعیت قم در فلسفه را مورد استناد قرار داد و گفت: باید احساس شود کسانی که می‌خواهند فلسفه بخوانند به قم بروند و از زبان فیلسوفان قم، بیاموزند، لذا جایگاه افرادی چون مرحوم رفیعی قزوینی در حوزه خالی است و ضرورت دارد فلسفه در حوزه جایگاه بهتری پیدا کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عابدی با انتقاد از اینکه برخی افراد بدون اینکه از فلسفه اطلاع کافی داشته باشند به نقد کتب فلسفی می‌پردازند، تحلیل و تجزیه فلسفه را نیازمند تفکر عمیق فلسفی دانست و گفت: بعد تفکر فلسفی در حوزه کم رنگ است البته بعضی کارها در حوزه شروع شده، اما واقعا این کارها اندک است، زیرا در حال حاضر زمینه‌ها و ظرفیت‌های زیادی در حوزه وجود دارد.

وی توجه به مبانی فلسفه، تربیت اساتید توانمند و ایجاد فضای آزاداندیشی را عوامل رشد و گسترش فلسفه در مجامع علمی بویژه حوزه دانست و تصریح کرد: حوزه ظرفیت زیادی دارد و این سعه‌صدر در حوزه، خیلی ضروری است.

این پژوهشگر حوزوی با تأکید بر نوآوری در عرصه‌های علوم عقلی و دینی یادآور شد: اگر نوآوری در علوم عقلی به این معنا باشد که کسی بخواهد بدون توجه به تاریخ اسلام و تفکر اسلامی در تبیین آیات، روایات و احادیث معصومین(ع) نوآوری کند، هیچ ارزشی ندارد بلکه باید گذشته را خوب بداند.

وی با اشاره به لزوم بازنگری و تدوین کتب جدید بویژه علوم عقلی، برای تدریس در حوزه‌های علمیه گفت: باید متون درسی جدید تدوین شود ولی تا این متون نوشته نشده همین متون بسیار خوب است و نباید به آن بدبین بود.


انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha