شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024

نشست فلسفه فقه با عنوان «مکتب شناسی فقهی» به همت پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در سالن اجتماعات این پژوهشگاه برگزار شد.

 به گزارش مرکز خبر حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین شب‌زنده‌دار با ارائه تعریفی از مکتب گفت: مکتب، تنوع‌‌هایی است که در یک رشته علمی برمحور مقومات علم پدید می‌آید و مقومات علم یعنی موضوع، مسایل و مبادی به صورت قطعی و اغراض، علی القولین به شرط اینکه اختلاف در آثار پدید بیاورد که در غیر اینصورت مکتب نخواهد بود.
وی افزود: اخباری‌ها به عنوان یک مکتب در بسیاری از مسایل مانند عدم حجیت قرآن بدون تفسیر اهل‌بیت(ع) یا استفاده از دلیل عقلی با اصولیون اختلاف دارند در حالیکه در بسیاری از مسایل ما از دلیل عقلی کمک می‌گیریم مانند مسئله ولایت‌فقیه که مهمترین دلیلش، عقل است و اگر چه از نظر کمی در فقه حلال و حرام اثر ندارد ولی در سایر موضوعات کاربردی برای تحقق بخشیدن احکام اسلامی در جامعه دارد.
عضو جامعه مدرسین با بررسی ضرورت مکتب شناسی تصریح کرد: در مقامی که فقیه می‌خواهد بین خود و خدا حجت داشته باشد آشنایی با مکاتب ضرورتی ندارد، ولی اگر بدانیم که علم در هر زمانی امکان توسعه و پیشرفت و تکامل را دارد با این نگرش نگاه به مکاتب ضروری و مفید خواهد بود.
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نیز با ارائه تعریفی از مکتب فقهی تصریح کرد: به ظهور رسیدن کار کرد یکسان و قابل تکرار یک یا چند نظریه ممتاز در محیط استنباطی و یا فعالیت‌های استنباطی همراه با نتایج فقهی ممتاز را مکتب فقهی می‌نامند.
این استاد حوزه خاطرنشان کرد: اگر مکتب سازی و مکتب شناسی رواج پیدا نکند اجتهادهای تقلیدی سایه گسترده‌تری از اجتهادهای واقعی و عملی خواهند داشت.
وی افزود: عدم مکتب شناسی باعث می‌شود مکتب سازی روند کندی پیدا کند و کند شدن آن به فضای رواج اجتهادهای تقلیدی منتهی خواهد شد.
 
 

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha