چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024

هشتمین جلسه کمیته علمی در راستای برگزاری همایش سیاست متعالیه از منظر حکمت متعالیه در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در این جلسه با اشاره به اشراف آیت‌‌الله جوادی‌آملی بر همایش« سیاست متعالیه از منظر حکمت متعالیه گفت: برای اولین بار است که به سیاست از یک منظر فلسفی تجربه شده و جا افتاده با بهترین ادبیات، نگاه می‌شود.

وی افزود: گرچه پیش‌تر نیز به فضای سیاست از نگاه فلسفی نگاه می‌شده اما بعد از حکمت متعالیه و اوج‌گیری آن توسط صدرالمتألهین، از این زاویه به سیاست، نگاه نشده که با این ابتکار (همایش سیاست متعالیه از منظر حمکت متعالیه)، فضای جدیدی گشوده می‌شود. و البته، در صورت پی‌گیری، زمینه‌ای برای طرح مباحث گسترده‌تر فلسفه سیاسی گشوده خواهد شد.

معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی در ادامه بیان ویژگی‌های این همایش گفت: برای اولین بار است که به مبحث مهم بین رشته‌ای می‌خواهد نگاه شود؛ چرا که دو مقوله مهم عمدتاً و تا به حال از حیث اثباتی و نه ثبوتی از هم جدا را می‌خواهیم به هم گره بزنیم. به خصوص، اینکه یکی از سنخ واقعیات و حقایق، و یکی از سنخ اعتباریات است؛ بنابراین، گام نهادن در این راه، هم سخت است و هم پرثمر و پر نتیجه.

وی اظهار داشت : ادبیاتی را خلق می‌کنیم که باب گفت‌وگویی را با جهان عرب امروز، باز می‌کند؛ چرا که آنها در کتاب‌ها، مقالات و سمینارهایشان به سیاست از نگاه فکری فلسفی نگاه می‌کنند، اما ما به عنوان شیعه، هنوز نتوانسته‌ایم بحث فلسفه سیاسی را در قالب گفتمان اسلامی از یک جایگاه برجسته مطرح کنیم. چه بسا با رفتن در این راه، نقطه عطفی در گفتمان فلسفه سیاسی جهان اسلام هم ایجاد شود.

رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پایان از تلاش‌های پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی در جهت برگزاری این همایش تشکر کرد.

لازم به ذکر است همایش سیاست متعالیه از منظر حکمت متعالیه سوم بهمن ماه سال جاری با سخنرانی حضرت آیت‌‌الله جوادی‌آملی در مرکز همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار می‌شود.


انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha