دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 13, 2024

با مدیریت جدیدی که در فناوری اطلاعات مرکز شکل گرفته در آینده‌ نزدیک حوزه‌های علمیه به طرح جامع فناوری اطلاعات مجهز خواهند شد.

مدیر فناوری و اطلاعات حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با مرکز خبر حوزه، با تشریح چشم‌اندازها و برنامه‌های مدیریت فناوری اطلاعات در حوزه‌‌های علمیه گفت: حوزه علمیه با یک نقشه راه و طرح جامع فناوری اطلاعات که متکی بر اسناد بالادستی راهبردی در مدیریت حوزه باشد مواجه نیست و فعالیت‌ها در مرکز مدیریت بر اساس شرایط و مسایلی که پیش می‌آید جلو می‌رود.

مهندس فرجیان با بیان اینکه باید یک نقشه راه و یا طرح جامع فناوری اطلاعات در حوزه تدوین کنیم افزود: حوزه‌های ستادی و صفی مرکز مدیریت از ارتباط شبکه‌ای در حوزه‌های علمیاتی برخوردار نیستند و از لحاظ سخت‌افزاری از یک وضعیت نامطلوب در نبود نظام مدیریت پشتیبانی سخت‌افزاری رنج می‌برد.

وی به حوزه‌ نرم‌افزاری و سیستم‌هایی که باید اطلاعات را در مرکز جا به جا و با هم مرتبط کند اشاره کرد و بیان داشت: علی‌رغم فعالیت‌ها و تلاش‌هایی که ظرف این دوره در زمینه فناوری اطلاعات در مرکز مدیریت شده اما همه دستاوردهای مرکز در قالب یک سری نرم‌افزارهایی که به صورت جزیره‌ای عمل‌ می‌کنند می‌باشد و هر کدام به یک بخش خاصی می‌پردازد که این شکل ناهماهنگ موجب می‌شود روابط اطلاعات بین قسمت‌های مختلف عملیاتی مرکز به هیچ وجه برقرار نشود.

مدیر فناوری و اطلاعات حوزه علمیه قم یادآور شد: سیستم‌های اطلاعاتی نرم‌افزاری که داخل یک سازمان قرار می‌گیرد و در پایین‌ترین سطح‌اش که اصطلاحاً به آن «tps» یا سیستم‌های پردازش تراکنش‌ها گفته می‌‌شود که عمدتاً با نقاط ضعف و قوتی که دارند، انفرادی کار می‌کنند و مانند سیستم‌های اطلاعاتی مدیریت«mis» با زیر مجموعه خود به صورت دقیق، امکان برقراری ارتباط ندارند.

فرجیان افزود: با این نرم‌افزارها نمی‌توان به مدیریت عالی حوزه ابزارهایی بدهید تا در سطوح مختلف مدیریتی امکاناتی را فراهم کند که آنها بتوانند مدیریت خود را به دقت و به صورت کارآمد به سازمان اعمال کنند.

وی به ارتباط حوزه با مخاطبان خود از طریق فناوری اطلاعات اشاره کرد و گفت: حوزه علمیه با طیف وسیعی از مخاطبان در داخل و خارج کشور مواجه است که همه آنها انتظار دارند با حوزه، ارتباط برقرار کرده و از آن شناخت داشته باشند و با نبود یک سیستم ارتباطی کارآمد در حوزه فناوری اطلاعات بین مخاطبان و بدنه ستاد و صف مرکز مدیریت این ارتباط عملی نیست و ما در صدد ایجاد این ارتباط هستیم.

مدیر فناوری اطلاعات مرکز مدیریت حوزه افزود: دورنمایی که ما از فناوری اطلاعات تصور می‌کنیم محیطی را باید فراهم کنیم که زیرساخت‌های ارتباطی سخت‌افزاری و خدماتی که می‌توانند بسترسازی سیستم‌های مختلف فناوری اطلاعات باشند را ایجاد نماییم، تا از فناوری اطلاعات بهره‌برداری مناسب داشته باشیم.

وی بیان داشت: مرکز مدیریت حوزه باید با داشتن زیرساخت ارتباطی شبکه‌ای به یک گردش اطلاعات قدرتمند در پایین‌ترین سطوح عملیاتی تا عالی‌ترین سطوح کلان مدیریتی این اجازه را بدهد تا در نقاط حساس و کلیدی کارش، ظرفیت‌ها و اتخاذ تصمیمات مناسب، اعمال مدیریت‌ها و اجرای فرآیند مدیریتی پیدا کند.

مهندس فرجیان خاطرنشان کرد: اگر دورنمای کلی از ایجاد فناوری اطلاعات در حوزه، محقق و به صورت عملیاتی در بیاید باید قدم‌های بعدی برداشته شود و با برنامه‌های یکساله و دوساله  نمی‌شود اکتفا کرد.

وی بیان داشت: ما در راه‌اندازی فناوری اطلاعات در حوزه، اولویت را به برنامه‌هایی داده‌ایم که در دوره مشخص زمانی به نتیجه ملموس می‌رسد و چند برنامه برای سال 88 پیش‌بینی کرده‌ایم که مهمترین آن ایجاد بستر شبکه ارتباطی بین تمام ارکان و اجزاء صف و ستاد مرکز مدیریت است که در مرحله اول بین ساختمان‌های مدیریت‌های مرکز و مرحله بعد بین مرکز و مراکز داخل کشور خواهد بود.

مدیر فناوری اطلاعات حوزه علمیه، برقراری امنیت ارتباطی این شبکه، تجهیز سخت‌افزاری و یا نوسازی تمام مجموعه‌ها، ایجاد یک پرتال اینترنتی قدرتمند و راه‌اندازی سیستم اتوماسیون اداره مرکز از جمله برنامه‌های اجرایی در سال 88 است.

وی افزود: در پروژه‌ ایجاد شبکه مرکز مدیریت و برقراری امنیت ارتباطی آن با پیشنهادی که برای تامین اعتبارات و پشتیبانی از آن به شورای عالی داده شده اگر محقق شود کار می‌تواند به صورت عملیاتی شکل بگیرد.

مهندس فرجیان در مورد تعامل و همکاری فناوری اطلاعات مرکز مدیریت با سایت های سایر مراکز حوزوی گفت: سایت‌هایی که در مراکز غیر تحت پوشش مرکز مدیریت قرار دارند، چگونگی همکاری و یا تعامل با آنان به تصمیم شورای فناوری اطلاعات که شورای عالی تشکیل داده است بستگی دارد.


انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha