یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024

وظیفه روحانیت در زمان حاضر احیای علوم اهل بیت علیهم السلام و معرفی آن به جهانیان است.

به گزارش مرکز خبر حوزه حضرت آیت الله صافی گلپایگانی با اشاره به فضایل امام اول شیعیان، ایشان را عابدترین انسان‌ها در مقابل خداوند خوانده و افزودند: امیر مومنان در مقام عبودیت و بندگی و افتخار به آن  در درگاه خداوند از همه انسان‌ها جلوتر بودند به طوری که بسیاری از دشمنان حضرت نیز بر آن اعتراف داشتند.

معظم له کتاب‌های بی‌شماری را که در فضیلت امیر المومنین علی علیه السلام نوشته شده است قاصر در بیان این مطلب دانستند و با اشاره به نامه‌ی جرج جرداق مسیحی گفتند: نویسنده کتاب صوت العدالة الانسانیة در این نامه نوشته‌ است که در حالات و روحیات و تاریخ زندگی حضرت تحقیق کرده و اصولی را از حضرت دیده که بشر بعد از گذشت سالیان زیاد به آن رسیده است.

ایشان با اشاره به اعتراف نویسنده این کتاب مبنی بر این که «من نیز با این همه تلاش و تحقیق تمام ابعاد وجودی ایشان را درک نکرده‌ام» ادامه دادند: خاورشناسان و شرق شناسانی که در زندگی امیرالمومنین تحقیق داشته‌اند به حقایقی از زندگی پرافتخار ایشان رسیده‌اند که نخواسته‌اند اظهار کنند چرا که عدم حضور چنین شخصی را در غرب موجب تحقیر خود می‌دانستند.

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی با یادآوری ذخایر عظیمی که از اهل بیت علیهم السلام در همه علوم به ما رسیده است ابراز داشتند: ما هرچه بخواهیم از توحید، اخلاق، علوم عملی و علمی، در تعلیمات و روایات ائمه اطهار علیهم السلام وجود دارد و باید این علوم را بشناسیم و به دیگران بشناسانیم. ایشان افزودند: ما به کسانی که در این فنون تسلط داشته باشند و به این شبهات پاسخ بگویند احتیاج داریم.

ایشان وظیفه روحانیت را در این زمینه بسیار سنگین خوانده و بیان داشتند: با وجود کتاب‌هایی مانند نهج‌البلاغه،ما بی‌نیاز از آن هستیم که بخواهیم از نظر معرفتی دست حاجت به علوم دیگران دراز کنیم و باید در این زمان که همه به نوعی اظهار وجود می‌کنند، این علوم را احیا کرد و این ذخایر عظیم اهل بیت علیهم السلام را به دنیا عرضه داشت.

معظم له به خلاء معنوی جهان حاضر و تمایل بشر کنونی به دریافت حقایق اشاره کرده و افزودند: دعاهایی که در نزد شیعیان است همه علم است و دارای مضامین بلند اخلاق،‌ الهیات و توحید است که باید این دعاها، اعلامیه‌های قرآن مجید، احادیث و روایات به جهانیان معرفی شود و دیگران نیز اگر هدایت‌های اهل بیت علیهم السلام را دریافت کنند، می‌پذیرند زیرا که براساس فطرت بشر است.

ایشان با تشکر از کسانی که نیروهای متخصص در علوم اهل بیت تربیت می‌کنند فرمودند: باید بیشتر از اینها در این امر اهتمام شود و در همه فرق افراد متخصص داشته باشیم و بتوانیم شبهات را جواب بدهیم و تبلیغات سوء دشمنان را از بین ببریم.

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی با بیان اینکه به واسطه‌ی وجود اهل بیت علیهم السلام باید قدردان خداوند باشیم ادامه دادند: این نعمت بزرگی است که خداوند بر ما نهاده است و در مکتب اهل بیت علیهم السلام مردم را از همه جهات بی‌نیاز فرموده‌اند.

ایشان احیای قرآن و کتاب و سنت را از انتظارات امام زمان ارواحنا فداه از حوزه دانستند و فرمودند: انتظار امام زمان این است که قرآن، کتاب و سنت احیا شود و نهج‌البلاغه، اخبار و احادیث در متن جامعه باشد و همه‌ی ارکان جامعه براساس هدایت‌های قرآن و اهل بیت علیهم السلام باشد.

معظم له با اشاره به خدمات علمای گذشته که بدون دستمزد به نگارش کتاب می‌پرداختند و در شرایط سخت به حفظ حدیث می‌پرداختند و با فداکاری و از جان گذشتگی فضایل اهل بیت علیهم السلام را منتشر می‌کردند، ادامه دادند: امام زمان ارواحنا فداه از حوزه‌ها انتظار دارند که فعال و مستقل باشند و آن را در رفتار و روحیات و عملشان نشان دهند،‌ و مانند گذشتگان از مادیات دوری کنند و اگر در این امر خلوص نیت باشد امام زمان علیه السلام نیز به ما کمک می‌کنند.


انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha