جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام علی مدبری - یزد

حوزه / امروز برخلاف گذشته کسی فرد را در کوچه و خیابان به زور وادار به تغییر اندیشه و عقاید نمی‌کند، بلکه دشمن از طریق شبکه‌های ماهواره ای مبانی فکری شیعیان، خداشناسی و امامت شناسی را مورد هدف قرار داده و زیر سوال می برد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از یزد، حجت الاسلام علی مدبّری، ظهر  امروز در سومین و آخرین روز از مراسم عزاداری در مدرسه امام خمینی(ره) یزد اظهار داشت: در صدر اسلام و چه قبل و چه بعد از پیامبر اکرم(ص)، در جامعه جاهلی آن زمان بلای بزرگی به نام تسلط فرهنگ شمشیر و زور بر جامعه حاکم بود و امروز هم می بینیم متاسفانه در عرصه بین المللی همین فرهنگ حاکم بوده و آمریکا که نماد استکبار جهانی است، برای پایان دادن به جنگ جهانی دوم، بر روی مردم هیروشیما و ناگازاکی بمب اتم می اندازد.

داعش، بنی‌امیه و بنی‌عباس زمان

استاد حوزه علميه يزد گفت: امروز هم دنیای اسلام با اندیشه‌های تکفیری همچون طالبان روبه رو است که از دل آن النصره و از کنار النصره، گروه تروریستی داعش ظهور می‌کند و همه اینها همانند صدر اسلام به دنبال قدرت با ابزار و فرهنگ زور و شمشیر هستند.

وی هدف اصلی تکفیری‌های نوظهور همچون داعش، طالبان، النصره و... را تخریب چهره اسلام در دنیا دانست و اضافه کرد: تکفیری‌های امروز در واقع همانند بنی امیه و بنی عباس به دنبال تخریب چهره اسلام و به‌دست گرفتن قدرت با ابزار و فرهنگ زور و شمشیر است.

استفاده امام باقر(ع)وامام صادق(ع)از خلع سیاسی و نغض ممنوعیت نقل حدیث

وی افزود: امام محمد باقر(ع) و امام جعفر صادق(ع) نیز از فرصت خلع سیاسی ایجاد شده و کشاکش و انتقال قدرت از بنی امیه به بنی عباس و همچنین نقض حکم ممنوعیت نقل حدیث از سوی عمربن عبدالعزيز که از زمان خلیفه اول ایجاد شده بود  نهایت استفاده را کرده و بر خلاف تصور بسیاری از اندیشمندان و سیاستمداران زمان، به جای اینکه با شمشیر و روز قدرت را تصاحب کنند، جامعه را به سمت علم محوری و دانش پیش می‌برند.

علم محوری امام صادق(ع) خط بطلانی بر فرهنگ شمشیرمحوری

استاد حوزه علميه يزد تصریح کرد: در واقع امام محمد باقر(ع) و امام جعفر صادق(ع) با حرکت جامعه به سمت علم محوری و دانش، خط بطلانی بر فرهنگ زورمحوری و شمشیر محوری می‌کشند و انحراف و بدعت غلطی که بعد از پیامبر(ص) در جامعه اسلامی ایجاد شده بود را با این حرکت اصلاح می‌کنند.

اقدام فقیهی که روایتی از سوی وی درک و روایت شود از عبادت هزار عابد بالاتر است

حجت الاسلام مدبّری در بخش دیگری از صحبت‌های خود اذعان داشت: اگر یک روایت از سوی فقیه درک و روایت شود، اقدام وی از عبادت هزار عابد بالاتر است؛ این روایت نشان از اهمیت والای درک روایات و احادیث است، بنابراین باید احادیث از سوی فقها تببین و تفسیر شود.

الگوگیری از تغییر فرهنگ شمشیرمحوری به علم‌محوری امام‌صادق(ع)، نیاز امروز جهان

وی گفت: امروز برخلاف گذشته کسی فرد را در کوچه و خیابان به زور وادار به تغییر اندیشه و عقاید نمی‌کند، بلکه دشمن از طریق شبکه های ماهواره ای مبانی فکری شیعیان، خداشناسی و امامت شناسی را مورد هدف قرار داده و زیر سوال می برد.

حجت الاسلام مدبّری با بیان این که امروز همانند تغییر رویکرد جامعه از فرهنگ شمشیر محور به فرهنگ علم محوری توسط امام صادق(ع)، نیازمند تغییر فرهنگ شمشیر محوری حاکم بر جهان به فرهنگ علم محوری نیز هستیم، بیان کرد: لازم است علوم اهل بیت(علیهم السلام) در جامعه منتشر و تبیین شود و در این زمینه اکتفا کردن به تلویزون، منبرها و تبیین مسائل در حوزه‌های علمیه کافی نیست.

ایجاد هسته‌ای مرکزی از علما برای پاسخ به شبهات

وی گفت: یکی از راه‌کارهایی که برای پاسخ به شبهات دینی افراد و تبیین علوم اهل بیت(علیهم الاسلام) شخصاً نزدیک به 18 سال برای یک جامعه‌ای کوچک پیاده سازی کرده ام، برگزاری جلسه‌های تفسیر قرآن به صورت هفتگی در خانه‌ای ثابت، همراه با پاسخ به شبهات در این جلسات بوده است.

استاد حوزه علميه يزد گفت: در این جلسه ابتدا به خاطر نوری که قرآن در دل ها ایجاد می کند در حد نیم ساعت یا 45 دقیقه اقدام به خواندن و تفسیر آیات می‌کنیم، در ادامه به افراد شرکت کننده، می‌خواهم هر سوال و شبه‌ای برای آن ها ایجاد شده و یا از گذشته با خود حمل کرده اند را پرسیده و جواب سؤالات خود را دریافت کنند.

 حجت الاسلام مدبّری با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که امروز جامعه و جوانان ما به واسطه اطلاعات دینی کم با آن روبه روهستند، همین شبهات دینی است که جایی برای پاسخ گویی به آن نمی‌یابند، تاکید کرد: اگر هسته ای مرکزی از علما بدون هیچ گرایش سیاسی خاصی در هر استان و شهر ایجاد شده و هر کدام از این علما در خانه‌هایی ثابت در هر محله در زمینه پاسخ به سوالات و شبهات دینی مردم به خصوص جوانان وقت بگذارند، بسیاری از مشکلات ما در زمینه عقاید افراد در جامعه حل شدنی است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha