شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام شمس

حوزه/ مدیر حوزه علمیه استان یزد گفت: طلبه از ابتدا باید زیبایی های طلبگی را درک کند، زیرا زمانی که این زیبایی درک شد فرد دیگر به دنبال پست و مقام نخواهد

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، از یزد، حجت الاسلام و المسلمین محمد شمس  امروز  در جمع طلاب جدید الورود در مدرسه ولی عصر(عج) ابرکوه با بیان اینکه از روز ولادت حضرت معصومه (سلام الله علیها) تا 11 ذالقعده روز ولادت علی بن موسی الرضا(ع) را دهه کرامت می گویند  اظهار داشت: حضر معصومه(سلام الله علیها) به کریمه اهل بیت معروف هستند و در خصوص فضایل حضرت چند حدیث وجود دارد که یکی از آن ها مربوط به امام صادق(عليه السلام) است که می فرمایند: «... وَ لَنا حَرَماً و هُو قُمُّ و سَتُدْفَنُ فيها اِمْرَأَةٌ مِنْ وُلْدي تُسمَّي فاطِمَةَ، مَنْ زارَها وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ»(4)؛ «... و براي ما حرمي است و آن شهر قم است و به زودي زني از فرزندان من در آن جا دفن مي‌شود که نامش فاطمه مي‌باشد. هر کس او را زيارت کند، بهشت براي او واجب است.» که عین همین روایت  از امام جواد(علیه السلام) نیز روایت شده است.

وی ادامه داد: از وجود مبارک امام رضا(سلام الله عليه) فرمود: اگر کسي خواهرم کريمه اهل ‌بيت فاطمۀ معصومه(سلام الله عليها) را «عارفاً بحقّها» زيارت کند، بهشت براي او ثابت است؛ معلوم مي ‌شود کريمۀ اهل‌ بيت (سلام الله عليها) حقّي دارد که بعضي از زائران به حقّش عارف هستند و برخی عارف نيستند و آن حضرت را تنها به عنوان خواهر، دختر و عمه امام مي‌ شناسند، اینها بخشی از فضيلت و ثواب را دریافت می دارند؛ اما به ثواب کامل راه نمی يابند. ولی برخی دیگر از زائرین آن حضرت مصداق روایت امام هشتم(علیه السلام) فرمود: هر کس خواهرم را «عارفاً بحقّها» زيارت کند بهشت براي او است..»

وی اضافه کرد: اگر کسي عارف به حق وجود مبارک فاطمۀ معصومه(سلام الله عليها) نباشد و زيارت عادي و عامي انجام داد، اين ‌چنين نيست که از فضيلت محروم باشد، بلکه به اندازۀ معرفت خود ثواب مي ‌برد؛ ولي ثواب کامل براي کسي است که عارف به حق کريمه اهل ‌بيت(سلام الله عليها) باشد و او را زيارت کند.

حجت الاسلام و المسلمین شمس در بخش دیگری سخنان خود با تاکید بر لزوم و حفظ جایگاه طلبگی، گفت: در فضای طلبگی زیبایی های فراوانی وجود دارد تا جایی که حضرت آیت الله خامنه ای زمانیکه می خواستند به ایشان دکترای افتخاری بدهند فرمودند «بگذارید» در همان میثاق طلبگی خود باقی بمانم.

وی ادامه داد: طلبه باید زیبایی های طلبگی را درک کند، زیرا زمانی که این زیبایی، درک کند دنبال پست و  مقام نیست چون برای خدمت به دین و نوکری امام زمان(عج) به حوزه آمده است.

وی در ادامه در توصیف اهمیت علم آموزی در اسلام گفت: امام صادق علیه السّلام فرمودند: «إنَّ المَلائكَةَ لَتَضَعُ أجنِحَتَها لِطالِبِ العِلمِ رِضيً بِهِ ؛ فرشتگان ، با خشنودى ، بال هايشان را براى جوينده علم مى گسترند» یعنی کسی که کسی که از خانه به نیت علم و علم آموزی از خانه خارج می شود فرشتگان بال های خود را زیر پای وی پهن خواهند کرد.

مدیر حوزه علمیه یزد با بیان اینکه فرد عالمی که از علم خود استفاده کند از 70 هزار عابد برتر است تصریح کرد: فردی که می‌خواهد به علم خود عمل کند نباید تمایلی نسبت به خواسته‌های مادی داشته باشد

حجت الاسلام و المسلمین شمس اضافه کرد: در حدیث شریفى که از امام صادق(ع) وارد شده فرمود: «إذا کان یوم القیامه جمع الله عزّ و جلّ الناس فى صعیدٍ واحدٍ و وضعت الموارین فتوزن دماء الشهدا مع مداد العلماء فیرحجّ مداد العلماء على دماء‌الشهداء؛(1) « چون روز قیامت فرا رسد، خداوند اولین و آخرین مخلوقات را در یک سرزمین گرد مى آورد و ترازوها بر قرار مى گردد، سپس خون شهیدان با مرکب قلم عالمان سنجیده مى شود و این نتیجه به دست مى آید که مداد عالِمان از خون شهیدان سنگین تر است». از این حدیث شریف استفاده مى شود که مرکب قلم عالِم با خون شهیدى که در راه خدا مى جنگد در روز قیامت وقتى با هم سنجیده مى شود، مرکّب قلم عالِمان سنگین تر مى باشد؛ زیرا این عالمان دین هستند که با قلم خود فرهنگ شهادت طلبی را نهادینه می نمایند و روح آزادی خواهی و عزت مندی را در مردم و جوانان تقویت می نمایند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha