شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024

مدیر حوزه های علمیه کشور با تاکید بر فراگیر شدن علوم اسلامی در جهان، خواستار استفاده هرچه بهتر از ظرقیت های موجود از جمله دانشگاه ادیان و مذاهب شد.

به گزارش مرکز خبر حوزه، آیت الله مقتدایی، شب گذشته طی سخنانی در ضیافت افطاری مسئولان و کارکنان دانشگاه ادیان و مذاهب، این مرکز را پر خیر و برکت در راه برقراری ارتباط میان حوزه با سایر مجامع علمی، پژوهشی و دانشگاه های فعال در زمینه ادیان دانست

وی، اساتید و دست اندرکاران این دانشگاه، اعم از روحانی و غیر روحانی، چهره هایی علمی مخلص و خدوم معرفی کرده و اظهار داشت: این دانشگاه دارای جایگاه علمی خوبی است و امیدواریم با فعالیت گسترده آن، شناخت صحیحی از اسلام ، تشیع و حوزه و در نتیجه نشر احکام دین اسلام و علوم اهل بیت(ع) میان پیروان سایر ادیان ایجاد شود.

مدیر حوزه‌های علمیه در پایان با تقدیر از تلاش‌های ارزنده حجت الاسلام و المسلمین نواب، گفت: ایشان منشأ خدمات ماندگاری به حوزه‌های علمیه بوده است.

* فلسفه شکل‌گیری دانشگاه ادیان و مذاهب

حجت الاسلام والمسلمین نواب، رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب نیز در این مراسم با ارائه گزارشی از نحوه شکل گیری،ساختار آموزشی و علمی دانشگاه، گفت: در سال 73 با توجه به سفرهای خارجی و ارتباطی که با مجامع دینی و علمی در سطح جهان داشتیم به این نتیجه رسیدیم که ما شناخت کافی از دیگر ادیان نداریم تا بتوانیم با آنان به گفتگوی دینی بپردازیم و آنان نیز کارشناسی ارشد دینی اسلام را نمی شناسند.

* تحصیل 900 دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد

وی افزود: در همین راستا ایده تاسیس مرکز مطالعات ادیان و مذاهب مطرح شد که بعدها با مشاهده ظرفیت بالای این مرکز، وزارت علوم آن را به دانشگاهی با کادر متخصص و صاحب نظر ارتقا داد که در حال حاضر حدود 900 دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد که عمدتا طلبه هستند در این دانشگاه مشغول فعالیت بوده و دانشجویان دکتری نیز از مهر امسال در آن مشغول تحصیل خواهند شد.

وی همچنین با اشاره به بازدید مداوم هیئت‌های خارجی از دانشگاه ادیان و مذاهب و ابراز شگفتی آنان از وجود چنین دانشگاهی با این سطح از آزادی بیان و عقیده آن هم در دل حوزه علمیه و شهر قم، این مرکز را مایه آبرویی برای حوزه در سطح جهانی و بین المللی خواند.

حجت الاسلام والمسلمین نواب همچنین کار در عرصه ادیان و مذاهب، آن هم در فضای حوزوی را حساس دانسته و به نقل از آیت الله مقتدایی که کار در دو زمینه مهم یعنی ادیان و مذاهب و هنر را از خواسته های مهم مقام معظم رهبری از حوزه ذکر کرده است، ابراز داشت: هر دوی این کارها را علی رغم حساسیت و حاشیه زا بودن آنها ما در قالب دانشگاه و مدرسه اسلامی هنر انجام می دهیم.

 خاطر نشان می شود، در حاشیه این مراسم که تنی چند از اعضای جامعه مدرسین حوزه، مدیران و مسئولین جامعه المصطفی العالمیه، مرکز خدمات حوزه و جمعی از فضلای حوزه در آن حضور داشتند، نمایشگاهی از کتب چاپ شده دانشگاه ادیان و مذاهب برپا شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha