یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کد خبر: 239661
۱۹ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۲:۱۷

معاون پژوهشی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، معتقد است، ریشه افکار کسانی که امروزه با گرفتن ژست های روشن فکری در وحی، نبوت و امامت، نظریاتی متفاوت می دهند و در آن ها تشکیک ایجاد می کنند، در انکار اصل ولایت فقیه است.

حجت الاسلام و المسلمین احمد حسین شریفی در گفت و گو با مرکز خبر حوزه، با اشاره به اينكه ولایت فقیه تبیین حقیقت مردم سالاری دینی است گفت: در زمینه تبیین علمی موضوع ولایت فقیه فعالیت های خوبی صورت گرفته است، اما هرگز کافی نیست.

وی اظهار داشت: ولایت فقیه، حقیقتی بود که امام خمینی(ره) مطرح کرد و همین در نظام لیبرال دموکراسی دنیای غرب، چالش ایجاد کرد.

معاون پژوهشی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) گفت: تبیین اصل ولایت فقیه، موضوع مهمی است که حوزه و دانشگاه، نباید دست کم بگیرند؛ باید این اصل مهم به ‌شکل‌ها و زبان های مختلف برای جامعه مطرح شود.

حجت الاسلام و المسلمین شریفی، تصریح کرد: بهترین نوع حکومت، حکومت مردم سالاری دینی است، که این حکومت را تنها می توان در پرتو حاکمیت ولایت فقیه، جستجو کرد و می توان این نوع حکومت را به عنوان الگو، برای کشور های لائیک مطرح کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: نگاه فقهی به حکومت دینی و مردم سالاری دینی، کافی نیست، چرا که این نوع نگاه، فقط برای مخاطبان حوزوی معنی و مفهوم دارد؛ حتی این نوع نگاه برای بسیاری از مجامع دانشگاهی معنی و مفهوم ندارد و لازم است که باشیوه هایی دیگر به این مسئله پرداخت.

وی گفت: اگر از مبانی معرفتی و فلسفی، به تبیین ولایت فقیه بپردازیم، مشکلاتی که در این زمینه به  وجود آمده حل خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین شریفی افزود: یکی از مبانی دیگری که باید از آن راه، از ارزش ها دفاع کنیم، مطلق بودن ارزش هاست؛ هیچ عالم مسلمانی را نمی بینیم که نسبی گرا، باشد.

وی با ذکر این نکته که در حوزه نظام سیاسی مورد نظر اسلام، از ارزش های واقعی که ثابت اند، دفاع می شود، گفت: ولایت فقیه در نظام اسلامی، شخصی است که می تواند ارزش های مورد نظر اسلام را اثبات کرده و آن ها را عملیاتی کند.

معاون پژوهشی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، اظهار داشت: در حوزه اجتهاد، مجتهد است که می تواند ارزش های اسلامی را از لا به لای، آیات و روایات استنباط و آن ها را عملیاتی کند و نظام جمهوری اسلامی ایران که در رأس آن ولایت فقیه است، به دنبال همین امر است.

وی اظهار داشت: ارزش های نظام لیبرال دموکراسی حاکم بر غرب، نسبی است، اما ارزش های حکومت های مبتنی بر دین اسلام، مانند نظام جمهوری اسلامی ایران، ارزش هایی مطلق و ثابت اند.

حجت الاسلام و المسلمین شریفی، تصریح کرد: مبانی معرفت شناختی، فلسفی، انسان شناختی، ارزش شناختی و اسلامی، شکل خاصی از حکومت را می آورد، که با نظام های دیگر دنیا سازگاری ندارد؛ نمی شود فردی مطلق گرا و معتقد به اصل توحید باشد، اما گرایش به لیبرال دموکراسی هم داشته باشد و از آن نوع حکومت ها نیز، حمایت کند.

وی ادامه داد: کسانی که این افکار را دارند مانند سروش که مخالف اصل ولایت فقیه است؛ مبانی فکری‌اش مشکل دارد چرا که در ابتدا مخالفت خود را با ولایت فقیه اعلام کرد، و بعد دید که نمی توان معتقد به امامت بود، اما به ولایت فقیه اعتقاد نداشت، به همین د لیل در امامت هم تشکیک ایجاد کرد،

اين استاد حوزه تأکید کرد: تشکیک در نظام جمهوری اسلامی، ریشه در تشکیک در مبانی اسلامی دارد، و به همین دلیل اگر ما مبانی را تقویت کنیم، نتیجه آن چیزی جز ولایت فقیه نخواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین حسین شریفی، با اشاره به جریان‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته گفت: بعد از آن که دشمنان نظام اسلامی پس از سال های متمادی نتوانستند، نقشه های خود را عملی کنند، با سم پراکنی در فضا، در ولایت فقیه تشکیک ایجاد کردند، تا بلکه بتوانند این نظام را به چالش بکشند.

وی گفت: برای جلوگیری از بروز فتنه‌ها حوزه‌های علمیه و علمای اسلام، با تقویت مبانی و ارزش های اسلامی و ارائه آن به سطوح مختلف جامعه با ابزارهای گوناگونی مانند رمان، داستان کوتاه، کتاب های علمی و ... تئوری های نظام مردم سالاری دینی و ولایت فقیه را تبیین و به جامعه عرضه کنند.

معاون پژوهشی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، یادآور شد: دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران از تمامی ابزارها برای تشکیک در نظام استفاده می کنند، اما ما در استفاده از بسیاری از ابزارها مانند سینما، داستان نویسی و ... غافل مانده ایم که لازم است، هرچه سریعتر در این زمینه ها کار شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha