جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024

متاسفانه داد مردم از مفاسد اخلاقی و اجتماعی بلند است تمام کسانی که به این برنامه چراغ سبز می‌دهند و یا به این آن راضی بوده و یا سکوت می‌کنند، در عواقب آن شریک و سهیم هستند.

به گزارش مرکز خبر حوزه، حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی، امروز بعد از فریضه ظهر و عصر در ادامه سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه‌(س) با اشاره به تقلید جاهلانه قوم ثمود از نیاکان خود و سرپیچی از حضرت صالح‌(ع)، گفتند: تقلید از جاهل یکی از اشتباهات بزرگی است، اما جای تعجب است که بعضی می‌گویند، چرا ما در مسایل دینی باید تقلید کنیم!

ایشان افزودند: اینان در تمام مسائل زندگی از دیگران مانند پزشک،مهندس، مکانیک و ... تقلید می‌کند،به طوری که گاهی افراد تحصیل کرده از یک بچه که آدرس منزلی را بلد است، به آنها نشان می‌دهد تقلید می‌کنند و تقلید در مسائل دینی رجوع به متخصص دین است.

*همه عقلا تقلید جاهل از عالم را قبول دارند

این مرجع تقلید با بیان اقسام تقلید خاطرنشان کردند: تقلید جاهل ار عالم چیزی است که همه عقلا آن را قبول دارند .

ایشان با بیان این که کار بت پرستان حاصل تقلید از جاهل است، یادآور شدند: پیامبران در طول تاریخ هروقت به بت‌پرستان می‌گفتند چرا بت می‌پرستید می‌گفتند چون سنت و آداب نیاکان ماست.

*گرفتار خرافات نشویم

معظم‌له،منشأ تمام خرافات را تقلید جاهل از جاهل برشمرده و گفتند: گاهی هم در جامعه گرفتار این خرافات هستیم به طور مثال وقتی چهارشنبه سوری می‌شود با آتش بازی عده ای از جوانان جانشان را از دست می‌دهند و یا فلج می‌شوند و یا چه خانه‌هایی آتش می‌گیرد وقتی می‌گوییم چرا مرتکب این عمل می‌شوید؟ می‌گویند از سنت رسوم و آداب گذشتگان است، این کار جاهلیت است.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی افزود: آنچه را که عقل خط بطلان بر آنان می‌کشد را باید کنار بگذاریم و آن آداب خوب و مسائل که در نوروز است و عقل و شرع می‌پسندد انجام دهیم.

ایشان با اشاره به آیات قرآن کریم، اظهار داشتند: گاهی کار را یک نفر انجام می‌دهد اما به دیگران نیز عقاب و یا ثواب داده می‌شوند.

این مرجع تقلید با بیان این که اگر در شرق عالم شخصی مرتکب گناه شود و فرد دیگری در غرب عالم راضی به آن باشد، شریک با اوست، تصریح کردند: اگر هزار سال قبل جنایت کاران در کربلا جنایت کردند و امروز کسانی راضی به آن باشند، در جنایت آنان شریکند.

*ضرورت توجه بیشتر به نهج البلاغه

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با توصیه و توجه بیشتر به معارف نهج‌البلاغه،گفتند: با نهج‌البلاغه و زندگی را نورانی، ایمان را قوی و انسان از خطرات حفظ می‌کند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha