دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024

گروهی از علما و اندیشمندان مسلمان، مسیحی آشوری، مسیحی ارمنی، یهودی و زرتشتی در ارتباط با فاجعه قرآن‌سوزی در آمریکا بیانیه شدید‌اللحنی صادر کردند.

به گزارش سرویس‌ بین‌الملل مرکز خبر حوزه، متن بیانیه این اندیشمندان که در نشست «ظرفیت‌های همکاری در اعتلای صلح و همزیستی در جوامع بشری» شرکت کرده بودند به این شرح است:

 رنج و مرارت ناشي از تجربه­هاي تلخ گذشته به انسان امروز آموخته است که نقض حقوق انسانی و توهین و تحقیر كرامت او ریشة بسیاری از خشونت‌ها، بی‌عدالتی‌ها و فقر و ترس و ناامنی در جهان است و در قوانین اساسی کشورها و اسناد بین‌المللی حقوق بشر ضرورت رعایت حقوق انسانی و نفی هرگونه ظلم و ستم و تبعیض مورد تأکید قرار گیرد. با توجّه به اين واقعيت مجمع عمومي سازمان ملل طي قطعنامة126/48 سال1995 را به عنوان سال جهاني بردباري اعلام كرده بود و به پيشنهاد يونسكو 16 نوامبر روز امضاي اساسنامة آن سازمان، به عنوان روز جهاني بردباري اعلام گرديد. هم‌چنين، مادة 20 ميثاق حقوق سياسي و مدني به صراحت از نفرت مذهبي سخن گفته و اعلام كرده است: "هرگونه حمایت از نفرت ملی، نژادی و دینی که منجر به تحریک به خشونت، تبعیض یا خصومت شود توسط قانون ممنوع خواهد شد".

از طرفي، بر اساس قطعنامه شوراي حقوق بشر سازمان ملل مورخ 28 مارس 2007 و ساير قطعنامه­هاي مرتبط تمامي كشورهاي مي‌بايست در چارچوب سيستم قانوني و قانون اساسي خود تضمين‌هايي را براي جلوگيري از ارتكاب اعمالي انزجار طلبانه، تبعيض‌نژادي، ايجاد خوف وترس و تخريب چهره اديان قرار دهند.  شوربختانه برخی دولت‌هاي مدعی رعایت موازین بین‌المللی با اتخاذ رويكردي ابزاري و گزينشي نسبت به نقض مكرر تعهدات بین‌المللی خود اصرار دارند و چنانكه مي­دانيم خانم مرکل صدراعظم آلمان با دادن جایزه در ماه مبارک رمضان به کاریکاتوریست توهین کننده به ساحت پیامبر اسلام(ص) اقدام کرد و بعضي از مقامات آمریکایی در قبال تهدید به قرآن سوزی و اقدام برخی از افراطیون در قرآن سوزی از احتمال به خطر افتادن جان سربازان خود سخن راندند.

با توجه به اين رويدادهاي نگران كننده، ما رهبران ديني و انديشمندان مسلمان، مسيحي‌آشوري، مسيحي‌ارمني، يهودي و زرتشتي شركت كننده در نشست ديني با عنوان «ظرفيتهاي همكاري اديان در اعتلاي صلح و همزيستي در جوامع بشری» كه در تاريخ 23 شهريور ماه 1389برابر با 14 سپتامبر 2010 برگزار شد، تحولات مرتبط با حوادث نفرت‌انگيز اهانت به قرآن كريم را بررسي كرده و توصيه­هاي ذيل را اتخاذ كردند:

1. رهبران حاضر در اين نشست ضمن محكوميت شديد اين اقدام نفرت‌انگيز و ضد بشري، نگراني عميق خود را از بروز اين حوادث تأسف بار و شيطاني ابراز كرده و اين اقدامات نابخردانه را خطري براي مناسبات دوستانه و برادرانه بين پيروان اديان و تهديدي براي صلح و آشتي ميان ملت‌ها مي‌دانند.

2. شركت كنندگان از بيانيه‌هاي صادره از سوي دولت‌ها و رهبران ديني و مؤسسات مذهبي در خصوص محكوميت اين اقدامات مشمئز كننده و دعوت به احترام متقابل و تفاهم استقبال مي‌نمايند.

3. شركت كنندگان هشدار مي‌دهند كه بي‌تفاوتي در مقابل اين حوادث، افراطي‌گري و كژ انديشي ديني را تشديد كرده و پيامدهاي آن براي تمامي جوامع زيان‌ بار و خطرناك است.

4. شركت كنندگان در اين نشست تأكيد دارند كه دامن زدن به كينه و نفرت مذهبي يكي از اشكال اسلام هراسي و اسلام ستيزي است و با تعهدات دولت‌هاي عضو در زمينه حقوق اساسي بشر و آزادي دين و وجدان تعارض دارد. بنابراين مصرانه از دولت‌ها و مجامع بين المللي مي‌خواهند كه تدابير سياسي و اقدامات قانوني مقتضي را براي محو پديده اسلام هراسي و بيگانه ستيزي اتخاذ و به‌ويژه از دولت‌هاي غربي مي‌خواهند كه حقوق اساسي جوامع مذهبي را رعايت نمايند.

5. رهبران ديني حاضر در اين نشست، از مؤمنان و نهادها و مؤسسات ديني درخواست دارند كه با پيروي از پيامبران الهي در گسترش محبت و مهر و دوستي نسبت به همنوعان خود كوشا بوده و نسبت به محو دسيسه‌هاي شيطاني هوشياري خود را حفظ نمايند.

6. شركت كنندگان ضمن استقبال از گفتگوهاي ديني براي صلح و همزيستي بين جوامع ديني، تأكيد دارند كه براي همكاري بيشتر و تنظيم برنامه‌اي مشترك براي مقابله با كينه و نفرت و افراطي‌گري و دين ستيزي، كميسيوني را تشكيل خواهند داد.

 در خاتمه شركت كنندگان از اقدامات جمهوري اسلامي ايران و به خصوص سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و مركز گفتگوي اديان در اعتلاي مناسبات دوستانه و برادرانه بين جوامع ديني و مذهبي قدرداني مي‌نمايند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha