شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 11, 2024

اولین نشست سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در زمینه حقوق بشر با حضور طلاب، فضلاء و دانشجویان دانشگاه باقرالعلوم در سالن همایش این دانشگاه برگزار شد.

به گزارش مرکز خبر حوزه، در این نشست دکتر سجاد پور،  استاد دانشکده سیاست خارجی و بین الملل  اظهارداشت: مطالعه سیاست خارجی جمهوری اسلامی که در زمینه های مختلف رشد خوبی داشته ضروری است و بحث در این زمینه برای منافع ملی مفید و از نظر عملی و نظری سودمند است.

وی افزود: موضوعات مختلف زندگی روزمره هر جامعه به سیاست خارجی مرتبط است ، به عنوان مثال امنیت با سیاست خارجی عجین است؛ به طوری که حملات و جنگ هایی که در سراسر دنیا رخ می دهد به دلیل تیرگی در روابط ساسی خارجی کشورها است.

سجاد پور ادامه داد: اقتصاد و پیشرفت هر کشوری نیز به سیاست خارجی مربوط می شود؛ به گونه ای که سیاست خارجی هم در جهت باز کردن فضای اقتصادی و هم در جهت محافظت از اقتصاد کشور مهم است و همچنین در زمینه اعتیار و اقتدار کشورها نیز سیاست خارجی اهمیت فراوانی دارد.

استاد دانشکده سیاست خارجی و بین الملل گفت: سیاست خارجی حوزه ای بسیار گسترده است و کمتر موضوعی در زندگی روزمره به نحوی با سیاست خارجی ارتباط ندارد و موضوعات جدیدی که در این عرصه مطرح شده و می شود به اندازه ای گسترده است که نمی توان همه را یک جا بحث کردو باید نشست های متعدد با موضوعات مختلف در راستای تبیین این موضوع برگزار گردد.

وی بیان داشت: این مسئله که چگونه می توان رابطه بین سیاست خارجی و حقوق بشر را فهمید از اساسی ترین موضوعات مورد بحث است؛ بنابراین در این نشست مسئله انتقاد یا دفاع از سیاست خارجی کشور در زمنیه حقوق بشر در این بحث مطرح نیست و تنها به فهمیدن این رابطه اکتفا می کنیم.

سجاد پور تصریح کرد: حقوق بشر در دنیا ارتقای مفهومی و سازمانی یافته است و سازمان ملل که حول محور صلح و امنیت جهانی بعد از جنگ های جهانی به وجود آمد و سعی می کردند صلح و امنیت را درجهان برقرار نماید!

وی افزود: برای برقراری صلح و امنیت جهانی سازمان ملل مجبور شد در توسعه اقتصادی و اجتماعی نیز وارد شود و با تصویب منشور سازمان ملل با محوریت صلح، امنیت، توسعه اقتصادی و اجتماعی گام موثری در این جهت برداشت.

این استاد دانشگاه بیان داشت: حقوق بشر در سازمان ملل زیر مجموعه همین توسعه اقتصادی و اجتماعی قرار داشت ولی به تدریج با تصویب کمیسون حقوق بشر توانست به صورت مستقل عمل کند .

وی گفت: حقوق بشر بعد از جنگ سرد، کیفیت دیگری یافت و جایگاه آن تغییر کرد با بروز پدیده هایی همچون اینترنت و تبادلات اجتماعی و جهانی شدن بر اهمیت این موضوع میان سایر کشورها افزوده شد و امروز مسئله حقوق بشر به وزارت خانه ها وادارات مختلف در کشورهای متعددی راه یافته که نشان از اهمیت آن دارد.

سجاد پور در پایان خاطرنشان کرد: در سال 1384 مجمع عمومی سازمان ملل با تاسیس شورای حقوق بشر موافقت کرد و باعث شد حقوق بشر توسعه و قدرت سازمانی و مفهومی بیشتری بگیرد و از لایه های مختلف استراتژیک ، امنیتی، سیاسی و اجتماعی برخوردار شود.  

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha