یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حسین بهشتی پور

حوزه/ مدیر سابق شبکه العالم گفت: در سیاست خارجی هر کشوری رویکردی از باید ها و نباید ها وجود دارد که شناخت و توجه به آنها حائز اهمیت و باید به آنها توجه کرد و جمهوری اسلامی ایران نیز از این امر مستثنی نیست.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» دکتر حسین بهشتی پور کارشناس مسائل سیاسی در همایش «شاخص های مذاکره ایده آل از منظر امام(ره) و رهبری» که عصر امروز درسالن اندیشه موسسه آموزشی و پژوهشی  امام خمینی(ره)  قم برگزار گفت: از راه های مهم در سیاست خارجی برای پی بردن این عرصه از منظر امام(ره) و رهبری این است که توجه به شرایط زمانی و مکانی داشته باشیم.

مدیر سابق شبکه العالم گفت: در سیاست خارجی هر کشوری رویکردی از باید ها و نباید ها وجود دارد که شناخت و توجه به آنها حائز اهمیت و باید به آنها توجه کرد و جمهوری اسلامی ایران نیز از این امر مستثنی نیست.

وی به باید های نظارت امام (ره) و رهبری اشاره کرد و گفت: اصول ده گانه ای با توجه به نظرات امام خمینی(ره) و رهبری پیش بینی شده که عبارتند از؛ استقلال خواهی، عدالت جویی، دفاع از مظلومان، استکبار ستیزی، دفاع از مسلمانان در مقابل ظلم، احترام به حق حاکمیت کشورها، صدور انقلاب، خودباوری، تامین منافع ملی و تاکید بر وحدت جهان اسلام.

بهشتی پور همچنین به نباید های سیاست خارجی از منظر امام(ره) و رهبری اشاره کرد و  نفی هرگونه سلطه جویی، نفی هرگونه ظلم به دیگران، نفی هرگونه وابستگی به دیگران، عدم مداخله در امور دیگر کشورها، نفی به کارگیری زور برای پیشبرد اهداف برشمرد.

وی همچنین به آرمان گرایی مبتنی بر واقع گرایی از منظر مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: بعضی ها اشتباه می کنند که در مقابل آرمان‌گرایی، واقع‌بینی را مطرح می کنند. در نظر این ها واقع‌بینی نقطه مقابل آرمان‌گرایی است. این خطای بزرگی است؛ چون آرمان‌گرایی، خودش واقعیت ها را در جامعه می سازد. یک مجموعه با آرمان و دارای هدف های بلند می تواند واقعیت ها را طبق آرمان خود شکل دهد و به‌وجود آورد. دنیا این‌طور پیش رفته است.

این استاد دانشگاه افزود: وانمود می کنند که آرمان‌گرائی با واقع‌بینی نمی‌سازد؛ این را ما به شدت رد می کنیم. بسیاری از آرمان های جامعه‌ی ما و مطالبه‌ی آنها جزو واقعیت های جامعه است. مردم مایلند عزت ملی داشته ، زندگی ایمان مدار و دین مدار داشته باشند، مردم مایلند در امور اداره‌ کشور و مدیریت کشور سهیم باشند،

وی ادامه داد: مردم مایلند پیشرفت، استقلال سیاسی و اقتصادی داشته باشند؛ این ها خواسته‌های عمومی مردم است. این خواسته‌ها، واقعیت های جامعه است؛ این واقعیت ها دقیقاً در جهت آرمان‌خواهی است؛ این ها که مسائل تحلیلی و ذهنی نیست، واقعیاتی است که در جامعه وجود دارد.

انتهای پیام/ 313/22

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha