یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024

در چارچوب سلسله نشست‌هاي رايزني فرهنگي ایران در لبنان،ميزگرد سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران در قانون اساسي ايران با سخنراني آقاي ركن‌آبادي سفير ايران در بیروت با حضور جمعي از نخبگان و علاقمندان به مسائل سياسي در سالن اجتماعات رايزني فرهنگي جمهوري اسلامي در بيروت برگزار شد.

به گزارش سرویس بین الملل مرکز خبر حوزه، در اين نشست سفير ايران در بیروت ابراز داشت:تجديد حيات اسلام در جهان معاصر و در دنياي مملو از بحران عقيدتي و پيروزي انقلاب اسلامي به رهبري امام خميني(ره) كه حامل شعار تحقّق جهان‌بيني اسلامي در همه زمينه‌ها بود،اين اميد را در جهان ايجاد نمود كه انديشه اسلامي در تمامي جنبه‌ها و در مجال‌هاي گوناگون سياسي، اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و از جمله در موضوع سياست خارجي و اين‌كه چگونه نظام سياسي بر انديشه اسلامي بنا مي‌گردد، روشن شود.

* روح توحید در نامه های پیامبر به پادشاهان

آقاي ركن‌آبادي در ادامه به بهره مندی ایران از اصول سياست خارجي پيامبر اكرم(ص) در قانون اساسی اشاره کرد و گفت:اصل توحيد از جملۀ این اصول است که پيامبر اكرم(ص) همة بشر را به آن فراخوانده است و استراتژي خود را به هدف اعلاي كلمة توحيد و حاكميت آن بر جهان بنا نهاده بود و نامه‌هاي خود به رهبران روم و ايران را با اين عبارت آغاز فرمودند كه «سلام على من اتبع الهدى و آمن بالله ورسوله و شهد ان لا اله الاّ الله وحده لا شريك له لم يتخذ صاحبة ولا ولدا»

وی اصل "نفي سبيل" برگرفته از آيه كريمه «ولن يجعل الله للكافرين على المؤمين سبيلاً» به معناي اين كه خدايتعالي در شريعت اسلامي هيچ نوع نفوذ و تسلطي از كفّار بر مسلمان‌ها قرار نداده است و برپايي هر نوع رابطه‌اي كه منجر به برتري كفار بر مسلمانان شود عملي حرام محسوب مي‌گردد.

* توجه پیامبر به اصل عدالت و دفاع از مظلوم

سفیر ایران در بیروت اصل عدالت را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت:برپايي عدالت از اهداف بعثت پيامبران بوده و اصلي مهم به‌عنوان مبدئي اساسي در سياست‌ها و تعامل نبوي محسوب مي‌گردد. اصل دفاع از مظلوم و مواجهه با ظالم در تمامي روابط پيامبر با ديگران واضح و روشن بود.

وی افزود:اصل برقراري روابط مبتني بر آيه كريمه «لا ينهاكم الله عن الذين لم يقاتلوكم في الدين ولم يخرجوكم من دياركم أن تبرّوهم وتقسطوا اليهم . . . » نیز مورد توجه است زیرا اسلام به حفظ عظمت و مجد مسلمانان فرا مي‌خواند ولي اين منافاتي با مدارات كفّار و تشويق آنها به گرايش به مفاهيم و ارزش‌هاي آن ندارد.

* اصل وفای به عهد در سیاست خارجی پیامبر

دکتر رکن آبادی گفت:اصل وفاي به عهد كه در سياست خارجي پيامبر اكرم(ص) واضح بود و قرآن كريم بر آن تصريح دارد و می فرماید:«يا أيها الذين آمنوا أفوا بالعقود».

* قانون اساسی ایران،برگرفته از قرآن و اندیشه اسلامی

وی در بخش ديگري از سخنان خود به سياست خارجي در قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران كه برگرفته از قرآن و انديشه اسلامي است، پرداخت و گفت: محتواي انقلاب اسلامي ايران، حركتي است به سوي كمك به تمامي مستضعفان عليه مستكبران لذا قانون اساسي شرايط را براي استمرار اين انقلاب در داخل كشور و خارج به ويژه از نظر توسعه روابط بين‌المللي با ساير حكومت‌هاي مسلمان و مردمي و تلاش براي ايجاد امّت واحد در جهان فراهم مي‌سازد.

* قانون اساسی ایران و جلوگیری از تسلط بیگانگان

سفیر ایران در بیروت سپس با قرائت اصل‌هاي 152 و 153 قانوان اساسي جمهوري اسلامي ايران، مبناي سياست خارجي ايران را خودداري از هرگونه سلطه‌جويي و جلوگيري از تسلط بيگانگان و حفظ استقلال و تماميت اراضي و دفاع از همه مسلمانان و ممنوعيت انعقاد هرگونه قرارداد منجر به سيطره بيگانگان بر منابع طبيعي و ساير شئون كشور برشمرد.

* راه امام خمینی‌(ره) ادامه دارد

وی با مروري بر سياست خارجي در مواضع امام خميني(ره)، تأكيد نمود، خطي را كه امام خميني(ره) در دفاع از مظلومين و مستضعفين در دنيا براي انقلاب اسلامي ترسيم نمود تحت رهبري حكيمانه رهبر معظم انقلاب حضرت آيت‌الله خامنه‌اي ادامه دارد.

* توطئه علیه لبنان و مقاومت شکست می خورد

دکتر رکن آبادی با نقل سخناني از امام خميني(ره) در اصل احترام متقابل و حفظ استقلال در سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران و مقابله با كشورهايي كه قصد سلطه بر ايران را داشته باشند و همچنين اعلام حمايت از مظلومان و محرومان افزود: سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران همانا تجسّم زنده روش امام خميني(ره) و روح قانون اساسي ايران است كه ملّت ايران آن را برگزيده و بر اساس آن و مبتني بر مفاهيم اسلامي در حمايت از قضاياي مظلومين و مستضعفين در دنيا و در مقدمه آنها قضيه ملت فلسطين حركت مي‌نمايد. ما در جمهوري اسلامي ايران، ايستادن خود در كنار ملّت مظلوم فلسطين و مقاومت قهرمانانه آن را اعلام كرده و با توطئه بين‌المللي عليه مقاومت ملّت لبنان كه رژيم صهيونيستي را شكست داد و براي لبنان و امت اسلامي عزّت، كرامت و سربلندي آورد را محكوم مي‌نماييم و حتماً اين توطئه‌ها شكست خواهد خورد.

پس از سخنراني سفير جمهوري اسلامي ايران، تعدادي از حاضرين به بيان نقطه نظرات و سؤالهاي خود از جمله در زمينه رابطه ايران با كشورهاي عربي و تركيه و موضع ايران نسبت به نهضت‌هاي مردمي در كشورهاي عربي، رابطه ايران با عراق و . . . پرداخته و آقاي ركن‌آبادي به آنها پاسخ داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha