شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024

نظریه استخدام و لوازم آن در فلسفه سیاسی علامه طباطبایی(ره) با حضور پژوهشگران و طلاب حوزه برگزار شد.

به گزارش مرکز خبر حوزه، آیت الله احمد بهشتی در این نشست با اشاره به این که علامه طباطبایی عالمی با عمل و عاملی با علم بود، اظهار داشت: علامه طباطبایی در آثار خود، موقعیت را شناخت و زمان را درک کرد و با عنایتی که خداوند به ایشان نمود، از استعداد‌های خود بهره جست و توانست کارهای بزرگی برای اسلام انجام دهد.

وی افزود: نتیجه تلاش‌های علامه علاوه بر تربیت شاگردان عالم و فرزانه، ارائه نظریه‌های فراوان در ابعاد مختلف فلسفه، کلام، فقه و اصول، تفسیر و... بود.

عضو خبرگان رهبری با بیان این که انسان برای شکل‌گیری امتی واحد به وجود آمده است، گفت: باتوجه به تعالیم قرآنی، انسان در سه دوره زندگی کرده است، مرحله نخست دوره واحد ابتدایی، مرحله دوم، دوره اختلاف و مرحله سوم نیز دوره واحد نهایی است.

وی افزود: برای به وجود آمدن امتی واحد، نیاز به ملاک و میزانی بود که محور این مهم، یکتاپرستی است که انسان باید در برابر دستورات الهی تسلیم شود؛ بنابراین با پرستش خدا و تقوا، انسان‌ها به امتی واحد تبدیل می‌شوند.

رییس دانشگاه قم به نظریه استخدام علامه طباطبایی اشاره کرده و گفت: زمانی که زندگی توسعه پیدا کرد، نیازها زیادی به وجود آمد، از این رو انسان‌ها ارتباط بیشتری با یکدیگر دارند و از خدمات هم بهره‌مند می‌شوند و در برابر آن مزد داده می‌شود.

وی ادامه داد: در این شرایط اگر کسی حق کسی را نخورد و به حق هم تجاوز ننماید، مشکلی پیش نمی‌آید، ولی زمانی که اختلاف ایجاد شد و استثمار به وجود آمد، عده‌ای از فکر و توانایی دیگران سوء استفاده می‌کنند.

آیت الله بهشتی با اشاره به این که شریعت جدای از دین و از زمان حضرت نوح(ع) نازل شده است، گفت: شریعت برای این است که حقوق همه انسان‌ها بر اساس قوانین الهی به آنها داده شود و آنان گرگ یکدیگر نباشد.

وی با اشاره به این که نبود شریعت به معنای نبود دین نیست، اظهار کرد: پیش از مبعث حضرت نوح، دین بوده و پیامبرانی نیز از سوی خداوند در میان مردم قرار می‌گرفتند، ولی این که برای مردم قانون و شریعت بیاورند، وجود نداشت.

آیت الله بهشتی تصریح کرد: استخدام در شرایطی که انسان در برابر بهره‌مندی از مهارت و دانش دیگران مزد کامل را بدهد و تجاوز و استثمار به وجود نیاید، خوب است،‌در غیر این صورت، باید جلوی آن گرفته شود.

عضو خبرگان رهبری در پایان خاطرنشان ساخت: البته در مسائل معنوی چون مسائل فرهنگی و تبلیغی، برای حفظ شأن آن، نباید استخدام صورت گیرد؛ از این رو باید حدود مسئله استخدام مشخص شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha