شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کد خبر: 252080
۵ تیر ۱۳۹۰ - ۰۵:۲۲

هر چند سرتاسر آیات قرآن کریم نور است و برکت، اما حضرات معصومین علیهم‌السلام برای بهره مومنین از کلام وحی در هر شرایطی، قرائت برخی سوره‌های کوتاه و آیات بلند قرآن را سفارش فرموده‌اند، تا متمسکین به قرآن و عترت همواره عمر گرانمایه خود را با قرآن همراه کنند.

سرویس علمی فرهنگی مرکز خبر حوزه توجه مخاطبان ارجمند را به چند روایت در خصوص فضیلت قرائت آیة‌الکرسی و نقش آن در رفع مشکلات دنیایی و کسب مقامات معنوی جلب می‌کند.

گنجینه الهی
امیرالمومنین‌(ع) فرمودند: رسول خدا‌(ص) فرمود: آیةالکرسی را از گنجینه‌‌ای در زیر عرش به من دادند، از آن وقت که من این مطلب را از رسول‌خدا‌(ص) شنیدم، هیچ شبی را به سر نبردم مگر آنکه آن را قرائت کردم. (امالی شیخ طوسی ج2 ص122)

مرحوم علامه طباطبای پس از ذکر روایات فوق آورده‌اند: نامیدن این آیه به آیةالکرسی از همان صدر اول اسلام مشهور و در زمان حیات پیامبر‌(ص) به این نام بیان شده است.

با فضیلت‌ترین آیه

امام صادق‌(ع) فرمود ابوذر به رسول خدا عرض کرد: یا رسول‌الله مهمترین و با فضیلت‌ترین آیه‌ای که بر تو نازل شده است کدام آیه است؟ فرمود: «آیةالکرسی»،زیرا آسمان‌های هفتگانه در مقابل کرسی در مقام مقایسه، بیش از حلقه‌ای نیست که در سرزمینی افتاده باشد و... (تفسیر عیاشی ج1 ص137)

آیةالکرسی کدام آیه است

مرحوم آیت‌الله علامه طباطبایی فرموده‌اند: آیةالکرسی از «الله لا اله الا هوالحی القیوم آغاز و در «هوالعلی‌العظیم» ختم می‌شود و به همین جهت این آیه را که شامل لفظ «کرسی» است آیةالکرسی می‌نامند. (بهترین آیات در حل مشکلات ص35)

آیةالکرسی و ثواب آن برای اموات

پیامبر (ص) فرمود: هر گاه مومنی «آیةالکرسی» را بخواند و ثوابش را برای اموات قرار دهد، خداوند به هر حرفی از آیةالکرسی فرشته‌ای را قرار دهد که تا روز قیامت برای او خدا را تسبیح کنند. «ارشادالقلوب».

آیةالکرسی و رفع کراهت سفر

برخی در کتاب محاسن به سند حمادبن عثمان نقل کرده است که به امام صادق‌(ع) عرض کردم آیا مسافرت در یکی از روزهایی که برای سفر خوب نیست مثل چهار شنبه و دوشنبه مکروه است؟ فرمود: با صدقه دادن و خواندن آیةالکرسی، مسافرت را در هر زمان که خواستی آغاز کن.

برای حوائج دنیا و آخرت

حضرت علی‌(ع) فرمود: هرگاه قصد داشتی به دنبال حاجتی بروی، صبح پنج‌شنبه به دنبال آن برو، وقتی از منزل خارج می‌شوی، آیه آخر سوره آل‌عمران، «آیةالکرسی»، سوره قدر و ام الکتاب (سوره حمد) را بخوان که در این آیات، حوائج دنیا و آخرت است. (تفسیر برهان ج1 ص345)

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha