چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024

رییس دانشکده جامعه شناسی شیراز نسبت به خلاء کار نرم افزاری جدی در عرصه علوم انسانی انتقاد کرد.

به گزارش مرکز خبر حوزه، دكتر محمد تقی ايمان، عصر امروز طي سخناني در كرسي‌آزادانديشي همايش ملي علامه طباطبایي كه در سالن همايش هاي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي قم برگزار شد، با اشاره به مطلب فوق گفت: در مسئله تحول در علوم انساني ما نياز به نظريه‌پردازی خلاقانه و نوآورانه داريم.

وی همچنین افزود: تأكيد خاص مقام معظم رهبري در طول ساليان اخير مبني بر اهتمام حوزویان و دانشگاهیان به جنبش نرم افزاري، حاكي از خلاء نرم افزاري و نظريه پردازي در حوزه علوم انساني است.

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز تاکید کرد: ‌يكي از آسيب هاي تحول در علوم انساني اين است كه صرفاً اذهان متوليان، متوجه رفع برخي مشكلات شده و حال آن كه ما از جهت نظريه پردازي و ارائه الگو با مشکل روبه‌رو هستيم.

·          وضعیت نابسامان علوم انسانی

وی همچنین ضرورت بهره گرفتن از فلسفه علم در بررسي مباحث كلان جامعه شناسي را متذکر شد و بیان داشت::‌ وضعیت نابسامان فعلي علوم انساني به ضرر جمهوري اسلامي است؛ چرا كه با اين وضعيت نظام در عرصه علوم انسانی تثبیت نمي شود و اين همان خواسته نظام سلطه جهاني است.

ایمان یادآور شد: گرچه مسئله بومي سازي علوم انساني در شرایط کنونی لازم است، اما مهم‌تر از آن این است كه بدانيم بومي سازي بر اساس كدام دايره معرفتي علم صورت مي گيرد.

وي ابراز داشت: در علوم انساني شاهديم كه رابطه سيستماتيك بين آموزش و پژوهش برقرار نيست و از جمله آفات این عرصه همچنین می توان به عدم تربيت نيروهاي متخصص متناسب با فرهنگ ديني و اسلام اشاره کرد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha