دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کد خبر: 259642
۳ آذر ۱۳۹۰ - ۰۷:۳۲

همایش"خانواده قرآنی" ، با حضور اساتید و بانوان طلبه در سالن اجتماعات مدرسه علمیه حضرت معصومه(س) دماوند برگزار شد.

به گزارش سرویس استانهای مرکز خبر حوزه دکتر محمد جعفر غفرانی، استاد حوزه و دانشگاه در این نشست به بیان عوامل "تحکیم خانواده" از منظر قرآن کریم پرداخت و اذعان داشت: انتظار هر زن و مردی از ازدواج رسیدن به نشاط است، اما متاسفانه زوجهای فراوانی در آه و نفرت و نارضایتی از زندگی بسر می برند.

وی در ادامه مهمترین عوامل تحکیم پیوند زناشویی و دوام و نشاط ازدواج را بر اساس تعالیم اسلامی منحصر در هفت شرط اصلی معرفی کرده و در این جلسه به تشریح سه عامل آن پرداخت.

غفرانی داشتن "تلقی و تصور روشن زوجین از شخصیت خودشان" را به عنوان اولین عامل موفقیت در زندگی زناشویی مطرح کرد و گفت: خدای حکیم در درون هر مخلوقی انرژی و استعداد فراوانی را به عنوان "امانت" ذخیره نموده است.

این استاد دانشگاه  ادامه داد: زیبایی و هرگونه شور و نشاط  در زندگی انسان به شکوفایی توانایی های مخلوقات بستگی دارد و هرچه مخلوقات شکوفاتر شوند به کمال خویش نزدیکتر می گردند.

غفرانی مهمترین خطر برای مخلوقات را " آفت‌ها " برشمرد و همچنین مهمترین خطر برای انسان را " از خود بیگانگی " و شکوفا نشدن توانایی های نهفته در او عنوان نمود و در این رابطه تصریح کرد: اگر زن یا مردی توانایی های جسمی، عاطفی، ذهنی، معرفتی و انواع نیازهای مادی و روحانی خود را نشناسد قطعا تلقی درست و روشنی از کرامت، عزت نفس و وظایف خود نداشته که در نهایت نیز انگیزه و نشاط لازم برای عبور از مشکلات و موانع زندگی را نخواهد داشت.

این کارشناس خانواده افزود: افراد از خود غافل و از خود بیگانه ارزش حقیقی خود را نمی دانند لذا موضعگیری ثابت و منطقی در شرایط مختلف نداشته و نمی توانند حرمت خویش را در موقیعت های گوناگون حفظ  کنند، در نتیجه به نوعی از خود بزرگبینی یا خودکم بینی، تکبر و یا احساس حقارت و پوچی و دهن بینی گرفتارند و هرگز نمی توانند جهت دار، متعهد و متعادل زندگی کنند.

غفرانی، بحران هویت را عنوانی برای توصیف از خودبیگانگی، نارضایتی و فرار فرد از نقش و ماموریتی که نظام حکیمانه الهی از او انتظار دارد و بر مبنای آن نقش و ماموریت و بازخواست خواهد شد، دانست.

وی در ادامه با استناد به دعای 20 صحیفه سجادیه (دعای مکارم الاخلاق)، گفت: انسان باید از خود بپرسد خدا برای چه ما را آفریده و از ما چه خواسته است و بداند که کار غیر الهی هیچ ارزشی ندارد، چنانچه وظیفه زن در دنیا همسرداری است که ثواب جهاد در راه خدا را دارد، حال آن که این مسئولیت نادیده گرفته شده و ولایت فرزند که برعهده پدر است مهمتر شده و جای آنرا گرفته است.

غفرانی دومین عامل خوشبختی و موفقیت در زندگی زناشویی را " داشتن تلقی و تصویر روشن از خدا" عنوان کرد و افزود: زن و شوهری که مخلوقیت خود را باور دارند، خود را فقط به خدا نیازمند دانسته و دائما در محضر او می بینند و زیبایی و کمال و نیز هر چیزی را در او می جویند.

سخنران این نشست، همسر را به عنوان همسفری برای تقرب به خدا دانسته و ابرازداشت: زن و شوهر می کوشند با هم همسو و هم مقصد بمانند و در عبور از موانع وطی مراحل رشد و زندگی یکدیگر را عاقلانه یاری و صبورانه همراهی کرده و باهم عشق ورزی را تمرین می کنند.

غفرانی "داشتن تلقی روشن از ازدواج" را به عنوان سومین عامل از عوامل هفتگانه ازدواج موفق در تعالیم قرآنی عنوان کرد و خاطرنشان کرد: برای داشتن تصوری روشن از ازدواج باید دو اصل را درک نمود ، در اصل اول باید درک کنیم که "منیت" و "خودخواهی" تنها فاصله ای میان انسان تا خداست و ازدواج تلاش دائمی برای مبارزه با منیت، نفسانیت و خودخواهی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha