جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ بخش حوزوی در روز دهم نمایشگاه قرآن کریم (۳۳)

نشست علمی «خانوداه قرآنی الگوی جامعه اسلامی» در بخش حوزوی بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم نشست علمی «خانوداه قرآنی الگوی جامعه اسلامی» در بخش حوزوی این نمایشگاه برگزار شد.

حجت الاسلام صیادی در این نشست طی سخنانی اظهار داشت: از تمایز اساسی نگاه قرآن به خانواده با علم غرب در این است که غربی ها تمام تلاششان داشتن خانواده سالم است اما قرآن نگاهش به خانواده فقط درحد سلامت نیست و صحبت از خانواده آسمانی می کند.

وی با بیان اینکه وقتی قرآن از خانواده ملکوتی سخن می گوید قطعا چنین خانواده ای سالم است، گفت: فضای خانواده باید به گونه ای باشد که انسان وقتی به آن خانواده نگاه می کند جلوه خدا را ببیند و حقیقت خانواده اسلامی در همین است.

این محقق و پژوهشگر حوزوی تصریح کرد: یکی از بزرگترین معضلات ما این است که گرچه مسلمان هستیم اما یکسری از خانواده های ما اسلامی نیستند لذا زمانی می توانیم از خانوده قرآنی و خانواده اسلامی صحبت کنیم که آیه و نشانه بودن اتفاق افتد.

 وی با بیان اینکه قرآن در این رابطه به ما الگو می دهد، افزود: اولین نشانه ای که در خانواده قرآنی و خانوده آسمانی می توانیم دنبال کنیم همین عبارت « لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا » است و لذا خانواده قرآنی خانوه ای است که وقتی اعضا آن کنارهم قرار می گیرند آرامش دارند و تمام همت اعضا این است موجبات نگرانی همدیگر را فراهم نکنند.

حجت الاسلام صیادی با اشاره به اینکه خانواده قرآنی بستر را برای ظهور فعل خدا ایجاد می کند، گفت: علامه طباطبایی می فرمیاد وقتی خداوند به خانواده ای نظر افکند اعضای آن نمی توانند ابراز محبت به هم نداشته باشند و لذا یکی از مهارت ها و تکنیک های امروز در خانواده درمانی با الگوی اسلامی این است که زوجین آموزش ببینند چگونه به یکدیگر ابراز محبت کنند.

وی با بیان اینکه قرآنی بودن فضای خانوداه ارتباط دقیق با ایمان انسان و رحمت خداوند دارد، افزود: یکی از جلوه های ربوبیت خداوند همین وجود خانواده آسمانی و قرآنی است.

این محقق و پژوهشگر با اشاره به اینکه خانواده اهل بیت عصمت و طهارت به عنوان الگو و نمادی برای ما هستند، گفت: اگر خانواده ای بخواهد به درجه ای برسد که جلوه ربوبیت حق تعالی شود اول باید سلامت باشد.

وی به الگوی مهر و قدرت اشاره کرد و ابراز داشت: این الگو یی است که کاملا بر اساس فطرت زنان و مردان تبیین می شود؛ مردها نیاز روانی به اقتدار و قدرت دارند و زنان نیاز فطری و روانی به عاطفه و محبت دارند.

حجت الاسلام صیادی با بیان اینکه خانواده آسیب پذیر آن هایی هستند که در ساختار خود دچار مشکل اند، گفت: الگوی مهر و قدرت یعنی در فضای خانواده ساختار خانوده درست شود که منوط به این است زنان جامعه به مرد اقتدار دهند و مرد نیز توجهش به زن زیاد باشد.

 وی با بیان اینکه تعامل افراد در خانواده قرآنی تعاملی سالم و سازنده است، افزود: اعضای چنین خانواده ای رابطه میان هم را امانت خدا می دانند و در حفظ آن تلاش می کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha