سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024

دبیر علمی کنگره مرحوم آخوند خراسانی گفت: یکی از خدمات مرحوم آخوند این بود که عقل گرایی و عدالت طلبی را در حوزه های علمیه به خوبی نهادینه کرد.

به گزارش مرکز خبر حوزه، محمد جواد صاحبی، عصر امروز طی سخنانی در مراسم اختتامیه این کنگره که در سالن همایش های دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، با اشاره به مطلب فوق اظهار داشت: ماحصل کار علمی برگزاری این کنگره و نشست های جانبی آن همچنین ارایه مقالات و کتب علمی همایش، حاکی از آن است که دو واژه عقل و عدل در آثار مرحوم آخوند، محور همه چیز است؛ در واقع ایشان با کفایه و دیگر آثار خود، هم عقل گرایی را در حوزه های علمیه نهادینه کرد و هم عدل را و البته هر دوی این ها از خصایص تشیع است.

وی همچنین افزود: همه ما به ویژه حوزویان می بایست اهتمام مرحوم آخوند در اقامه نظام اسلامی و حفظ آن را قدر دانسته و گرامی بداریم.

صاحبی تاکید کرد: حضور دو تن از مراجع معظم تقلید و بیانات عالمانه این بزرگواران در این همایش، نشان داد که شخصیت و آثار مرحوم آخوند خراسانی از چه جایگاه و اهمیتی برخوردار است.

وی با بیان این که ایشان به درستی که پدر معنوی نهضت مشروطه می باشد، ابراز داشت: اگر آخوند و یاران و همراهان ایشان نبودند، اساسا نهضت مشروطه به وقوع نمی پیوست.

دبیر علمی کنگره مرحوم آخوند خراسانی همچنین با ابراز خرسندی از برگزاری آبرومندانه این کنگره با وجود همه نواقص و کاستی ها، گفت: حضور چشمگیر علما، فضلا و طلاب در افتتاحیه و اختتامیه کنگره نشان داد که هنوز هم آخوند در حوزه های علمیه زنده است و یاد وی در دل و فکر مردم و روحانیون می باشد.

وی با اشاره به این که تاکنون مقالات و کتب فراوانی راجع به شخصیت و آثار آخوند نگاشته شده است، بیان داشت: ما در دبیرخانه و ستاد کنگره ، متن و خلاصه ای از کتب و مقالات را در سه جلد با عنوان « شناخت نامه آخوند خراسانی» منتشر کرده ایم.

صاحبی اضافه کرد: همچنین مجموعه ای به نام آخوند خراسانی به روایت اسناد و مدارک، گردآوری شده است، ضمن آن که ما دست به جمع آوری و تدوین فتاوای مرحوم آخوند خراسانی نیز زده ایم.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha