چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با ابراز نگرانی از شیوع مفاسد اخلاقی گفتند: در هیچ زمانی این حجم از مفاسد اخلاقی وجود نداشته است.

به گزارش مرکز خبر حوزه، این مرجع تقلید، پیش از ظهر امروز طی سخنانی در دیدار مسئولان و اساتید بنیاد علمی و فرهنگی «هاد» که در دفتر معظم له برگزار شد، با اشاره به مطلب فوق ابراز داشتند:در هیچ زمانی همچون زمان حاضر، مباحث اخلاقی این گونه مورد هجوم واقع نبوده است؛ به طوری که نه تنها اخلاق اسلامی، بلکه اخلاقی که در حدود انسانی نیز مطرح است، مورد این هجمه شدید قرار گرفته است.

*  حجم فساد بالاست

ایشان همچنین با ابراز نگرانی نسبت به این که در هیچ زمانی این حجم از مفاسد اخلاقی وجود نداشته است، گفتند: الان هر فردی با داشتن یک دستگاه ماهواره می تواند به راحتی تمام برنامه های مفسده انگیز از سراسر جهان را دریافت کند، یا همین گوشی های همراه که در دست بچه ها قرار دارد می تواند عامل بسیاری از مفاسد در جامعه باشد.

*  حوزه اهتمام به مسائل اخلاقی را جدی بگیرد

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تاکید کردند: خلا موجود در مسایل اخلاقی باعث می شود که عرفان های کاذب به میدان آمده و به نوعی این خلا را پر کنند و به علما نیز بگویند که شما مشغول به شریعت باشید و مسایل اخلاقی و عرفانی را به ما واگذار کنید؛ در این وضعیت حوزه باید بتواند چنین خلایی را مرتفع سازد.

ایشان در ادامه با اشاره به ضرورت بهادادن بیشتر حوزه به مسایل اخلاقی افزودند: زمانی ما به مسایل تفسیری می پرداختیم. چند سالی هم هست که شرح نهج البلاغه داریم و در تلاش هستیم که برنامه شرح بخشی از صحیفه سجادیه را با هدف تشریح عرفان اسلامی در دستور کار قرار دهیم.

معظم له همچنین خطاب به مسئولان و اساتید موسسه دارالهدی بیان داشتند: بی شک کار شما عزیزان در این موسسه بسیار لازم و ارزشمند است، اما باید توجه داشته باشید که اخلاق دارای شاخه هایی چون اخلاق سیاسی و اجتماعی، اخلاق در خانواده، اخلاق در کسب و کار و بازار و غیره است که باید به همه این شاخه ها پرداخت و حق آن ها را ادا کرد.

*  اخلاق دچار تزلزل شده است

ایشان اظهار داشتند: متاسفانه الان اخلاق در این شاخه ها در جامعه دچار تزلزل شده و لذا ضروری است که حوزویان به ویژه موسسه شما به صورت مستقل در این عرصه به فعالیت پرداخته و تحقیقات و پژوهش های لازم را انجام دهید.

این مفسر برجسته قرآن کریم در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر لزوم توجه به اقتضائات سنی اقشار مختلف مردم در عرصه ترویج مسایل اخلاقی، گفتند: این که بدانیم مثلا در رابطه با دانش آموزان و دانشجویان و دیگر اقشار چکار کنیم و چطور  برنامه ریزی داشته باشیم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

ایشان همچنین ضمن اشاره به لزوم اهمیت دادن به مباحث اخلاقی در حوزه و نظام روحانیت یادآورشدند: ساماندهی برنامه های اخلاقی در حوزه و نظم یافتن آن ها از دیگر ضروریات در این باره است.

معظم له در خاتمه سخنان خود با اشاره به این که اصفهان از دیرباز در بسیاری از مسایل حوزوی موفق و پیشگام بوده است، افزودند: سعی کنید نسبت به اطلاع رسانی و خبررسانی کارهایی که انجام می دهید، اهتمام بیشتری داشته باشید.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha