پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024

با توجه به انتخاب شهر نجف اشرف به عنوان پايتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2012 ميلادی، مراسمی با نام «روز نجف» به همت یونسکو در مقر اين سازمان در شهر پاريس برگزار شد.

به گزارش مرکز خبر حوزه به نقل از العالم، سازمان يونسكو اين روز را به‌منظور بررسی تاريخچه قديم و جديد نجف اشرف با نام «بعد ژئوپولتيك نجف اشرف» و با تأكيد بر جايگاه جهانی اين شهر، برگزار كرد.

در اين مراسم با اشاره به قداست نجف اشرف به دليل وجود مرقد اميرالمؤمنين حضرت علی(ع)، تأكيد شد: شايسته است كه حركت علمی در نجف اشرف كه به واسطه حوزه علميه انجام شد، مورد توجه قرار گيرد.

 «علی راستبين»، رئيس آكادمی ژئوپولتيك در پاريس، در اين باره گفت: جهانی‌بودن نجف اشرف بايد در مقايسه با جايگاه جهانی واتيكان، آتن، قاهره و حتی بيروت سنجيده شود، زيرا نجف جايگاهی منحصر به فرد دارد.

 مدير برنامه تنوع فرهنگی و گفت‌و‌گو در يونسكو نيز گفت: ما اقدام سازمان آيسسكو در انتخاب نجف به عنوان پايتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2012 ميلادی را تأييد می‌كنيم و معتقديم يونسكو و آيسسكو در اين عرصه با هم همگام هستند. 

رئیس دانشگاه سوربن: نجف، تولدی دوباره یافته است

رئيس دانشگاه «سوربن» فرانسه هم ابراز داشت: نجف اشرف، شهری شايسته توجه است، زيرا در زمان رژيم بعث عراق از ظلم و جور «صدام» رنج برد و امروز شهری است كه تولدی دوباره يافته است.

رئيس دانشگاه «سوربن» فرانسه نيز تأكيد كرد: نجف اشرف، شهری شايسته توجه است، زيرا در زمان رژيم بعث عراق از ظلم و جور صدام رنج برد و وی مرقد امام علی(ع) را به بهانه‌های مختلف بست؛ اما امروز شهری را می‌بينيم كه تولدی دوباره يافته است.

«حسان عيسی الحكيم»، دبيركل ميراث فرهنگی نجف اشرف، بيان كرد: اگر ميراث فقها، ادبا و شعرای نجف اشرف را مورد توجه قرار دهيم، خواهيم ديد كه حتی بدون در نظر گرفتن نسخه‌های خطی، اين آثار بالغ بر صدها هزار كتاب است.

طرح «نجف؛ پايتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2012 ميلادی» قرار است با حضور صد كشور عربی و اسلامی 26 اسفندماه سال جاری افتتاح شود كه دفتر نخست‌وزيری عراق به‌دليل عدم جديت مسئولان طرح نجف در اجرای برنامه‌های طرح، احتمال تعويق سه ماهه زمان افتتاح آن را اعلام كرده است.

پيش‌بينی می‌شود كه شمار زيادی از مسئولان و شخصيت‌های بلندپايه كشورهای عربی و اسلامی به‌منظور شركت در برنامه‌های طرح، در نجف اشرف حضور يابند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha