پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024

رییس دانشکده روابط بین‌الملل وزارت خارجه گفت: تحولات اخیر، بیانگر برگشت دوباره به دین و جریانات دینی است و چنین شرایطی، تبادل تجربیات رهبران دینی را می‌طلبد.

به گزارش حوزه‌نیوز، حجت‌الاسلام مصطفی بروجردی در کنفرانس بین‌المللی ادیان و بیداری معاصر با اشاره به روند رشد بیداری دینی ابراز داشت: تاریخ معاصر، سیاسی بیانگر اقبال دوباره به جریانات دینی است که وقوع انقلاب اسلامی در ایران و جنبش‌های اسلامی در خاورمیانه و افزایش نفوذ احزاب سیاسی با گرایش دینی از نشانه‌های بازگشت دین به حیات سیاسی و اجتماعی است.

وی بازخیزش اسلامی در منطقه و نیاز به صلح را دو عامل برای بررسی این جنبش‌های دانست و گفت: این جنبش با هدف مقابله با مشکلاتی روی داده است که بشر امروز با آن مواجه است.

سفیر اسبق ایران در واتیکان با بیان اینکه دین، پاسخ‌گوی نیازهای بشر است گفت: این جنبش‌ها همزمان با انقلاب ارتباطات و وسائل ارتباط‌جمعی صورت گرفته است و دیدگاه‌های مختلفی درباره نسبت بین این جنبش‌ها و جهانی شدن مطرح شده است و گروهی اعتقاد دارند، جنبش‌ها واکنشی به پدیده جهانی شدن به رهبری آمریکا و غرب است.

وی ادامه داد: برخی معتقدند  که این جنبش‌ها واکنشی به اندیشه سکولاریسم است و آنچه بدیهی است آن است که ملت‌های معاصر برای رسیدن به وضع مطلوب و توجه به اصالت‌های دینی به پا خاستند.

حجت‌الاسلام بروجردی گفت: دینداران جوامع مختلف احساس می‌‌کنند نسبت به تکالیف دینی خود کوتاهی ورزیده و گذشته را تا حد امکان باید جبران کنند.

وی با اشاره به بهره‌مندی مخالفان جریان‌ دینی‌ از ابزار رسانه‌ای اظهار داشت: از همین رو نمی‌توان چالش‌های پیش رو را نادیده بگیریم و ضروری است، رهبران ادیان در زمینه معرفی ارزش‌های دینی اقدام اساسی انجام دهند.

رییس دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه به ضرورت تبادل آراء و تجربیات رهبران ادیان اشاره و تصریح کرد: دین از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است و این نیاز وجود دارد که در سایه تحولات اخیر، نظریات جدیدی مطرح گردد که به سیاست‌گذاری توجه به شرایط فعلی منجر شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha