شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کد خبر: 347969
۲۷ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۸
مراجع

حوزه / معاون وزیر امور خارجه محتوای دیدار خود با مراجع معظم تقلید را تشریح کرد و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حسین امیرعبداللهیان معاون آفریقا و عربی وزارت امور خارجه امروز در پایان سفر یکروزه خود به قم و دیدار با مراجع عظام تقلید در مصاحبه با خبرنگاران گفت: در دیدار با  آیات عظام  مکارم، سبحانی و صافی گلپایگانی گزارشی از آخرین وضعیت در کشورهای عراق، سوریه و بحرین و سپس در خصوص تجاوز عربستان به کشور مسلمان یمن توضیحات و گزارش مبسوطی را ارائه دادیم و عرض شد که متاسفانه عربستان بدون هیچگونه توجیه سیاسی و حقوقی به یمن حمله کرده و بیشترین قربانیان این تجاوز، مردم بی دفاع و بیگناه یمن هستند.

درخواست صلیب سرخ برای آتش بس 2 ساعته هم بی جواب ماند

وی با بیان اینکه در واقع در شرایط کنونی، یمن از طریق دریا و هوا توسط عربستان محاصره نظامی شده است گفت: در این شرایط،  امکان ارسال مقادیر زیاد کمکهای انسان دوستانه که توسط جمهوری اسلامی و صلیب سرخ جهانی و هلال احمر کشورهای اسلامی آماده شده فراهم نیست. سعودی ها حتی در پاسخ به درخواست صلیب سرخ جهانی حاضر نشدند دو ساعت آتش بس را بپذیرند.

محاکمه و اشد مجازات در انتظار ماموران فرودگاه جده

معاون وزیر خارجه ادامه داد: در دیدار با مراجع همچنین گزارشی در خصوص تصمیم دولت جمهوری اسلام مبنی بر تعلیق سفر عمره ارائه شد که به دلیل رفتار ناشایست دو مامور فرودگاهی عربستان سعودی در جده و توهین به دو تن از اتباع کشورمان و جریحه دار شدن احساسات مردم قرار شد اعزام عمره گزاران ایرانی تا زمان محاکمه خاطیان متوقف شود. البته برای آقایان مراجع توضیح دادم که در عالیترین سطوح در عربستان سعودی اعلام کردند که آنها را دستگیر کرده و به اشد مجازات خواهند رساند و ما امیدواریم شاهد تسریع در مجازات باشیم. وزیر خارجه عربستان نیز اخیرا از انتقال پرونده این دو مامور خاطی به دستگاه قضایی عربستان و صدور حکم اشد مجازات برای آنها در اسرع وقت خبر داده است و ما منتظر صدور حکم و مجازات این افراد خواهیم ماند که در این صورت، پرواز های عمره به روال معمول بازخواهد گشت و در این خصوص لازم است اخبار اطمینان بخش از صدور حکم و مجازات را دریافت کنیم.

پیگیری مصوبات کنگره خطر جریان های تکفیری

امیرعبداللهیان همچنین پیگیری مصوبات کنگره جهانی خطر جریان های تکفیری در قم را از موضوعات مورد مذاکره در دیدار مراجع عنوان کرد و ابراز داشت: با توجه به ابتکار حضرت آیت الله مکارم و مراجع عظام مبنی بر برگزاری کنگره مبارزه با جریان های تکفیری، موضوع ضرورت پیگیری مصوبات و قطعنامه پایانی کنگره مورد توجه اکید مراجع معظم تقلید قرار گرفت.

وی توصیه های آیات عظام در خصوص توجه به وضعیت بحرین را از دیگر موضوعات مورد بحث در دیدار با مراجع دانست و بیان داشت: آیات عظام تقلید همچنین بر ضرورت راهکار فوری برای توقف جنگ در یمن و ارسال کمک های انسان دوستانه تاکید کردند. در مجموع در این دیدارها ، دستگاه دیپلماسی اسلامی ایران، رهنمودهای ارزشمندی را دریافت کرد که اطمینان داریم می تواند برای وزارت خارجه و دولت جمهوری اسلامی راهگشا باشد.

معاون وزیر خارجه گفت: آیات عظام با اشاره به حادثه غیرقابل قبول در فرودگاه جده و ضرورت تامین امنیت کامل زایران حرمین شریفین بر نظارت همه کشورهای اسلامی بر حرمین شریفین تاکید کردند.

موضع جمهوری اسلامی در قبال قطعنامه شورای امنیت

آقای امیرعبداللهیان در ادامه این نشست به پرسش های خبرنگاران درباره تحولات منطقه پاسخ داد؛ وی در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین موضع جمهوری اسلامی درباره قطعنامه شورای امنیت در سازمان ملل گفت: حقیقت این است که در تامین امنیت منطقه همه کشورهای منطقه باید نقش آفرینی کنند و هیچ الگویی بدون حضور همه کشورهای منطقه از جمله جمهوری اسلامی نمی تواند موفق باشد. برخلاف اتهاماتی که برخی طرفها مطرح می کنند ایران هیچ دخالت و هیچ نیروی نظامی و حتی مستشار نظامی در یمن نداشته است و موضوع یمن، یک مساله داخلی است و معتقدیم که تجاوز عربستان به یمن یک خطای استراتژیک است و قطعنامه صادره از سوی شورای امنیت سازمان ملل نیز هیچ توجهی به تجاوز عربستان به یمن نکرده و از این نظر ما نسبت به نادیده گرفتن تجاوز سعودی ها در قطعنامه انتقاد جدی داریم. وی درباره اظهارات یکی از مقامات عربستان مبنی بر اینکه ایران در آینده یمن جایی نخواهد داشت گفت: جمهوری اسلامی ایران دارای نقش مهم منطقه ای خود بوده و ما از نفوذ خود در منطقه برای برقراری صلح، ثبات و امنیت حداکثر استفاده را خواهیم کرد. ما بارها اعلام کرده ایم که امنیت منطقه را امنیت ایران می دانیم اما متاسفانه عربستان با عملیات نظامی و تجازو به یمن، امنیت این منطقه حساس و استراتژیک را به مخاطره انداخته است و  ما بار دیگر به عربستان هشدار می هیم هر نوع عملیات نظامی علیه یمن را متوقف کرده و طرح چهار ماده ای ایران نسبت به یمن را مد نظر قرار دهد تا بتواند نقش سازنده داشته باشد.

با همه طرف های یمنی ارتباط  داریم

معاون وزیر خارجه در پاسخ به سوالی درباره نحوه واکنش انصارالله به تجاوز سعودی ها گفت: اینکه یمنی ها در مقابل این تجاوز چه تاکتیکی اتخاذ می کنند، مربوط به خودشان است؛ ما از تمامیت ارضی یمن حمایت می کنیم و معتقدیم که یمن متعلق به همه گروه ها و آحاد مردم یمن است. ما با همه طرفهای یمنی ارتباط داریم، اقدامات انصار الله در تقویت روند سیاسی در یمن، و مبارزه با تروریسم مورد توجه جدی ماست. تداوم عملیات نظامی سعودی، خطر توسعه جنگ و مقابله به مثل طرفهای یمنی را تشدید خواهد کرد و ما امیدوریم رهبران عربستان با اتخاذ رویکردی صحیح مانع تداوم و توسعه جنگ در منطقه شوند. و متاسفیم که عربستان سعودی، به جای تمزکز بر راه حل سیاسی و حفظ حرمت خون مسلمانان یمن، به اقدام غلط نظامی متوسل شده است.

وی ادامه داد: اینکه گفته شود حفظ امنیت حرمین، عامل حمله نظامی به یمن است سخنی بی اساس و فاقد منطق است زیرا همه مسلمانان جهان از جمله مردم یمن و انصار الله از مدافعان جدی حفظ حرمت و امنیت حرمین هستند. در گفتگوهای امروز و رهنمود آیات عظام نیز بر این نکته تاکید شد که همه مسلمانان خود را ملزم به حفظ امنیت حرمین می دانند لذا طرح اظهارات واهی مقامات عربستان، مجوزی برای تجاوز به عربستان نمی شود.

آینده روابط سیاسی ایران و عربستان

وی درباره آینده روابط سیاسی ایران و عربستان توضیح داد: امنیت عربستان و امنیت منطقه برای تهران مهم است. همچنان به تلاش های خودمان برای گفتگو با عربستان سعودی و تقویت همکاری های دو کشور ادامه می دهیم و معتقدیم عربستان باید از ظرفیت های خود برای کمک به صلح و ثبات در منطقه کمک بگیرد.

ائتلاف جنگ علیه یمن؛ از شعار تا واقعیت

امیرعبداللهیان در پاسخ به سوال خبرگزاری حوزه درباره وضعیت ائتلاف عاصفة الحزم برای حمله به یمن و شکست این ائتلاف در آینده نه چندان دور گفت: بر اساس اطلاعاتی که برخی مقامات نظامی در منطقه اعلام کردند عملیات تجاوز علیه یمن عمدتا توسط عربستان سعودی است. البته امارات نقش اندکی دارد که ما از همین مقدار مداخله امارات در یک کشور اسلامی متعجبیم. از سوی دیگر آمریکا نیز متاسفانه همکاری اطلاعاتی و لجستیک با عربستان دارد. سایر کشورها برخی مواضع حمایتی خود را اعلام کرده اند اما از هوشمندی لازم برای عدم درگیر شدن در یک جنگ منطقه ای برخوردارند. وزارت خارجه جمهوری اسلامی نیز تلاش های خود را برای تحقق صلح و جلوگیری از ائتلاف علیه یک کشور اسلامی ادامه می دهد و ما معتقدیم درگیر شدن عربستان در جنگ علیه یمن نوعی توطئه صهیوینستی قلمداد می شود. قدرتهایی که همواره به دنبال تجزیه و تضعیف کشورهای منطقه بوده اند، این بار به سراغ عربستان آمده اند و ما امیدواریم که این کشور هوشمندی به خرج دهد و مانع تقویت جنگ در منطقه شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha