چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۹ شوال ۱۴۴۵ | May 8, 2024

سیره تربیتی حضرت زهرا(س)، کهنه شدنی نیست و اگر به دنبال بهشت اخلاق ها، بهشت رفتارها، بهشت سیاست و... هستیم، باید به سیره آن حضرت مراجعه کنیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام قاسم متقی نیا، از اساتید حوزه و دانشگاه در سمینار «سیره تربیتی حضرت زهرا(س)» که به همت مؤسسه جوادالائمه(ع) و با همکاری معاونت پژوهش مجتمع آموزش عالی فقه(حجتیه) در سالن شهید مطهری این مجتمع در قم برگزار شد، با اشاره به شباهت های میان قرآن و حضرت زهرا(س)، اظهار داشت: حضرت زهرا(س) همانند قرآن معصوم است؛ قرآن برای هدایت بشر نازل شده است همچنان که حضرت زهرا(س) نیز هدایت‌گر آدمیان است، در نتیجه قرآن و حضرت زهرا(س)، هر دو حجت و پاکیزه هستند.

وی با اشاره به آنچه در بحارالانوار، زیارت جامعه و احادیث مختلف درباره مقام حضرت زهرا(س) آمده است،‌ ادامه داد: بنا به فرمایش پیامبر(ص)، منشأ جسمانی حضرت زهرا (س) از عالم بالا است و در طول حیات خود، از میوه‌های بهشتی بهره‌مند بودند.

حجت‌الاسلام متقی‌نیا به برخی از ویژگی‌های حضرت زهرا(س) اشاره کرد و بیان داشت: حضرت در روز قیامت، صاحب مقام شفاعت است و اولین کسی خواهد بود که به رسول خدا(ص) ملحق می‌گردد و ملائکه نیز به استقبال ایشان می‌آیند.

وی نام‌های مبارک حضرت زهرا(س) را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: هر کدام از اسامی حضرت برای ما پیامی دارد. پیامبر(ص) می‌فرماید «ای فاطمه، نام تو از نام خدا مشتق شده است؛ زیرا او فاطر است و تو فاطمه‌ای».

این استاد حوزه و دانشگاه با توجه به مقام بالای حضرت فاطمه(س)، ادامه داد: ولایت آن قدر بااهمیت است که چنین شخصیتی باید فدای آن شود.

وی در ادامه معانی نام‌های دیگر حضرت فاطمه(س) مانند محدثه، بتول، مطهره،‌ صدیقه، منصوره را تبیین کرده و افزود: در احادیث آمده است حضرت فاطمه(س)، زهرا نامیده شد؛ زیرا خداوند او را از نور خود خلق فرمود.

این محقق وپژوهشگر حوزوی ادامه داد: تمام زندگی حضرت زهرا(س)، مانند پاکیزگی در زمان تولد،‌ سادگی در ازدواج و ... برای ما درس است که می‌توان در سه محور درباره آن بحث کرد. محور اول مقام حضرت زهرا(س)، محور دوم نیازهای ما و محور سوم دریافت درمان برای نیاز‌ها با مراجعه به سیره حضرت زهرا(س)، که این سه محور در مجموع موجب بندگی خدا می‌گردد.

*بهشت را در سیره تربیتی حضرت زهرا (س) جستجو کنیم

وی در تبیین نخستین محور سیره تربیتی حضرت زهرا(س) ابراز داشت: سیره تربیتی حضرت زهرا(س)، سخن کهنه شدنی نیست و اگر به دنبال بهشت اخلاق‌ها، بهشت رفتارها، بهشت سیاست و... هستیم، باید به این سیره تربیتی مراجعه نماییم.

حجت‌الاسلام متقی‌نیا، بسیاری از فعالیت‌های تربیتی در حال انجام را سطحی و ناموفق دانسته و ادامه داد: یکی از دلایل این ضعف‌ها این است که مانند پیامبر(ص) عمل نمی‌کنیم. زیرا آن حضرت ابتدا از خانواده خود شروع کرد؛ بنابراین یک مبلغ فعّال و موفق باید ابتدا خانواده خود را به درستی هدایت کند و الا در بیرون موفق نخواهد بود.

وی افزود: مشکل کم‌عمق بودن آموزش‌های تربیتی با مراجعه به سیره تربیتی حضرت زهرا(س) حل می‌گردد؛ تربیت مطابق با روش حضرت زهرا(س)، کاری تمام وقت و توافقی است و با تحمیل حاصل نمی¬شود و نیاز به حوصله و زمان دارد و برای آن باید از فرصت‌های عمر به خوبی استفاده کرد.

این محقق حوزوی، با بیان این که شناخت شخصیت فضه می‌تواند کمک شایانی در شناخت سیره تربیتی حضرت فاطمه(س) داشته باشد، یادآور شد: یکی از ویژگی‌های سیره تربیتی حضرت زهرا(س) برای تمام افراد، استفاده از روش قرآنی است و تربیت قرآنی فضه، یک نمونه از آن به شمار می‌آید.

وی در ادامه افزود: انسان‌های بزرگ، برای شب‌های بزرگ هستند. دلیل محبوبیت حضرت زهرا(س) برای خداوند، عبادت‌های طولانی و شبانه حضرت می‌باشد و راز آن، بنده بودن اوست.

حجت‌الاسلام متقی‌نیا یکی دیگر از ویژگی‌های مهم در سیره تربیتی حضرت زهرا(س)، ایجاد آرامش برای خانواده دانسته و اذعان کرد: مهمترین مشکلاتی که خانواده‌ها با آن مواجه هستند، شامل مواردی مانند بی‌تدبیری، زورگویی و اجبار، سرزنش و توبیخ، تحقیر و ‌مقایسه اعضای خانواده با دیگران، پرخاش و جدل،‌ تهدید و ضایع نمودن و بی‌توجهی به خواسته‌های فرزندان از جانب سرپرست خانواده و از طرف فرزندان، پرخاش‌گری، انتقام‌گیری، درگیری و نزاع، دروغ‌گویی، بدهنی و استفاده از الفاظ رکیک می‌باشد که اگر با سیره تربیتی حضرت زهرا(س) معالجه شوند، دیگر شاهد هیچ‌کدام از آنها نخواهیم بود.

وی، پیشگیری و درمان اختلالات و بیماری‌های روحی‌-روانی مانند تکبر، ریاکاری، ظلم، حسادت، سستی و تنبلی، شک و تردید، فریب‌خوردن‌ها، تباهی را با استفاده از سیره تربیتی حضرت زهرا(س) امری ضروری برشمرد و خاطرنشان کرد: یکی از راه‌های درمانی برای تربیت صحیح در مکتب تربیتی حضرت زهرا(س)، حلا‌ل‌خواری است.

این محقق حوزوی ادامه داد: کم‌کاری، پرداخت نکردن وجوهات شرعی و ربا، سه لقمه حرام است که متأسفانه هم‌اکنون در خانواده‌های مسلمان زیاد است و راه‌حل آن را در سیره تربیتی حضرت‌زهرا(س) وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: زوج‌‌های جوان باید پیش از فرزنددار شدن، آموزش‌های لازم را فرا بگیرند تا بتوانند فرزندی پاکیزه پرورش دهند و این نیز یکی دیگر از آموزه‌های سیره تربیتی حضرت فاطمه(س) به شمار می‌رود.

شایان ذکر است، در پایان این سمینار، به تنی چند از طلاب برتر شرکت کننده در طرح‌ مقاله‌نویسی با موضوع امام زمان(عج)، تجلیل شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha