جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024

رییس موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) با ضروری خواندن حضور فعال حوزه در تمام عرصه های فرهنگی کشور برزمینه سازی این حضور تاکیدکرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین رحیمیان طی سخنانی در جمع دانش‌پژوهان این مؤسسه با اشاره به رسالت حوزه علمیه به ‌عنوان نهاد تولید و نشر معرفت دینی در نظام فرهنگی، اظهارداشت: نظام اسلامی برای تحقق و نهادینه کردن فرهنگ الهی و اسلامی و در راستای ادامه حرکت انبیاء الهی به عنوان بنیانگذاران فرهنگ الهی و دینی بوجود آمده و  میراث این بزرگان و به‌ویژه پیامبراکرم(ص) تحت عنوان کتاب و سنّت، منبع مطمئن‌ترین ایده‌های فرهنگی و ارزش‌مندترین سرمایه برای جامعه‌ فرهنگی است.

این استاد حوزه افزود: حوزه‌های علمیه و عالمان دینی به عنوان «ورثه انبیاء» نقش منحصر به فردی را در تبیین و استخراج ایده‌های بلند فرهنگی از کتاب و سنّت ایفاء کرده و به همین علت در همه زمینه‌های فرهنگی لازم است نظر کارشناسی حوزه مورد توجه ویژه قرار گیرد.

عضو شورای تخصصی حوزوی شوراي عالي انقلاب فرهنگي با تاکید بر مشارکت حوزه  در امر سیاستگذاری فرهنگی برخی از مسئولیت های شورای عالی انقلاب فرهنگی را مدنظر قرار داد و تصریح کرد:رصد فرهنگی، شناسایی خلأها ، نیازها ، تهاجم و خطرات احتمالی،موضوع‌شناسی،طراحی ایده‌های فرهنگی خردوکلان ونظارت و راهبری بر طرح‌ها و مصوبات خود از جمله مهمترین این وظایف است که حوزه علمیه در همه‌ این موارد می‌تواند با شورای انقلاب فرهنگی همکاری کند.

وی در همین زمینه، شورای تخصصی حوزوی شوراي عالي انقلاب فرهنگي را تجربه ای بسیار موفق عنوان کرد و ابرازداشت: این کمیسیون با پشتکار حجت‌الاسلام والمسلمین پارسانیا و پشتیبانی دکتر مخبر دزفولی مجموعه فعال، فاضل و آشنا به مسائل فرهنگی بوده و فعالیت‌های قابل تقدیری در زمینه کارشناسی مسائل فرهنگی و تولید اسناد فرهنگی نظام انجام داده است.

رییس موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) تاکیدکرد: این کمیسیون تجربه موفقی از همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی و حوزه بود که شاید بسیاری تصور می‌کردند در عمل این ارتباط رخ ندهد یا ثمره چندانی ندارد ولی این تجربه نشان داد که می‌توان با حوزه همکاری خوبی داشت و از افراد ذی‌صلاح حوزوی در جهت پیشبرد اهداف متعالی نظام اسلامی یاری جست؛ امروز می‌توان گفت این تجربه به عنوان یک راهکار مناسب عملاً به توفیقاتی دست یافته که می‌تواند به‌عنوان الگویی برای همکاری سایر مراکز راهبردی نظام با حوزه قرار گیرد.

وی تدوین سند مهم پیوست فرهنگی، طراحی و راه‌اندازی دوره دکترای سیاستگذاری فرهنگی با همکاری برخی مراکز حوزوی، همکاری در تدوین اسناد بالادستی علمی فرهنگی نظام مانند نقشه جامعه علمی کشور، سند تحول بنیادین نظام آموزش عمومی کشور، نقشه مهندسی فرهنگی کشور که هم‌اکنون مورد اخیر در دستور شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز قرار دارد،را از جمله برخی فعالیت‌های چشم‌گیر این کمیسیون در این مجال اندک عمر خود بیان کرد.

حجت الاسلام و المسلمین رحیمیان با اشاره به نقش شورای عالی انقلاب فرهنگی در بسترسازی مشارکت حوزویان در نظام فرهنگی کشور،ابرزا داشت: برای نقش آفرینی مؤثر حوزه در سیاستهای فرهنگی کشور،  شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌تواند با رسمیت‌دهی به فعالیت‌های علمی و  فرهنگی مجموعه‌های حوزوی در راستای نقش‌آفرینی حوزه در نظام علمی فرهنگی حوزه را یاری کند، چه این که در مواردی نیز به اعتباربخشی نسبت به فعالیت‌های علمی حوزه اقدام نموده است.

وی ادامه داد: از طرفی حوزه انتظار دارد ثمرات مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی را در عمل مشاهده کند؛ به ویژه مواردی که با مشارکت حوزه انجام شده است لذا شورای عالی انقلاب فرهنگی باید در مرحله اجراء هم مانند تصویب پیگیری کند تا مصوبات شورا در عمل نیز با عدم اجرا یا بد اجرا شدن مواجه نشود؛ چرا که یک مصوبه هر مقدار خوب باشد ممکن است با موفقیت اجرا نشود لذا اجرای خوب، ضامن موفقیت یک مصوبه خوب است.

این استاد حوزه تصریح کرد:  البته در دوره جدید، معاونت مربوطه در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شده که امیدواریم این معاونت با پیگیری روند اجراء تلاش های شورای عالی انقلاب فرهنگی را با اقتدار به ثمر برساند.

18/313

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha