دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024

رسالت حوزه علمیه یک رسالت جهانی است و لذا حوزویان باید رهبری بیداری اسلامی را در دست بگیرند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین محسن مهاجرنیا، شب گذشته طی سخنانی در دهمین هم‌اندیشی انجمن های علمی حوزه با اشاره به این که انجمن های علمی، محصول فرآیند تحول در حوزه هستند، گفت: امروز فعالیت این انجمن ها مورد تاکید و تایید بزرگان حوزه به ویژه مراجع معظم تقلید است که در دیدارهایی که ما با آن ها داشته ایم به آن اشاره کرده اند.

وی همچنین افزود: امروز در بین بزرگان حوزه، انجمن های علمی ، نهادی جاافتاده و مقبول محسوب می شود.

حجت الاسلام و المسلمین مهاجرنیا با اشاره به این که انتظارات و توقعاتی از مجموعه انجمن های علمی حوزه وجود دارد، اظهار داشت:انجمن های علمی در راستای تولید و تعمیق معرفت دینی به وجود آمده اند و متناسب با این هدف نیز توقعاتی از آن ها می رود که باید در این جهت گام های جدی تری برداشت.

وی همچنین با اشاره به این که آغاز فعالیت انجمن های علمی همزاد با نهضت نرم افزاری و نظریه پردازی بوده است، افزود: متاسفانه در عرصه نظریه پردازی دچار خلاء جدی هستیم و رسالت سنگین حوزه اقتضا می کند که با طراحی نقشه جامع نظریه پردازی،  به وظایف خود در این باره عمل کند و به نیازهای روز پاسخ دهد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ادامه با اشاره به این که سال گذشته 7 هیئت علمی با همکاری معاونت بین الملل حوزه به خارج از کشور اعزام شدند، تصریح کرد: امروزه در مساله بیداری اسلامی، سلفی ها و نواعتزالی ها این جریان را مصادره کرده اند؛ به طوری که نبض تحرکات در دست آن هاست و متاسفانه تفکر اهل بیت (ع) تا حدودی به حاشیه رفته است.

وی در ادامه با تاکید بر این که حوزه نباید به یک نظام آموزشی صرف تبدیل شود، ابراز داشت: رسالت حوزه علمیه یک رسالت جهانی است و لذا حوزویان باید رهبری بیداری اسلامی را در دست بگیرند.

حجت الاسلام و المسلمین مهاجرنیا بیان داشت: ما آمده ایم که نشان دهیم تحول در حوزه در عرصه های مختلف باید به وجود آید.

وی با اشاره به تشکیل 16 انجمن علمی در حوزه گفت: امروز بیش از 3 هزار حوزوی فرهیخته در این انجمن ها عضویت دارند که این مساله بسیار مهم و ارزشمند است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با تاکید بر لزوم عملیاتی کردن رهنمودهای مقام معظم رهبری، ابراز داشت: به ویژه در عرصه بیداری اسلامی ، مقام معظم رهبری از حوزه انتظار دارند که بصورت جدی وارد میدان شود.

وی خاطرنشان کرد: در شرایطی که هزاران کتاب علیه شیعه در دنیا به چاپ می رسد، ما باید بیش از پیش به عرصه نقد و پاسخگویی به شبهات آن ها وارد شویم.

حجت الاسلام و المسلمین مهاجرنیا در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به لزوم تشکیل انجمن های فقه، فلسفه و اخلاق در حوزه که مورد تاکید خاص مقام معظم رهبری نیز می باشد، گفت: در شرایط حساس کنونی حوزه باید با گام برداشتن در عرصه تحول، کارهای زمین مانده را به سرانجام برساند.

وی همچنین بر لزوم بها دادن هر چه بیشتر به انجمن های علمی حوزه تاکید کرد و افزود: انتظار می رود که بیش از پیش از توان و ظرفیت های انجمن ها در عرصه های گوناگون بهره برداری شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha