پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت الاسلام حمید رضا مطهری عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

حوزه/ مدیر پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) گفت: انجمن‌های علمی ظرفیت و سرمایه‌های عظیمی برای حل مشکلات علمی کشور و همچنین تولید علم هستند که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین حمیدرضا مطهری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، به تشریح برنامه ها و فعالیت های انجمن تاریخ پژوهان پرداخت و گفت: این انجمن در سال 1382 تأسیس شد و هم اکنون نزدیک به 350 عضو پیوسته و وابسته دارد.

وی ادامه داد: مدرک تحصیلی اعضای پیوسته، حداقل سطح سه حوزه یا کارشناسی ارشد رشته مربوطه هستند و البته بیشتر اعضای پیوسته انجمن دارای مدرک دکتری بوده، یا در حال تدوین پایان نامه های سطح چهار خود می باشند؛  اعضای وابسته انجمن نیز باید محصل سطح سه حوزه یا کارشناسی ارشد رشته مربوطه باشند.

مدیر انجمن تاریخ پژوهان حوزه با بیان این مطلب که فعالیت های تأثیرگذاری در این انجمن صورت پذیرفته، اظهار داشت: برگزاری نشست های علمی با حضور اساتید مطرح حوزه و دانشگاه، برگزاری همایش های گوناگون و همچنین جلسات مدیران گروه های تاریخ مراکز قم با محوریت انجمن تاریخ پژوهان به صورت فصلی، از جمله فعالیت های انجمن تاریخ پژوهان حوزه بوده است.

*برگزاری همایش"تشیع و خاورشناسان"

مدیر پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) ابراز داشت: از جمله همایش های برگزار شده از سوی این انجمن، همایش" تشیع و خاورشناسان" در سال ،1387 با موضوع تبیین و نقد نگاه خاورشناسان به تشیع و همچنین تبیین مولفه ها و ویژگی های شیعه بوده است.

*آشنایی اغلب خاورشناسان با تشیع، از منابع غیرموثق

حجت الاسلام والمسلمین مطهری ادامه داد: آشنایی اغلب خاورشناسان با مذهب تشیع و مکتب اهل بیت(ع) از منابعی بوده که چندان موثق و قابل اطمینان نیستند؛ به همین دلیل این همایش برگزار و در آن آثار خوبی نیز منتشر شده و در اختیار محققان و اندیشمندان قرار گرفت.

وی خاطرنشان ساخت: برگزاری کنگره و بزرگداشت برخی از شخصیت ها و مفاخرحوزه، همچون مرحوم حجت الاسلام والمسلمین دوانی، همکاری با مراکز گوناگون علمی مانند مجمع جهانی اهل بیت(ع)، برگزاری کنگره سبط النبی(ع) و برگزاری همایش سیره امام کاظم(ع)، انتشار مقالات آن همایش در دو جلد، از دیگر برنامه های انجام شده از سوی این انجمن می باشد.

*انجمن های علمی، حلقه وصل

مدیر انجمن تاریخ پژوهان حوزه تاکید کرد: برای نهادینه کردن دانش‌های خاص در حوزه های علمیه و همچنین تبیین صحیح معارف اهل بیت(ع) انجمن‌های علمی به عنوان حلقه وصل میان محققان، پژوهشگران، اساتید و مراکز علمی و پژوهشی در جامعه عمل کرده و نقش بسیاری در تولید فکر دارند.

*نقش انجمن های علمی حوزه، تأثیرگذار است

عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پایان سخنان خود، نقش انجمن‌های علمی حوزه را برجسته و تأثیرگذار توصیف کرد و گفت: این انجمن‌ها، ظرفیت و سرمایه علمی عظیمی هستند که در حل مشکلات علمی کشور و تولید علم که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز هست، نقش اساسی داشته و باید از این ظرفیت عظیم در راه اسلامی کردن علوم انسانی و همچنین ایجاد وحدت میان حوزه و دانشگاه و در نتیجه سرعت بخشیدن به موتور علمی کشور استفاده بهینه کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha