دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کد خبر: 308876
۲۰ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۷:۳۲

مسئول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه علمیه قم از عضویت 2 هزار و 900 محقق و پژوهشگر در 16 انجمن علمی حوزه خبر داد.

حجت الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا در گفتگو با خبرگزاری حوزه با اشاره به آغاز تاسیس انجمن های علمی حوزه از سال 1382، گفت:  براساس تاکیدات مقام معظم رهبری در مساله تحول در حوزه  و انتظاراتی که از حوزه درخصوص پاسخگویی به نیازها و مقتضیات وضرورت های جامعه اسلامی وجود داشت، تعدادی از دغدغه مندان و نخبگان حوزوی احساس کردند که باید به سمت تاسیس انجمن های علمی حرکت کنند.

وی، انجمن های علمی ادیان و مذاهب، اقتصاد اسلامی، تاریخ پژوهان، روانشناسی اسلامی، قرآن پژوهی، قلم و معرفت شناسی حوزه را جزء اولین انجمن ها برشمرد و ادامه داد: یک سال پس از تشکیل انجمن های علمی حوزه، چند انجمن دیگر از جمله انجمن تعلیم و تربیت اسلامی، مدیریت اسلامی و مطالعات سیاسی شکل گرفت.

مسئول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه یادآور شد: از سال 83 تا سال 87 هیچ انجمنی تشکیل نشد، تا این که سال 87 انجمن کلام اسلامی راه اندازی شد و در سال 90 نیز انجمن های دیگری همچون مهدویت، مطالعات اجتماعی، فقه و حقوق اسلامی، حدیث و همچنین اصول فقه مجوز فعالیت را دریافت کردند.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون 16 انجمن علمی حوزه از شورای اعطای مجوزهای حوزه مجوز فعالیت گرفته و در موسسه ثبت شرکت ها نیز به ثبت رسمی رسیده اند؛ البته حدود 10 انجمن نیز در نوبت بررسی می باشند.

حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا به عضویت شخصیت ها و محققین و پژوهشگران در انجمن های علمی حوزه اشاره کرد و گفت: در مجموع طبق آمار، 2 هزار و 900 پژوهشگرعضو انجمن های علمی حوزه هستند.

وی با اشاره به کارآمدی انجمن های علمی حوزه، ابراز داشت: انجمن ها در اکثر کمیسیون های حوزه حضور دارند و این مسئله چشم اندازی خوبی است که انجمن ها در ساختار تصمیم گیری حوزه مشارکت داده شوند.

مسئول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه با بیان این که کار انجمن های علمی فراتر از کارهای پژوهشی و آموزشی و علمی مرسوم است که در مراکز علمی حوزوی صورت می گیرد، ابراز داشت: انجمن های علمی باید علاوه بر تولید دانش های جدید و اسلامی، با مطالعه و بررسی دانش های مورد نیاز در فضای امروز، به سمت توسعه و تعمیق به دانش ها حرکت کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha