پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
مهاجرنیا انجمن ها

حوزه/ مسئول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه با بیان اینکه متاسفانه اخلاق در جامعه اسلامی متولی ندارد گفت: باید به سمتی حرکت کنیم که بتوانیم اخلاق را در حوزه های عملی و نظری توسعه و تعمیق دهیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام  والمسلمین محسن مهاجر نیا شب گذشته در اولین دوره انتخابات انجمن اخلاق اسلامی حوزه علمیه قم  که در سالن همایش انجمن های علمی حوزه برگزار شد، با بیان اینکه این انجمن با یک تاخیر ده ساله تشکیل شده است گفت: امیدواریم این تاخیر با فعالیت و جدیت بیشتر پژوهشگران این عرصه جبران شود.

 مسئول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه با اشاره به اینکه انجمن‌های علمی حوزه در طول یک دهه‌ فعالیت دستاوردهای خوبی داشته  است تصریح کرد: خوشبختانه علمای فرهیخته و صاحب نظران حوزه‌های مختلف علوم دینی در این انجمن‌ها حضور دارند و دنبال نظریه‌پردازی و تولید و تعمیق دانش هستند.

وی با تاکید براینکه اخلاق در دنیای امروز نه تنها از لحاظ علمی بلکه از نظر عملی ضرورت جامعه است بیان داشت: اخلاق زیر بنای تمامی علوم است.

حجت الاسلام  والمسلمین مهاجر نیا با اشاره به این که امروز دنیا از بی اخلاقی رنج می برد بر ضرورت وجود چنین انجمن هایی تاکید کرد و افزود: می طلبد که حوزویان در این عرصه با پشتکار و خلاقیت علمی و نظریات و تئوری پردازی‌ها جامعه دینی  اخلاقی را ترقی دهند.

وی ادامه داد: ما باید به سمتی حرکت کنیم که بتوانیم اخلاق را در حوزه های عملی و نظری توسعه و تعمیق دهیم  و جامعه را از وضع فعلی خارج کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهاجرنیا با اشاره به نظریه «ماکیاولی» اندیشمند عرصه سیاست که اعتقاد به جدایی اخلاق از سیاست داشت گفت: امیدواریم که در جامعه اسلامی و در سیاست اسلامی نگاه ابزاری به اخلاق وجود نداشته باشد.

رئیس دبیرخانه انجمن های علمی حوزه با بیان اینکه متاسفانه اخلاق در جامعه متولی، متصدی و مدافع ندارد افزود: حوزه علمیه به عنوان نهادی دینی و اخلاقی باید این وظیفه خطیر را به عهد بگیرد.

قابلیت های حوزه را به جامعه معرفی کنیم

وی حوزه علمیه را افتخار جهان تشیع دانست و گفت: علیرغم فعالیت های محققانه و عالمانه ای  که صورت گرفته است نتوانسته ایم، قابلیت های حوزه را در جامعه منعکس کنیم که این قصور باید جبران شود.

 حجت الاسلام  والمسلمین مهاجرنیا در ادامه با اشاره به استقبال رهبر معظم انقلاب و مراجع از تشکیل انجمن های علمی در حوزه ابراز داشت: خوشبختانه نخستین کسی که از تشکیل انجمن ها استقبال کرد رهبر معظم انقلاب بودند.

وی اظهار داشت: تاسیس انجمن‌های علمی که جزء تاکیدات مقام معظم رهبری است؛ گام موثری در در زمینه تولید علم، معرفت و تولیدات پژوهشی و نشریات تخصصی است که می تواند پیشرفت اخلاقی جامعه را به همراه داشته باشد.

شایان ذکر است: در پایان این نشست اولین دوره انتخابات هیئت رئیسه و بازرسان  این انجمن برگزار شد.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha