پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
پیشرفت

حوزه/ نشست بررسی «مبانی پیشرفت اسلامی از نگاه قرآن و حدیث» از سلسله نشست های نظریه پردازی انجمن معرفت شناسی حوزه علمیه قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، در این نشست که شب گذشته در سالن همایش های انجمن های علمی حوزه علمیه قم برگزار شد، حجت الاسلام احمد غفاری، پژوهشگر و محقق حوزه دین به تبیین مؤلفه های پیشرفت در نگاه اسلام پرداخت.

وی نخستین مؤلفه پیشرفت را ظهور و بروز عمل صالح در جامعه معرفی کرد و گفت: بر اساس تعالیم اسلامی جامعه و انسانی پیشرفته است که در آن عمل صالح وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: نیت و تصمیم، زند گی آرمانی، نفی وابستگی، تأمین عدالت فراگیر و عقلانیت معنوی از دیگر مؤلفه های پیشرفت در جامعه اسلامی است.

وی با بیان این که در اندیشه اسلامی عقلانیت غالب بر پیشرفت است، تصریح کرد: البته این عقلانیت نیازمند التزام به معنویت است تا به موفقیت برسد.

وی با بیان این که در پیشرفت غربی، انسانیت قربانی توسعه شده است، گفت: در غرب بعد از انقلاب صنعتی انسان وسیله و ابزاری در این عرصه شده است  در حالی که انسان باید نقش محوری داشته باشد.

در  ادامه این نشست، حجت الاسلام امین رضا عبادی نژاد نیز در سخنانی گفت: در نگاه دینی، کل نظام هستی به سمت مبدأ کمال حرکت می کند و هرچه به کمال مطلق نزدیک تر باشد، به وضعیت مطلوب نیز بیشتر می رسد.

وی افزود: مبدا، مسافت و معاد در تعالیم اسلامی، همان آغاز راه، مسیر و هدف در مسیر پیشرفت است که نشان می دهد بخش زیادی از آیات و روایات مربوط به پیشرفت و توسعه است.

وی ادامه داد: در این عرصه، فاعل این پیشرفت، خود انسان است. البته انسانی که الزامات این پیشرفت  را بداند، مقام ولایت در این عرصه نظام اعتباری را در جامع مستقر می کند که هدف آن تأمین اهداف ارزش ها  است.

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha