جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کد خبر: 296916
۸ آبان ۱۳۹۱ - ۰۵:۳۱

محقق و پژوهشگر حوزوی با بیان این که نهج البلاغه، نهج الفلاح است، گفت: جاودانگی نهج البلاغه از ذات آفریننده آن نشأت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام حجت الله شیر محمدی، شب گذشته( 7 آبان) در نشست علمی "نردبان آسمان" که با موضوع نهج البلاغه درنمایشگاه توانمندی ها و دستاوردهای کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان قم برگزارشد، اظهار داشت: نهج البلاغه نامی است که آن را سید رضی (ادیب نامی اسلام) آن را برای گزیده‌ای از خطبه‌ها، نامه‌ها و حکمت های حضرت امام علی علیه السلام انتخاب کرد.

وی با اشاره به این که تالیف این کتاب در ماه رجب سال 400هجری به پایان رسیده است بیان داشت: این کتاب شامل 237 خطبه، 79 نامه و 480 کلمه کوتاه و آموزنده است.

حجت الاسلام شیرمحمدی خاطرنشان کرد: ابوالحسن محمد بن حسین معروف به سیّدِ رضی جد پنجمش امام هفتم موسی بن جعفر علیه السلام است که در سال 359 و در عصر شیخ مفید متولد و ششم محرم سال 406 درگذشت.

وی افزود: سید رضی از میان سخنان حضرت امیرالمومنین علیه السلام آنچه را که دارای جنبه های جالب لفظی و معنوی بود و از نظر بلاغت قوی بود انتخاب و آن ها را بر سه محور خطبه ها، نامه ها و کلمات قصار قرار داد و آن را نهج البلاغه نامید.

حجت الاسلام شیر محمدی با اشاره به این که نهج البلاغه بهترین کتاب از کتاب‌هایی است که تا کنون پیرامون خطبه ها و کلمات حضرت علی (ع) نگارش یافته است عنوان کرد: عبد الزهراء خطیب، دانشمند و محقق 46 کتاب دیگر را که به قلم دانشمندان شیعی و اهل تسنن در تدوین سخنان حضرت علی علیه السلام نگارش یافته رابا اسم نویسنده وتاریخ تالیف به صورت مفصل نام می‌برد که 22کتاب پیش از نهج البلاغه نوشته و نشر شده است.

وی بیان کرد: عبدالزهراء خطیب همچنین در کتاب مصادر نهج البلاغه شرح های نهج البلاغه را 110 شرح برشمرده که از جمله آن ها می توان به شرح نهج البلاغه تالیف عزیزالدین ابن ابی الحدید معتزلی، کمال الدین ابن میثم بحرانی، مولا محمد صالح قزوینی، محمد باقر لاهیجانی اصفهانی، استاد شیخ محمد عبده مصری، علامه سید حبیب الله خویی، علامه شیخ محمد تقی تستری، علامه محمد تقی جعفری و شرح استاد شیخ محمد جواد مغنیه اشاره کرد.

این پژوهشگر حوزه علمیه قم همچنین ابراز داشت: از آنجا که پس از قرآن بیش از هر کتاب اسلامی دیگر به نهج البلاغه توجه شده است، این کتاب به زبان های گوناگون ترجمه شده از جمله آن ها می توان به قلم سید علی نقی فیض الاسلام، مرحوم جواد فاضل، آیت الله سید محمود طالقانی، دکتر اسدالله مبشری، محسن فارسی و سپهر خراسانی اشاره نمود.

وی در پایان یادآورشد: نهج البلاغه تجلی گاه عشق و شناخت، سیاست و انسانیت، حکومت وعدالت، حماسه و حکمت، تربیت و عبادت و فصاحت و بلاغت است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha