جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024

مراسم تجلیل از رایزن فرهنگی ایران در لبنان تبدیل به جلسه ای علمی درباره جایگاه فرهنگ و نیز شور انقلابی در دفاع از رهبر معظم انقلاب و جمهوری اسلامی شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، تجمع علمای مسلمین لبنان به مناسبت پایان ماموریت حجت الاسلام والمسلمین رئیس زاده رایزن فرهنگی ایران در لبنان، مراسم تجلیل برگزار کرد.

در این مراسم دکتر رکن آبادی سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان و تعدادی از روحانیون و شخصیت های سیاسی شرکت داشتند.

 

* مقصود از فرهنگ چیست؟

شیخ حسان عبدالله رییس هیات مدیره تجمع علمای مسلمین لبنان در این جلسه گفت: فرهنگ عبارت است از خوشه چینی از هر گوشه و داشتن اطلاعات از هر چیزی. یعنی شناخت امور ضروری. فرهنگ نشانه ارتقای فکری و ادبی و اجتماعی افراد و جوامع است و نوعی نظریه در زندگی و ترسیم کننده راه و روش اجمالی زندگی است و وجه تمایز امت ها و موجب تمایز آنها از امتها و جوامع دیگر است. فرهنگ، ترکیبی شامل معارف و هنر و قوانین است. فرهنگ عبارت است از توانایی تفکر نمادین و آموزش اجتماعی و فرهنگی که موجب تعدیل مهارت های ضروری انسان می­شود به ویژه از طریق تربیت و آموزش و توسعه عقلی و معنوی. و انسان برای شناخت واجبات دینی و اجتماعی و بهداشتی و اخلاقی و تعامل با دیگران چاره ای از آن ندارد.

 

* فرهنگ به داشتن مدرک نیست

وی ادامه داد: کسانی که گمان می­کنند داشتن فرهنگ به داشتن مدرک دانشگاهی است یا اینکه فرهنگی، کسی است که پله های علم و هنر را سپری کرده در اشتباهند. کسانی که گمان می­کنند فرهنگی کسی است که یک مدرک علمی از یکی از دانشگاه ها دارد در اشتباهند زیرا حتما اینگونه نیست که فرهنگی از این افراد باشد و البته ممکن است از اینها هم باشد. همان طور که می­تواند از غیر اینها که مدرک دانشگاهی ندارند نیز باشد.

 

* معنای درست و دقیق "فرهنگی"

شیخ حسان عبدالله ادامه داد: آنچه از لغت فهمیده می­شود این است که فرهنگ سازی به معنای تهذیب و پاکسازی است و فرهنگی کسی است که خود را پاک و آراسته کرده و این معنای درست و دقیق کلمه فرهنگی(مثقف) است. و خیلی ها این واژه را اشتباه متوجه شده اند و آن را فقط در مورد کسانی که مدرک دارند استعمال می­کنند و استعمال آن در مورد صاحبان مدرک آنقدر شایع شده که فرهنگی فقط به معنای صاحب مدرک و فارغ التحصیل یک دانشگاه یا دانشکده شده. بله مدارک علمی موجب افزایش آگاهی های یک فرهنگی می­شود و به او در ساختن جامعه ای فرهنگی و علمی کمک می­کند. اما واژه فرهنگی شامل معانی پاکی و استقامت و عدم کژی و انحراف نیز می­باشد و تمام اینها ویژگی هایی والا و عالی هستند که هرکس آنها را داشته باشد به معنای فرهنگی نزدیک شده است.

وی ابراز داشت: فرهنگی کسی است که در پی شناخت اشیاء و اتفاقات پیرامون خود است و این حاصل نمی­شود مگر با تلاش برای افزایش معلومات و گسترش افق اندیشه. فرهنگی کسی است که همواره بر راه درست و صحیح گام برمی­دارد. و انسان این راه را نخواهد شناخت مگر هنگامی که به وضوح بفهمد که بیهوده آفریده نشده بلکه برای این آفریده شده که واجبات و رسالت خود را در برابر آفریدگار و خود و وطن خویش انجام دهد.

 

* آقای رئیس زاده دارای وجدانی بیدار است

رییس هیات مدیره تجمع علمای مسلمین لبنان خاطر نشان کرد: ممکن است برخی گمان کنند که واژه رایزن، صفتی است که در حاشیه فرهنگ قرار دارد. اما واقعیت غیر از این است به ویژه در مورد کسی که ما اکنون در صدد تکریم او هستیم و باید بگویم که او مار ا با حضور دائم خود تکریم نمود. فرهنگی، صاحب وجدان بیداری است که به خواری و ظلم به کشور خود تن نمی­دهد و این چیزی است که در جناب آقای رئیس زاده متبلور است. او دارای وجدان فهمیده ای است که به حقیقتِ اتفاقات پیرامون خود آگاه است و می­داند کرامت او از کرامت میهن او است. و بزرگی او در خدمت به امت و عزت او در پیشبرد امت به سوی پله های قدرت و عظمت است.

 

* تجلیل از تهذیب، اخلاق نیکو و تواضع

وی افزود: گفتیم که فرهنگ به معنای تهذیب است و تهذیب و تواضع در اینجا دو مشخصه اساسی در شخصیت این انسان است که ما او را دوست داریم و به او احترام می­گذاریم. تواضع و اخلاق نیکو و پافشاری برای تحکیم وحدت امت اسلام و کمک به ما و هر برنامه ای که در خدمت به منافع امت اسلام هستند از مهم ترین ویژگی های این مرد است که در جهت آنها تلاش کرده و می­کند.

شیخ حسان عبدالله گفت: ما در اینجا در صدد بیان سخنان عاطفی و تعارف نیستیم اما کلمات خود به خود بر سر زبان می آیند و رها می­شوند تا در مورد ویژگی های واقعی تو سخن بگویند و سخن در مورد صفات نیکوی این مرد همچنان ادامه دارد و به خاطر نارسایی کلمات از ایشان عذرخواهی می­کنم.

وی در پایان خطاب به حجت الاسلام والمسلمین رئیس زاده گفت: از شما می­خواهیم که پیام این تجمع را به هر سرزمینی که پا گذاشتید برسانید زیرا شما همیشه در جهت خیر و نیکی تلاش می­کنید و ما نیز تمام گهرهایی را که در دوره حضور خود در میان ما به یادگار گذاشته اید حفظ می­کنیم. از شما و همه تلاش های شما متشکریم.

 

* رئیس زاده: تجمع علما در وحدت اسلامی نقش آفرین است

حجت الاسلام والمسلمین رییس زاده هم در این مراسم ابراز داشت: در ابتدا از آقایان شیخ حسان عبدالله و شیخ احمد الزین به خاطر برپایی این جلسه و فراهم کردن فرصت دیدار با شما برادران عزیز در پایان کار خود در لبنان تشکر می­کنم. در طول این پنج سال و بیشتر با مراکز فرهنگی لبنان آشنا شدیم اما یکی از مراکزی که از همان ابتدا ارتباط تنگاتنگ و محکمی با هم داشتیم و ارتباط با آن مرکز از آغاز ماموریت من در لبنان شروع شد و تا به امروز ادامه داشت، این مرکز بوده است و من هنوز اولین جلسه ای را که دو ماه پس از شروع به کار در لبنان با این مرکز منعقد شد به یاد دارم. نمی­دانم هر سال در مجموع چند همایش و نشست و کار مشترک با این مرکز برگزار کردیم و گمان می­کنم که هر سال تقریبا دو یا سه کار مشترک با شما عزیزان داشته ایم. به همین خاطر بر خود واجب می­دانم از شما تشکر کنم چرا که کمک و همکاری شما نقش بزرگی در موفقیت کار ما در تقریب و وحدت اسلامی داشت.

وی ادامه داد: این مرکز مبارک با این جایگاه و ارزشی که از آن برخوردار است مسؤولیت بزرگی بر دوش دارد که شما باید آن را در جامعه به اجرا در بیاورید و آن عبارت است از تقریب میان مذاهب اسلامی.

 

* جایگاه بالای وحدت نزد بزرگان اسلام

رایزن فرهنگی ایران در لبنان تصریح کرد: اگر تاریخ اسلام را از آغاز تا کنون و تاریخ رسول اکرم را بررسی کنیم می­بینیم که وحدت امت اسلام همواره جایگاه بزرگی نزد ایشان و صحابه و ائمه معصومین علیهم السلام داشته است و شاید اولین اقدام سیاسی اجتماعی رسول خدا(ص) پس از ورود به مدینه ایجاد برادری میان مسلمانان بود و سخنان و احادیث ایشان نشان دهنده توجه و اهتمام فراوان ایشان به وحدت و تقریب امت اسلام است. و این اهمیت هنوز هم وجود دارد و در مقابل، دشمنان نیز توان خود را بر حمله به وحدت اسلامی متمرکز کرده اند و تاریخ بهترین شاهد است که امت اسلام هرگاه به فتنه مذهبی مبتلا شده شکست خورده و کرامت و عزت خود را از دست داده است.

 

* تنها با وحدت می توان به پیشرفت و شکوفایی رسید

وی اظهار داشت: این امت فقط با وحدت می­تواند به اوج پیشرفت و شکوفایی برسد. وحدت، امر مهمی است که علما از طلوع اسلام و رسول اکرم و بزرگان اسلام تاکنون به اهمیت آن توجه داشته اند و ما نمی­توانیم فقط به عنوان یک کار معمولی به آن نگاه کنیم بلکه یک کار و اقدام استراتژیک برای دوستداران تمدن اسلام و تحول و پیشرفت امت اسلام  به شمار می آید.

 

* فتنه مذهبی، پیش قراول جنگی جدید از طرف صهیونیست هاست

حجت الاسلام والمسلمین رئیس زاده گفت: اگر ما بخواهیم تقریب میان مذاهب و ضرورت آن را به چیزی تشبیه کنیم می­توان گفت که تقریب میان مذاهب اسلامی همانند تنفس برای انسان است و همان گونه که نفس کشیدن برای حیات انسان ضروری است، حیات امت اسلام و شکوفایی امت اسلام نیز بر تقریب و وحدت متوقف است.از خداوند متعال به خاطر تاسیس این مرکز یعنی مرکز تجمع علمای مسلمان که این مسؤولیت را به عهده گرفته متشکریم. چرا که این مرکز نقش بزرگی در جلوگیری از فتنه های مذهبی در لبنان و خارج از لبنان داشته و ما می­دانیم و معتقدیم که فتنه مذهبی در لبنان، پیش قراول جنگی جدید از طرف صهیونیست ها علیه این کشور است و به همین خاطر است که دشکنان ما و استکبار جهانی در لبنان و خارج از لبنان جنگ مذهبی به راه می اندازند تا از این طریق امت اسلامی را از بین ببرند و دوباره بتوانند بر ثروت های کلان جهان اسلام مسلط شوند.

وی بیان داشت: در پایان از میزبانی شما متشکرم. گرچه من از لبنان می­روم اما قلب من در لبنان است. در این پنج سال خاطرات خوبی با شما و این مرکز داشتم که آنها را با خود به ایران می­برم و هرگز شما را فراموش نمی­کنم و شما هم برایم دعا کنید و من نیز به خواست خدا برای شما دعا خواهم کرد. از شما به خاطر این جلسه دوستانه و هدایای گرانبهای شما متشکرم.

 

* احمد الزین: به قرآن، وحدت اسلامی و ولایت فقیه ملتزمیم

شیخ احمد الزین رئیس هیات امنای تجمع علمای مسلمین لبنان هم طی سخنانی در این مراسم گفت:از اینجا به مدینه و سید و مولایمان رسول خدا محمد سلام می­کنم و همچنین به تهران و ولی امر مسلمانان سید علی خامنه ای و مردم بزرگ ایران بهترین سلام های خود را ارسال می­کنم و به شما برادران گرامی به ویژه جناب سفیر و رایزن محترم سید محمد حسین رییس زاده خالصانه ترین سلام ها را تقدیم می­کنم.

وی ابراز داشت: ما در تجمع علمای مسلمان در لبنان در مورد دعوت به وحدت در سایر نقاط جهان، به کتاب خدا و وحدت اسلامی و ولایت فقیه ملتزم هستیم و با صدای بلند دعوت خود را اعلام می­کنیم. و ما از زمان تاسیس تجمع علمای مسلمان در سال 1983 و همزمان با تجاوز دشمن اسراییلی به لبنان، با صدای بلند دعوت به وحدت و اسلام می­کنیم و تمام سخنرانان و فرهنگیان و ائمه جماعت نیز همصدا با ما دعوت به وحدت کرده اند.

 

* ایران، تنها کشوری که خواسته مهم مسلمانان را عملی کرد

قاضی شرع سابق صیدا گفت: درست است که همه ما خواستار اجرای دین و تشکیل حکومت اسلامی بوده ایم و من به یاد دارم که مصر از حدود یک قرن یا هشتاد سال پیش به رهبری حسن البنا خواستار تشکیل حکومت اسلامی و وحدت اسلامی شد. اما این دعوت ها فقط بر سر منابر باقی ماند و تنها کشوری که توانست این خواسته را عملی کند و حکومت اسلامی تشکیل دهد جمهوری اسلامی ایران به رهبری امام خمینی بود.

 

* دعوت به اسلام با دنباله روی از آمریکا سازگار نیست

شیخ احمد الزین تاکید کرد: امروز جهان اسلام باید متوجه این نعمت باشند و فقط این کفابت نمی­کند که از گوشه و کنار صدای خود را در دعوت به اسلام بلند کنند اما دوباره به انحراف خود پشت سر سیاست های آمریکا ادامه دهند. همه آنها باید صدای خود را پشت آن رهبری بلند کنند که با صدای بلند گفت: ما حکومت اسلامی تشکیل می­دهیم و اسلام را اجرا می­کنیم و خواستار وحدت اسلامی در همه جا هستیم. ما خواستار بیداری فلسطین و آزادی هر ذره از خاک سرزمین مسلمانان هستیم.

 

* علمای جهان اسلام از مرحله سخنرانی به مرحله عمل برسند

وی خاطر نشان کرد: کسی که این کار را انجام داد امام خمینی بود و پس از او امام خامنه ای حفظه الله این کار را انجام داد و ملت بزرگ ایران نیز پشت سر ایشان هستند. جناب سفیر و رایزن محترم از شما می­خواهم که مراتب اطاعت و ولایتمداری و سپاس و راهروی پشت سر جمهوری اسلامی ایران را به امام خامنه ای برسانید. از جهان اسلام به ویژه علما می­خواهم از مرحله سخنرانی برای درخواست اجرای دین، به مرحله عملی اجرای دین خدا با اقتدا به رهبری ولی فقیه جمهوری اسلامی ایران وارد شوند.

در پایان مراسم، تجمع علمای مسلمان، لوح یادبودی را به حجت الاسلام والمسلمین سید محمد حسین رییس زاده رایزن فرهنگی تقدیم کرد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha