سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۸ شوال ۱۴۴۵ | May 7, 2024

معاون تهذیب حوزه علمیه استان قم گفت:قرار گرفتن در مسیر اهل‌بیت(ع) تنها راه سعادت است، اگر دست ما از امام زمان (عج) که ولی‌نعمت ماست جدا شود همگی گمراه و گرفتار وسوسه‌های شیطان خواهیم شد.

 به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام  والمسلمین محمد همتیان، در سی‌و سومین همایش خانواده های حوزویان،که  عصر امروز (3بهمن)به همت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در سالن جلسات  این جامعه برگزار شد، اظهار داشت: پدر و مادر نسبت به فرزند خود بدون مزد کار می‌کنند و عمرشان را صرف تربیت او می‌نمایند.

معاون تهذیب حوزه علمیه استان قم افزود: مادران 9 ماه فرزندان را در رحم خود حمل می‌کنند، در دوران کودکی برخی از شب‌ها در کنار گهواره آنها تا صبح بیدار می‌مانند،‌ دو سال به آنها شیر می‌دهند، در حالی که هیچ انتظاری از فرزند ندارند.

این استاد اخلاق حوزه، با بیان این که والدین نیز در حد خودشان ولی نعمت‌ ما هستند بیان داشت: ما باید احترام آن‌ها را حفظ کنیم و بدانیم که این افراد عمری برای راحتی ما زحمت کشیده و سختی‌های زیادی را تحمل کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین  همتیان با بیان این‌که ائمه(علیهم‌السلام) نسبت به انسان‌ها از پدر و مادر نیز دلسوز‌تر هستند، اظهار داشت: امام زمان(عج) نیز مانند سایر انبیا برای هدایت ما مزد و پاداش نمی‌خواهند، لطف و تفضلی که ایشان نسبت به ما دارند بدون مزد و پاداش است، ایشان ولی نعمت ما هستند.

استاد اخلاق حوزه گفت: همسران طلاب که از شهر و دیار خود با تحمل تمام سختی‌ها به شهر قم می‌آیند و در کنار همسران خود با زندگی طلبگی می‌سازند، در واقع جزئی از خانواده بزرگ امام زمان(عج) هستند از این‌رو باید ولی نعمت خود را بشناسند و بدانند برای چه فردی کار و تلاش می‌کنند.

معاون تهذیب حوزه علمیه  استان قم قرار گرفتن در مسیر اهل‌بیت(علیهم‌السلام) را تنها راه سعادت معرفی کرد و گفت: همانگونه که با نبود سایه پدر بالای سر فرزندان،‌ آنها آسیب‌ می‌بینند و ممکن است به انحراف کشیده شوند، حال باید بدانیم که اگر دست ما از دست امام زمان(عج) که پدر و ولی‌نعمت ماست جدا شود و یا سایه این بزرگوار از سر ما برداشته شود، همگی گمراه و گرفتار وسوسه‌های شیطان خواهیم شد.

حجت‌الاسلام  والمسلمین همتیان افزود: ما باید روایت اهل‌بیت(علیهم‌السلام) را میزان کارهای خود قرار دهیم، و هر از چند گاهی نسبت به همسو بودن کارهای خود با سیره و دستور اهل‌بیت(علیهم‌السلام) بیاندیشیم .

این استاد اخلاق حوزه با اشاره به تعریف معصومین(ع) از تقوا گفت: بر اساس تعریف امام معصوم(ع) تقوا یعنی، که فرد با احتیاط قدم بردارد و بداند که قدم خود را کجا می‌گذارد.

وی با بیان این که تقوا یعنی این که فرد بداند زندگی، راهی پر از خطر است،‌افزود: دنیا مانند یک بیابان پر از خار و خاشاک است، کسانی که بدون توجه و شناخت به بیابان می‌روند گرفتار آسیب‌ها می‌شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین همتیان، بیان سخنان محکم و درست را از دیگر راه‌های کسب تقوا معرفی کرد و گفت:‌ براساس قرآن، یکی از راه‌های حفظ تقوا بیان سخن محکم و اساسی است، به این معنی که فردی که گرفتار سخن‌های بی اساس مانند دروغ، غیبت و سخن چینی می‌شود، نمی‌تواند تقوای خود را حفظ کند.

معاون تهذیب حوزه‌ علمیه استان  قم، با بیان روایتی از امام علی(ع) خاطرنشان کرد: زبان مانند یک درنده است و اگر این زبان کنترل نشود، مانده درنده به دیگران رحم نمی‌کند.

وی با تأکید بر این که انسان برای رسیدن به سعات باید اهل‌ مراقبت باشد، تصریح کرد: تمام علمای اخلاق معتقدند فرد بدون مراقبت و محاسبه اعمال به جایی نمی‌رسد، بدترین حالت این است که فرد خود را فراموش کند و نسبت به کارهای خود مراقبت و محاسبه نداشته باشد، اگر فرد نسبت به نفس خود مراقبت نداشته باشد، گمراه می‌شود.

این استاد حوزه در پایان با بیان این که همه ما نسبت به سفر آخرت و نیازهای خود در این سفر آگاهیم، از این رو نباید لحظه‌ای نسبت به آن غافل شویم، گفت: سفر آخرت در راه است، فرد باید برای این سفر طولانی زاد و توشه کافی داشته باشد، در غیر این صورت به مقصد نخواهد رسید.

انتهای پیام// 15/313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha