چهارشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳ |۲۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 29, 2024

مدیر هسته حوزوی "ماهد" مرکز رشد واحدهای فناوری علوم انسانی قم از راه اندازی کارخانه تخصصی تولید محصولات فرهنگی و اسلامی به همت جمعی از طلاب حوزه علمیه در قم خبر داد.

 مرتضی اعلایی، مدیر هسته حوزوی "ماهد" مرکز رشد واحدهای فناور علوم انسانی قم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به موضوع فعالیت های این هسته، گفت: از سال گذشته تصمیم گرفتیم بر روی استفاده از هنر در سبک زندگی اسلامی کار کنیم، برهمین اساس در مدت 6 ماه مطالعات پژوهشی انجام شد و نیروهای انسانی این مجموعه به دلیل این که شهر قم پتانسیل خوبی جهت پرداختن به این موضوع است از تهران به قم نقل مکان کردند.

وی افزود: در چشم اندازی که رهبر معظم انقلاب برای قم ترسیم کردند، شهر قم باید به مهد علوم انسانی و علوم اسلامی تبدیل شود، ما نیز در قم جای رشد بیشتری پیدا کردیم.

اعلایی با اشاره به این که فعالیت‌های فرهنگی ما دو وجه دارد، تصریح کرد: یک وجه آن راه اندازی مجتمع خدماتی و مرکز تولید و توزیع محصولات اسلامی است، تیمی با این هدف تشکیل شد تا محصولات و مصنوعات فرهنگی را تولید کنند، این تیم مراحل ایده، طراحی، تولید و توزیع را بر عهده دارد.

مدیر هسته حوزوی "ماهد"مرکز رشد علوم انسانی با اشاره به انتخاب و همکاری با 5 برند، عنوان کرد: این برندها در بخش مناسبت ها، هدایای اسلامی، کودک و بخشی نیز در عرصه بین الملل، محصولات فرهنگی را تولید می کنند و این محصولات را در سبد فرهنگی قرار داده ایم.

وی با بیان این که محصولات فرهنگی در ایران گران است، اظهار داشت: کالاهای فرهنگی غالباگران‌تر از سایر کالاها است و بیشتر کالاهای فرهنگی برای ارگان ها تولید شده است، محصول فرهنگی که مردم با میل خودشان بخواهند تهیه کنند وجود ندارد.

باید هنر را به بطن خانه‌ها برگردانیم

اعلایی با تاکید بر این که جامعه هدف ما بر روی تولید محصولاتی متمرکز شده که مردم نیاز دارند، ابراز داشت: سبک زندگی اسلامی و ایرانی را آنالیز کردیم و محصولات مورد نیاز یک خانه اسلامی را تولید کردیم، محصولاتی که مردم ناخودآگاه آن را تهیه و استفاده می کنند.

مدیر هسته حوزوی "ماهد" مرکز رشد علوم انسانی ادامه داد: به عنوان مثال یک کرسی جمع و جور تولید شده است؛ چرا که کرسی یک محصول اسلامی است که موجب قوام خانواده نیز می شود، این محصول که چند سالی در بین مردم نبود، اما با ورود آن به خانه، سبک زندگی اسلامی ترویج می یابد.

وی تاکید می کند: باید هنر را به عهد دوران صفویه برگردانیم، هنری که در زندگی مردم جریان داشت، در آن  عصر حتی کاسه آب و ظروف مردم منبت کاری شده بود.

تولید محصول اسلامی کار سختی است

اعلایی با اشاره به اینکه باید کاری کنیم که اسماء و اذکار دینی و الهی از متن زندگی مردم بیرون نرود، اضافه کرد: باید قابی از "بسم الله الرحمن الرحیم" و "ان یکاد..." تولید کنیم تا حتی خانه های میلیاردی نیز از آن استفاده کنند، ما حتی برای خانه های 30 یا 40 متری نیز محصول اسلامی تولید کرده ایم.

مدیر هسته حوزوی "ماهد" مرکز رشد علوم انسانی تولید محصول اسلامی را کار بسیار سختی دانسته و ابراز داشت: تولید محصول اسلامی نیازمند دانستن هنر و بازاریابی و روانشناسی و علوم اسلامی است و یک کشکول بزرگی از علوم را باید جمع کنیم و همه نیز حرفه ای باشد تا محصول تولید شده بتواند تاثیرگذار باشد.

راه اندازی کارخانه تولید محصولات اسلامی در قم

وی از راه اندازی کارخانه تولید محصولات اسلامی در قم خبر داده و خاطرنشان کرد: کارخانه تخصصی تولیدات فرهنگی اسلامی را در قم راه اندازی کردیم تا محصولات فرهنگی بدون واسطه به دست مصرف کنندگان برسد، این کارخانه در سال 90 راه اندازی شد که تنها با لطف خدا و ائمه(ع) این کار اتفاق افتاد، چرا که بودجه ای در اختیار نداشتیم و تنها با فروش یک پراید این کار را آغاز کردیم.

اعلایی با بیان این که استقبال مردم در قم موجب راه اندازی فروشگاه محصولات فرهنگی شد، گفت: با راه اندازی این فروشگاه عرضه محصولات را آزمایش کردیم که مورد استقبال نیز قرار گرفت.

وی با اشاره به این که در گذشته بخشی از محصولات را در خارج از کشور تولید می کردیم، عنوان کرد: قبل از این که رهبر معظم انقلاب اسلامی مساله تولید ملی را مطرح کنند، بیشتر محصولات مان را در خارج از کشور تولید می کردیم، اما با مطرح شدن مساله تولید ملی، محصولات را در داخل کشور تولید کردیم.

مدیر هسته حوزوی "ماهد" مرکز رشد علوم انسانی یادآور شد: یکی از دغدغه های ما این بود که به افرادی که می خواهند وارد کار تولید محصول اسلامی شوند و دغدغه این کار را دارند مشاوره بدهیم.

اعلایی ادامه داد: ما می خواهیم کارخانه ای داشته باشیم که در سطح خاورمیانه و جهان خدمات ارائه دهد، این کارخانه نیازمند 15 کارگاه است، پوشش بازار جهان اسلام کار دشواری است و نیاز به ملاحظات بسیاری دارد، ما در وهله اول خدمات مان را در کشورهای شیعی ماند عراق و لبنان و ایران و کویت متمرکز کردیم.

وی افزود: برای رسیدن به این چشم انداز، فروشگاه های زنجیره ای را در کشورهای دیگر راه اندازی خواهیم کرد، برای رسیدن به این مرحله ابتدا باید تولید را ساماندهی کرد.

مدیر هسته حوزوی "ماهد" مرکز رشد علوم انسانی در ادامه با بیان این که ما به روش های مختلفی فرزندان مذهبی قدرتمند را دور هم جمع کردیم، تصریح کرد: یک تیم قوی هنری را جمع کردیم، تیم تولید کننده را نیز دعوت  کردیم، بخش دیگری در حوزه توزیع جذب شدند، طراحی و تولید کننده و کارگر ما باید فرهنگ دینی را بفهمند برای همین توانمندی ها را دور هم جمع کردیم.

درخواست صادرات محصولات فرهنگی به خارج از کشور

وی از آغاز عرضه محصولات فرهنگی به بازار ایران خبر داد و گفت: محصولات ما از مهرماه امسال توزیع شده که تاکنون بیش از 10 هزار قطعه محصول در بازار عرضه شده است، ما توانمندی تولید روزانه 10 هزار قطعه را داریم.

اعلایی با اشاره به این که تولید هدیه های اسلامی عمده محصولات ماست، اضافه کرد: گام های بعدی تولید محصولات سبک زندگی است که آن را نیز در سبد هدیه تعریف کردیم، بخشی هم تولید محصولات ویژه کودکان و بخشی هم تولید محصولات حوزه بین الملل و جهان اسلام است.

وی با اشاره به درخواست محصولات فرهنگی از کشورهای دیگر تصریح کرد: ما از امریکا و کانادا و پاکستان و ترکیه و لبنان و آذربایجان مشتری برای صادرات داشتیم، اما نیازمند این هستیم که حجم تولید را افزایش دهیم، شبکه تولید و توزیع ما هنوز به این مرحله چشم انداز نرسیده است امیدواریم که اول سال آینده حجم تولیدات ما افزایش پیدا کند.

مدیر هسته حوزوی "ماهد" مرکز رشد علوم انسانی تاکید کرد: محصولات ما با ظرفیت و کیفیت صادرات تولید می شود و درخواست صادرات نیز داشتیم، اما هنوز عملیاتی نشده است.

نیازمند حمایت  مسئولان هستیم

اعلایی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که باید تمام بخش های خدماتی ما مجهز باشد، تصریح کرد: باید در حوزه طراحی و تولید و ایده پردازی و توزیع هم بهترین خدمات را ارائه بدهیم.

وی با تاکید بر این که بزرگترین مشکل ما کمبود سرمایه است، افزود: تنها لطف خداست که پیش می رویم، ما نیازمند حمایت مالی قرضی هستیم، تمام تیم ما جوان است که برای دولت باید حایز اهمیت باشد که چنین کار ملی و بین المللی را انجام می دهیم، باید آنقدر ارزش داشته باشد که خدمات خاصی را به ما ارائه بدهند.

مدیر هسته حوزوی "ماهد" مرکز رشد علوم انسانی در پایان گفت:علی رغم مشکلات و محدودیت ها، کاری کم نظیر انجام داده‌ایم، مجوزهایی که ما داریم برای رشد مجموعه کافی نیست و نیازمند مساعدت در فضای فرهنگی و حمایت های مسئولان هستیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha