چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۷ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 15, 2024
کد خبر: 306700
۱۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۶

برپایی نمایشگاه کتاب حوزه علاوه بر معرفی آثار و منشورات جدید دینی و حوزوی، از انجام پژوهش های تکراری در حوزه های علمیه و موازی کاری در تالیف کتابها جلوگیری می کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، مسوول غرفه موسسه فرهنگی ولا منتظر در سومین نمایشگاه تخصصی کتاب حوزه با اشاره به مجموعه چهار جلدی تحلیل سینمای هالیودووی، گفت:  کتاب آخر الزمان و اینده نگری سینمایی، اعتقادات، اخلاقیات و سیاست به تحلیل بیش از یک هزار فیلم هالیووردی پرداخته است.

 محمد صادق زارع افزود: با وجود تهاجم فرهنگی درعصر حاضر، طرح بحث هایی درباره رسانه و تاثیر رسانه ای در هر جریان سیاسی، اقتصادی و فرهنگی سهم ویژه ای دارد و فعالان این عرصه ها در برنامه ریزی های بلند مدت وحتی کوتاه مدت خود جایگاه مهمی برای رسانه ها در نظر می گیرند.

وی خاطر نشان کرد: با ورود اینترنت بحث تماشای فیلم فراگیر شده است که در این بین تماشا و دانلود فیلم از طریق اینترنت بسیار در قشر جوان جامعه گسترش پیدا کرده است و باعث تخریب عقاید جوانان می شود، لذا باید کارهای فرهنگی در این عرصه برای آشناسازی و قدرت تجزیه و تحلیل اقشار مختلف صورت گیرد.

زارع ادامه داد: مجموعه چهار جلدی تحلیل سینمای هالیودووی، آشنایی مختصری درباره نگرش آخرالزمانی در ادیان و آیین ها را ارائه می دهد که متشکل از مباحث تروریسم، حوادث ۱۱ سپتامبر، اسلام هراسی، ایران هراسی، اختلاف بین بلوک شرق و غرب و بحث‌های جنگ سرد و نرم می‌باشد.

وی با اشاره به فیلم‌های مطرح در حوزه آخرالزمان،  گفت: در این کتاب ها به مباحثی از قبیل نشانه‌ها و رخدادهای آخرالزمان، و منجی و خصوصیات آن می‌پردازد همچنین به موضوع مربوط به دین در دو بخش اعتقادی- کلامی نیز اشاره شده است.

وی افزود: همچنین موضوعات سینمای دینی، رفتارها و ارزشهای فردی، رفتارها و ارزشهای اجتماعی، انسان در تعامل با دیگران، جریان‌ها و فرقه‌ها و گرایشها در بخش های مختلف این کتاب مورد بررسی قرار گرفته است.

مسوول غرفه موسسه ولا منتظر، هدف از انتشار این کتب را آگاهی بخشی به طلاب و دانشجویانی که خواهان کسب اطلاع از موضوعات مطرح در سینمای جهان هستند و نیز یک کار پژوهشی برای محققین و پژوهشگرانی که در حوزه سینما مشغول تحقیق و فعالیت هستند، عنوان کرد.

نیاز فکری و فرهنگی جامعه نمایان می شود

حجت الاسلام و المسلمین احمد عابدی، رییس دانشگاه علوم و معارف قرآن برگزاری نمایشگاه کتاب حوزه را با توجه به معرفی آثار و منشورات جدید دینی و حوزوی در جهت آشنایی با افکار، اندیشه ها و ایده های نوین بسیار سودمند دانسته و گفت: برپایی این گونه

نمایشگاه ها از انجام تحقیقات و پژوهش های تکراری در حوزه های علمیه و موازی کاری در تالیف کتابها جلوگیری می کند.

 وی خاطرنشان کرد: طلاب و پژوهشگران با مشاهده میزان استقبال مردم از کتابها و تجدید چاپ متعدد برخی آثار، به خوبی نیاز فکری و فرهنگی جامعه را متوجه می شوند.

رییس دانشگاه علوم و معارف قرآن تصریح کرد: حضور ناشران کشورهای اسلامی در نمایشگاه تخصصی کتاب حوزه در افزایش سطح تعاملات علمی و فرهنگی در جهان اسلام بسیار موثر خواهد بود؛ البته باید مسوولان مراقب عرضه کتابهای خارجی در این نمایشگاه باشند.

 لزوم آشنایی نسل جوان با آثار مهدوی

مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) شعبه خراسان رضوی نیز برگزاری نمایشگاه کتاب حوزه را اقدام بسیار ارزشمندی دانست که می تواند برای طلاب و فضلای حوزه های علمیه و دانشجویان رشته های معارف و الهیات بسیار سودمند باشد.

حجت الاسلام سید جعفر موسوی نسب با اشاره به ضرورت آشنایی طلاب و پژوهشگران با جدیدترین تالیفات و منشورات دینی و حوزوی، خاطرنشان کرد: برگزاری این نمایشگاه و حضور ناشران و غرفه های تخصصی در این نمایشگاه باید به خوبی در مراکز علمی و حوزوی سراسر کشور اطلاع رسانی و تبلیغ شود.

وی تصریح کرد: تالیف و انتشار کتب مهدوی به ویژه برای جوانان و نوجوانان، از نیازهای امروز جامعه بوده و متاسفانه در این خصوص کم کاری شده است و امیدواریم مولفین و ناشران با انگیزه هرچه جدی تر و برنامه ریزی روشن و مشخص و البته با روش های جدید، در این عرصه گامهای مثبت و موثری بردارند.

عرضه آثار متنوع پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه را در نمایشگاه تخصصی  کتاب حوزه برای بهره مندی طلاب و دانشجویان معرفی کرد.

مسوول غرفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به عرضه 850 عنوان کتاب در نمایشگاه کتاب حوزه، اظهار داشت: این تعداد عنوان کتاب در موضوعات مختلف اخلاق، اقتصاد، فقه و حقوق، تاریخ تمدن، پژوهش، سیاست غرب شناسی، عرفان، قران پژوهی، معرفت شناسی و دیگر موضوعات مختلف به چاپ رسیده است.

هادی طالبی افزود: انقلاب اسلامی، تاریخ و تمدن، بینش و اندیشه، سیر مطالعات اسلامی، منطق فهم دین، ادبیات اندیشه، فلسفه، کلام و دین پژوهشی از مهمترین موضوعاتی است که به آن پرداخته می شود.

وی با اشاره به این که 16 گروه علمی در این پژوهشگاه فعالیت می کنند، گفت:  گروه های علمی به رصد مباحث مهم و مورد نیاز مردم می پردازند و با بهره مندی از کارشناسان مجرب در این رشته ها کتاب ها را تدوین می کنند.

مسوول غرفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: امسال نیز در همین راستا 30 کتاب جدید از جمله فلسفه مالکیت فکری، معانی اندیشه سیاسی اسلام، حدوث جسمانی نفسانی، کتاب اسلام در شرق آسیا، کتاب ذوق لطیف ایرانی و کتاب اصول معرفت شناسی منتشر شده است.

وی، به معرفی کتاب های شاخص این پژوهشگاه پرداخت و گفت: کتاب فقه و مصلحت در کتاب  سال جمهوری اسلامی، بیولوژی نص در کتاب سال حوزه، آیین خاتم در کتاب سال حوزه در طی چند سال اخیر به عنوان کتاب برگزیده معرفی شدند.

طالبی افزود: این پژوهشگاه در جهت بازپيرايي مواريث معرفتي علمي در حوزۀ دين‌پژوهي و حكمت و معرفت ديني و نظامات اجتماعي اسلام و اهتمام به نظريه‌پردازي، نوآوري و گره‌گشايي در قلمرو انديشه ديني و نظام‌هاي رفتاري اسلام و براي رفع نيازهاي علمي و نظري نظام جمهوري اسلامي در حوزۀ نظامات اجتماعي و رفتاري اسلام گام بر می دارد.

معرفی ابعاد شخصیتی امام صادق(ع)

در ادامه، مسئول غرفه دانشگاه امام صادق(ع) در نمایشگاه کتاب حوزه گفت: کتاب های تخصصی مبانی و روش اندیشه و ابعاد شخصیتی و زندگانی امام  صادق(ع) با بیان عقاید جعفری، مکتب معرفت شناسی، اصول حاکم بر مناظرات و مقام سیاست این امام معصوم در این نمایشگاه عرضه شده است.

جواد عهد نو افزود: امام صادق(ع) به عنوان تدوينگر تعاليم اماميه و بنيانگذار مذهب جعفری شناخته می‌شود که در حوزه‌های مختلف معارف دينی، مشتمل بر عقايد، اخلاق و فقه دارای آموزه‌ای سامان يافته و گسترده است، از همين جهت، بخش عمده‌ای از مواضع شيعيان در مواجهه با مذاهب و وجوه تمايز آنان نسبت به فرق گوناگون، بر بنياد آموزه‌های آن حضرت شکل گرفته است.

وی خاطر نشان کرد: در این کتاب ها به بررسی زندگاني بابرکت امام ششم(ع)، در مورد شرایط سیاسی – اجتماعی و فضای علمی- فرهنگی آن زمان و بستر شگل‌گيري مذهب جعفری بحث و تنوع اندیشه‌های کلامی و فقهی و يافته‌هاي کلان و فرانظري مطرح شده توسط حضرت امام صادق(ع) به ويژه در زمينه‌هاي اجتماعي پرداخته شده است.

عهدنو ادامه داد: کتاب ها با هدف آشنايي با شخصيت، مباني و روش انديشه آن امام همام؛ در چندین جلد به نگارش در آمده است تا محققان و مبلغان بتوانند از آن بهره مند شوند.

وی با اشاره به این که دانشگاه امام صادق(ع) با معرفی بیش از 450 عنوان کتاب در این نمایشگاه شرکت کرده است، گفت: مباحث قرآنی، خلاصه آثار شهید مطهری، اسلام و غرب، فقه و حقوق، اقتصاد اسلامی، تاریخ، الهیات و فلسفه، فرهنگ و ارتباطات و سیاست از مهم ترین این عناوین است.

عهد نو افزود: دانشگاه امام صادق(ع) ناشر برتر حوزه علوم انسانی و اسلامی است که به تدوین کتاب های میان رشته ای علوم انسانی و اسلامی و علوم سیاسی می پردازد.

مسئول غرفه دانشگاه امام صادق(ع)، تعداد عناوین منتشر شده امسال را 93 عنوان برشمرد و گفت: این تعداد کتاب در تمام موضوعات مطرح شده است و در اختیار دانشجویان و طلاب قرار گرفته است.

توزیع کتاب های دینی با طرح های چوبی و فلزی

مسئول انتشارت امجاد لبنان از توزیع انواع کتاب های دینی و قرآنی را با طرح های چوبی و فلزی در نمایشگاه کتاب حوزه خبر داد.

سید عبدالله مرتضی با اشاره به این که کارهای هنری را از امسال در ایران و عراق شروع کرده ایم، گفت: قرآن ، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، مفاتیح الجنان و انواع کتاب اسلامی در قالب هنر به طرح های چوبی و فلزی زیور شده اند.

وی افزود: همچنین زیارت نامه ها، خطبه های امام علی(ع)، احادیث و روایات را بر روی چرم نوشته و به صورت لوح دیواری در این نمایشگاه به نمایش گذاشته ایم.

سید عبدالله مرتضی با بیان این که با 120 عنوان کتاب دراین نمایشگاه شرکت کرده ایم، ابراز داشت: این تعداد عناوین در موضوعات مختلف از جمله ادیان، تاریخ اسلام، سیراه اهل بیت(ع)، قران، نهج البلاغه و مفاتیح منتشر شده است.

وی افزود: مجموعه کتاب صحیح من سیره النبی الاعظم (ص) از شاخص ترین کتاب های این انتشارات است که در 35 جلد به چاپ رسیده است و در کتاب جمهوری سال جزء برگزیده ها معرفی شد.

مسئول انتشارت امجاد لبنان ادامه داد: مجموعه کتاب صحیح من سیره امام علی(ع) نیز در 53 جلد طی دو سال اخیر منتشر و روانه بازار شد.

وی با اشاره به این که این انتشارات در تهران نمایندگی دارد، گفت: 15 سال است که فعالیت رسمی خود را در ایران اغاز کرده ایم و در نمایشگاه کتاب و برای دومین بار در نمایشگاه کتاب حوزه استان قم شرکت می کنیم تا بتوانیم در انتشار کتاب های دینی واسلامی در قالب هنری کار ارزشمندی را انجام داده باشیم.

براساس اعلام ستاد نمایشگاه تخصصی كتاب حوزه، این نمایشگاه تا 15 اسفندماه در محل مجتمع امام خمینی(ره) قم صبح ها از ساعت 9 الی 12 و عصرها از ساعت 15 الی 30/20 پذیرای علاقه مندان می باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha