جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024

جدیدترین اثر مرکز الحضارة بیروت با عنوان "الحضارة الإسلامیه بین دواعي النهوض و موانع التقدم" (تمدن اسلامی؛ از انگیزه های خیزش تا موانع پیشرفت) به زیور طبع آراسته شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، این کتاب، مجموعه سخنرانی ها و بحث های علامه شیخ عبدالهادی الفضلي است که به تحریر و تحقیق حسین منصور الشیخ به فرجام رسیده و در 6 فصل تنظیم شده است.

جوامع انساني، انتخاب ها و گزینه های عقیدتي فراروی، اندیشه اسلامي و فلسفه های معاصر، اسلام و نیازهای جدید، جوامع مسلمان و نظام سرمایه داری و دیگر مباحث تمدن اسلامي را مي توان در این کتاب یافت.

قابل ذکر است که این کتاب، دومین کتابي است که مرکز الحضارة(مرکز پژوهش های تمدنی) با محوریت اندیشه شیخ عبدالهادی فضلي به قلم حسین منصور الشیخ منتشر مي کند. پیش از این نیز در سال 2009کتابي با نام "الشیخ عبدالهادی الفضلي وتجدید مناهج التعلیم الدیني" به قلم حسین منصور الشیخ از جانب مرکز الحضارة منتشر شده بود.

 

* شیخ عبدالهادی الفضلی کیست؟

شیخ دکتر الفضلي از مجتهدان بزرگ شیعه عربستان است که دارای تحصیلات حوزوی و دانشگاهي است.

وی در دوران تحصیلش به شاگردی بزرگاني مانند حضرات آیات سید ابوالقاسم خویي، سید محمد تقي حکیم، سید محسن حکیم، محمد رضا مظفر و سید محمد باقر صدر مفتخر بوده است.

شیخ عبدالهادی فضلي درکنار تحصیلات حوزوی و کسب مدارج عالیه اجتهاد، مطالعات دانشگاهي خود را نیز در دانشگاه نجف ادامه داد و به مدرک کارشناسي در رشته زبان عربي و علوم اسلامي دست یافت. سپس در دانشگاه بغداد و در سال 1921 هجری قمری، مدرک کارشناسي ارشد خود را اخذ کرد و همزمان به تدریس در دانشکده فقه نیز پرداخت.

وی پس از دریافت مدرک کارشناسي ارشد از دانشگاه بغداد به شهر جدّه در عربستان عزیمت کرد و در دانشگاه ملک عبدالعزیز به عنوان مدرس مشغول به فعالیت شد و مدرک دکترای خود را نیز در سال 1926 از دانشکده دارالعلوم دانشگاه قاهره در رشته زبان عربي دریافت کرد.

وی هم اکنون در شهر دَمام در استان الشرقیه عربستان سعودی سکونت دارد.

شیخ عبدالهادی الفضلي تا کنون صدها کتاب و مقاله در دفاع از تشیع نگاشته و سخنراني های متعددی در دفاع از مباني عقیدتي شیعه در مقابل انحرافات و فرقه های ساختگي بویژه فرقه وهابیت ایراد کرده است .

 

* تمجید رهبر معظم انقلاب از علامه فضلی

چندی پیش که شیخ عبدالهادی فضلي، جهت مداوا در یکي از بیمارستان های تهران بستری بودند. مقام معظم رهبری به عیادت ایشان رفتند و ضمن تمجید از خدمات علمي ایشان به جهان تشیع، پیشاني این عالم بزرگ عربستاني را بوسیده و دست راست ایشان را در دست خود گرفته و فرمودند: "این، دست راست ایشان است. این دست، خیلي خدمت کرده است."

کتاب "الحضارة الاسلامیة"، در 269صفحه و در قطع رقعي، از سوی مرکز الحضارة نشر و به منظور توزیع روانه بازار گردید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha