پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 308561
۱۳ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۷:۳۱

حوزه علمیه کربلا از همه علما و فرزندان حوزه های علمیه در سراسر جهان دعوت کرد، با اتحاد و صدایی یکپارچه، آزادی فوری شیخ نمر باقر آل نمر از روحانیون دربند عربستانی را دنبال کنند.

 
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، حوزه علمیه کربلا با ابراز انزجار از حکم دادستانی عربستان علیه شیخ نمر تصریح کرد: حوزه علمیه کربلا نسبت به طرح اتهامات واهی بر ضد این روحانی شیعه عربستانی به سران آل سعود هشدار داد و ضمن اعلام همبستگی کامل با شیخ آل نمر ابراز داشت: شیخ نمر از علمای بارز عربستانی است که نقش ویژه ای در طرح مسائل اسلامی داشته است.

این حوزه علمیه از همه علمای دین و فرزندان حوزه های علمیه در سراسر جهان خواست برای همبستگی با شیخ نمر به پا خیزند و با صدایی واحد و یکپارچه، آزادی فوری وی را مطالبه نمایند.

یادآور می شود بنابر اعلام پرس تی وی به نقل از رسانه های محلی عربستان، یک دادستان سعودی ، خواستار مجازات مرگ برای شیخ نمر النمر، روحانی سرشناس شیعی شد که در سال گذشته به دلیل درخواست برای آزادی زندانیان سیاسی بازداشت شد.

شیخ نمر، در هشتم جولای سال ۲۰۱۲، زمانی که در راه بازگشت به خانه‌اش واقع در منطقه قطیف در استان شرقی در عربستان سعودی بود، توسط نیروهای امنیتی عربستان سعودی مورد حمله قرار گرفته، مجروح و بازداشت شد.

این روحانی شیعه، خواستار آزادی همه زندانیان سیاسی بود که به جرم اعتراض علیه رژیم سعودی بازداشت شده بودند. وی همچنین خواستار آزادی هم زندانیان عقیدتی و وجدانی شده بود. بازداشت او، اعتراضاتی را در استان شرقی برانگیخت.

نمر برای اولین بار از ماه جولای در اوایل همین هفته در دادگاه ظاهر شد. اعضای خانواده‌اش گفته‌اند که او در زندان به شدت مورد شکنجه قرار گرفته بود. خواهر نمر اخیرا گفته بود که مقامات زندان از ارائه مراقبت‌های پزشکی به برادرش خودداری کرده‌اند.

براساس گزارش فعالان حقوق بشری در عربستان، بیشتر فعالان سیاسی بازداشت شده بدون هیچ محاکمه و یا اتهامی در زندان‌های رژیم نگه داشته می‌شوند.

از ماه فوریه ۲۰۱۱، تظاهرات کنندگان، تقریبا به طور منظم تظاهرات‌اعتراضی بسیار زیادی علیه رژیم سعودی در سراسر این کشور برگزار کرد‌ه‌اند که عمدتا در شهرهای قطیف و العوامیه در استان شرقی بوده‌است.

در ابتدا درخواست تظاهرکنندگان، آزادی همه زندانیان سیاسی، آزادی بیان و حق تجمع و پایان دادن به تبعیض گسترده در این کشور بودند.

از ماه نوامبر ۲۰۱۱، یعنی از زمانی که نیروهای امنیتی عربستان سعودی، پنج نفر از معترضان در استان شرقی را کشته و تعداد زیادی از آن‌ها را مجروح کردند، این تظاهرات به اعتراضات ضد رژیم تغییر ماهیت داد.

براساس گزارش دیدبان حقوق بشر، رژیم ریاض، هرگونه انتقادی از دولت را به شدت سرکوب می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha