پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024

نخستین نشست از سلسله جلسات پاسخگویی به شبهات اعتقادی با موضوع «فاطمیه»، به همت معاونت پژوهش جامعه­المصطفی واحد مشهد، در سالن اجتماعات این مجتمع برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، از مشهد حجت­الاسلام مهدی عدالتیان، در این نشست با اشاره به شخصیت حضرت فاطمه زهرا(س)، اظهار کرد: شخصیت زهرای اطهر(س) به گونه­ای است که اگر ایشان به عنوان مدافع و لایت در بین مسلمانان معرفی شوند، دیگر هیچ خدشه و شبهه­ای ولایت را تهدید نمی­کند و همه ما به خوبی می­دانیم که ایشان به عنوان نزدیک­ترین شخصیت به امیرمؤمنان علی(ع) و اولین مدافع و شهیده راه ولایت هستند.

وی افزود: کسانی که با مطرح شدن اصل ولایت موقعیتشان به خطر می­افتد، درصدد هستند تا حضرت فاطمه(س) را به عنوان بزرگترین مدافع ولایت و جدی­ترین عامل افشاگری مورد هجمه و شبهه قرار دهند تا با کتمان شهادت این صدیقه شهیده، مانع مطرح شدن اصل ولایت و افشا شدن اعمال و رسوایی عده­ای که در پس پرده تزویر بیعت خود با رسول خدا(ص) را شکستند، شوند.

این استاد حوزه و دانشگاه یادآور گردید: موقعیت برجسته ایشان نزد رسول خدا در منابع معتبر شیعه و اهل­سنت بارها نقل شده است که برای نمونه می­توان به جلوه عصمت بودن حضرت زهرا(س) و      معرفی ایشان به عنوان اول بانوی بهشتی و به عنوان محور رضا و غضب پروردگار از سوی رسول خدا(ص) ومخالفت صریح حضرت صدیقه طاهره(س) با غاصبین خلافت و حضرت زهرا(س) به عنوان مهمترین مهر ولایت، وصایت و جانشینی حضرت علی(ع) اشاره نمود.

*شهادت یا ارتحال حضرت فاطمه(س)؛

حجت­الاسلام عدالتیان تصریح کرد: مسئله شهادت حضرت(س) مسئله مبهمی نبوده است چرا که کشته شدن   این بزرگ بانوی دو عالم در اکثر کتاب­ها و کتابخانه­های قدیمی در سراسر جهان اسلام بایگانی شده است.

وی ادامه داد:حال در پاسخ این سؤال که چرا تنها مدتی است که رحلت ایشان به عنوان شهادت معرفی می­شود، باید اذعان نمود که به علت اختناق­های شدیدی که در طول تاریخ همواره شیعه را تهدید می کرده، بیان حقایق به راحتی امروز ممکن نبوده است و گرنه در همه جای تاریخ اسناد بیانگر شهادت حضرت زهرا(س) می­باشد.

*دلائل سکوت امیرالمؤمنان علی(ع)؛

وی در پاسخ به این سوال که چرا حضرت علی(ع) با آن همه رشادت و جوانمردی به دفاع از همسرش برنخواسته و سکوت اختیار کردند، اظهار داشت: محبت اولیای خدا، دارای مراتب و درجات است و در قرآن کریم آمده است "والذین امنوا اشد حبا لله".به این معنا که در نزد افراد باایمان، بالاترین درجه محبت به خدای متعال اختصاص یافته است و در این راه حاضرند با جان و مال خویش معامله کنند، همانگونه که امام حسین(ع) در راه عشق بازی با خدای متعال از همه چیز خود گذشت.

این استاد  حوزوی، در پایان، خاطرنشان کرد: بعداز شهادت این بانوی بزرگوار، مولا علی(ع) در وصف تحملش در ظلم بر فاطمه(س) در آن واقعه اسف­بار فرمود: "درحالی بر آن مصیبت صبر کردم که گویا خار در چشم و استخوان در گلو داشتم".

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha