شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024

مدیر گروه فقه سیاسی مجتمع عالی فقه با بیان این که دین اسلام پاسخگوی همه عرصه های زندگی است گفت:کسانی که می گویند ما احتیاج به مجری الهی نداریم،این همان نظریه آنارشیسم و ایجاد هرج و مرج جامعه است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت­الاسلام  محمد جواد نوروزی، در نشست علمی «رابطه حکومت اسلامی و ولایت فقیه»، که به همت تشکل فرهنگی العصر آرگنایزیشن هندوستان و معاونت فرهنگی- تربیتی مجتمع آموزش عالی فقه(حجتیه)، در مسجد این مجتمع برگزار شد، با اشاره به لزوم نظم در هر جامعه­ای، اظهار کرد: در هر جامعه­ای، نظامی نیاز است و بدون این نظام، تداوم جامعه ممکن نیست. نظم در هر جامعه، می­تواند بر اساس قوانین الهی یا ساخته دست بشر باشد.

وی افزود: در حکومت اسلامی، تنها قوانین الهی حاکم می­باشد که طبق این قانون، ولایت جامعه از آن رسول­الله(ص) و جانشینان برحق ایشان است.

حجت­الاسلام  نوروزی، با اشاره به تئوری ولایت در دین اسلام، خاطرنشان کرد: ولایت در دین ما تا آن اندازه دارای اهمیت است که حضرت فاطمه(س) جان خویش را برای اثبات ولایت فدا می­کنند.

مدیر گروه فقه سیاسی این مجتمع با ابراز این که ولایت فقیه در برهه کنونی تاریخ، همان قانون الهی است، بیان کرد: این نوع ولایت در عصر غیبت امامان معصوم(علیهم­السلام) بر عهده کسی است که توان استنباط احکام شرعی از متون دینی را دارد که ولایت دینی و سیاسی مردم را به عهده می­گیرد.

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی- پژوهشی امام خمینی(ره) با ابراز این که بسیاری از قدمای شیعه، ادعای اجماع بر ثبوت ولایت بر ولی­فقیه کردند، عنوان نمود: اگر امامت، نظریه­ای کلان است که به تعبیر حضرت فاطمه زهرا(س)، نظام اسلامی در چارچوب این نظریه است، دیگر قابل تعطیلی و مختص به زمان خاصی نمی­باشد.

وی با ابراز این که درک صحیح فقه شیعه، ما را به ولایت فقیه رهنمون می­سازد، ادامه داد: فقها یی مانند حضرت امام خمینی(ره)، تعبیر به ولایت مطلقه فقیه می­کنند و آن را در همه ابعاد حکومت اسلامی در جریان می­دانند .

حجت­الاسلام نوروزی با اذعان این که پنجاه کشور اسلامی در جهان وجود دارد، بیان کرد: جایگاه نظریه ولایت فقیه در حکومت اسلامی، بسته به مشخصات ذاتی، ظرف زمانی و اقتضائات مکانی این نظریه در بین کشورهای مختلف است.

مدیر گروه فقه سیاسی مجتمع آموزش عالی فقه با اذعان این که میرزای نائینی، نظریه ولایت فقیه را به صورت محدود در نظام مشروطه اجرایی نمود، شد: نخبگان ملیتی جامعه­المصطفی، می­توانند اقتضائات زمانی و مکانی جوامع را در نظر بگیرند تا با نظریه­پردازی خود به این نتیجه برسند که تا چه اندازه از پایه­های ولایت فقیه در آن جوامع را می­توان اجرایی نمود.

وی با ابراز این که نظریه ولایت فقیه در لسان علمای شیعه، ادله عقلی و نقلی دارد، اضافه نمود: اعتقاد ما این است که دین اسلام از جامعیت خاصی برخوردار است که همه ساحت­های زندگی را پاسخگو است، پس معقول نیست که از رکن حکومت جامعه اسلام غافل بماند و احکام خاصی را که بسته به حرکت جمعی جامعه دارد، را در نظر نگرفته باشد.

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی- پژوهشی امام خمینی(ره) با اظهار این که اجرای قوانین الهی نیاز به مجری الهی دارد، عنوان کرد: این مجری باید آشناترین فرد به قوانین الهی باشد و هرگز از آنها به نفع شخصی خود سوءاستفاده نکند. به اعتقاد ما، امام معصوم، برای علم لدنی و تدبیری که در اختیار دارد، کامل­ترین مجری برای اجرای قوانین و حدود الهی در جامعه است.

مدیر گروه فقه سیاسی این مجتمع، با اشاره به شرایط خاص جامعه در زمان غیبت امام معصوم، تأکید کرد: شاید بتوان گفت که در عصر غیبت ما احتیاج به مجری الهی نداریم، که این نظریه همان نظریه آنارشیسم و ایجاد هرج و مرج جامعه است.

حجت­الاسلام والمسلمین نوروزی افزود: احتمال دیگر آن است که بگوییم در زمان غیبت هر حاکمی هرچند طاغوتی می­تواند بر جامعه اسلامی حکومت کند، که این احتمال نیز نقض غرض است، چرا که ما از اهداف تشکیل جامعه اسلامی دور می­کند.

وی با اظهار این که بنا به احتمال آخر، باید به سمت فرد آشنا و مسلط به قوانین الهی برای حکومت­داری جامعه اسلامی برویم، ابراز داشت: این همان نظریه ولایت فقیه است که تنزل یافته ولایت امام معصوم در جامعه است.

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی- پژوهشی امام خمینی(ره)، با اشاره به مؤلفه­های ولایت فقیه و دو سویه بودن رابطه مردم و ولی­فقیه، ادامه داد: ولی فقیه، مردم جامعه و ارزش­های ناشی از ولایت فقیه ارکان این جامعه را تشکیل می­دهد که با این ارزش­های ناشی از ولایت فقیه، مردم ملتزم می­شوند تا از رهنمون­های ولی­فقیه خود اطاعت کنند.

مدیر گروه فقه سیاسی این مجتمع تأکید کرد: آحاد جامعه در حکومت اسلامی، برای این که به اهداف خود برسند، نیاز به حکومتی دارند که برای دسترسی به آن اهداف، بسترسازی­های لازم را انجام دهد.

حجت­الاسلام  نوروزی، با رد نظریه سکولاریزم، عنوان کرد: هر نظامی سیاسی در عصر غیبت، نیاز به الزاماتی دارد. در فرهنگ اسلامی ما دین، ساحت­های مختلف ما را پوشش می­دهد، در نتیجه نمی­توان دین را جدا از سیاست دانست.

وی، در پایان، خاطرنشان کرد: اکنون که دنیا به سمت جهانی­سازی در حرکت است، باید دارالاسلام در جوامع اسلامی تشکیل گردد تا مقدمه­ای برای ظهور حضرت ولی­عصر(عج) و حکومت جهانی ایشان باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha