سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024

محورهای کنفرانس در ابتدا درباره آینده جریان اسلام سیاسی در انقلاب های عربی بود که با دخالت شخصیت هایی از اخوان المسلمین، این محورها به محورهای جدیدی علیه قاهره و نظام جدید آن در مصر تغییر یافت.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، کنفرانس دو روزه «جهان در سایه کودتا علیه اراده ملت ها» از دیروز در استانبول آغاز به کار کرد و پس از پایان این همایش، کنفرانس مشابهی در لاهور برگزار خواهد شد.

تفاوت کنفرانس استانبول با کنفرانس های گذشته را می‌توان در برگزار کنندگان آن دانست که به نظر می‌رسد این کنفرانس را برای بررسی پرونده مصر ترتیب داده اند. انجمن متفکران اسلامی و انجمن جهانی نمایندگان اسلامی، دو مؤسسه برگزار کننده این کنفرانس هستند که هر دو مؤسسه، متهم به فعالیت های سیاسی برای سازمان جهانی اخوان المسلمین می‌باشند.

* جدول برنامه های کنفرانس استانبول

در مورد جدول برنامه های کنفرانس استانبول باید گفت که این کنفرانس، با هدف بحث و بررسی درباره موضع بین‌المللی در قبال تحولات اخیر در شمال آفریقا، گفتمان سیاسی آینده اسلام و آینده روابط با نظام بین الملل و غرب و منطقه در مورد دموکراسی و آزادی در منطقه برگزار می‌شود.

بر پایه این گزارش به نقل از شبکه العهد در این کنفرانس علاوه بر شرکت کنندگان از کشورهای عربی و اسلامی تعدادی از اسلام‌گراها و همسویان با آنها از کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی شرکت دارند.

بنابر اعلام رسانه‌های عربی مختلف در دو روز پیش از برگزرای کنفرانس، برگزار کنندگان آن با هماهنگی با سازمان اخوان المسلمن، جدول دستور کار کنفرانس و شرکت کنندگان در آن را مشخص کرده اند، که البته در مورد برخی شخصیت های شرکت کننده در این کنفرانس نیز اختلافاتی وجود داشته است.

* گزارش الشرق الاوسط از کنفرانس استانبول

روزنامه الشرق الاوسط لندن نیز در گزارشی به نقل از یکی از شرکت کنندگان گفته: محورهای کنفرانس در ابتدا درباره آینده جریان اسلام سیاسی در انقلاب های عربی به ویژه در مصر، تونس و لیبی بود، اما با دخالت شخصیت هایی از اخوان المسلمین، این محورها به محورهای جدیدی علیه قاهره و نظام جدید آن در مصر تغییر یافت.

طبق نقل رسانه های مصری، یکی از سران اخوان که با محورهای جدید کنفرانس موافق است می‌گوید: این کنفرانس به دنبال برجسته ساختن نقش عربی، ایستادگی در برابر قیام مردم مصر و پیامدهای انقلاب 25 ژانویه 2011 مصر می‌باشد که به خاطر کودتا علیه محمد مرسی، به اهداف خود نرسید و با کودتای نظامی مواجه شد.

* اخوان المسلمین از استانبول تا لاهور

اما پس از این کنفرانس اخوان در استانبول، سران اخوان المسلمین در کشورهای مختلف، نشست دیگری را در شهر لاهور پاکستان و در فضایی متفاوت و با هدف یافتن راه کارهای رویارویی با مشکلات و چالش های اخوان در مصر برگزار می‌کند.

عنوان این نشست که با نظارت جمعیت اسلامی پاکستان برگزار می‌شود، عبارت است از: یافتن راه کارهای متکامل برای تعامل با دو پرونده مصر و سوریه.

* تصمیم گیری های مهم در لاهور

در کنفرانس استانبول جنبه‌های نظری و تئوریک چالش های پیش روی اخوان پس از سقوط حکومت آنها در مصر و کیفیت سازماندهی سازمان‌های مدنی و نیروهای غربی برای حمایت از بازگشت آنها به حکومت، به عنوان منتخب مردم، مورد بحث قرار خواهد گرفت اما نشست مهم‌تر در لاهور است که در آن راهکارهای عملی حرکت در مصر برای سرنگونی حکومت انتقالی پس از مرسی مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

کنفرانس پیشین اخوان با میزبانی استانبول در جولای گذشته با پیشنهاد استفاده از تعدادی از روحانیون مقبول میان مردم برای بسیج ساختن طرفداران آنها علیه مسؤولان جدید مصر و همچنین استمرار اعتراضات مردمی با هدف مختل ساختن جریان زندگی در مصر، به ویژه در قاهره و شهرهای اصلی مصر، با اهدف تضعیف دولت انتقالی و به دست آوردن خوراک رسانه ای به نفع اخوان به کار خود پایان داد.

اما با شکست این راهکارها در بسیج بیشتر مردمی یا تغییر در موضع گیری جهان در برابر اتفاقات مصر، خشونت به ویژه در شبه جزیره سینا افزایش یافته و اکنون با حملات امنیتی ارتش مصر برای پاکسازی خشونت های مسلحانه اخوانی ها از «کرداسهب در «الجیزه» تا «دلجا» در «المنیا» انتظار می‌رود که اعضای نشست دوم در لاهور به دنبال شیوه های جدیدی برای ادامه حرکت و تامین اعتبار برای اقدامات خود باشند.

* مجال زیادی برای بحث درباره سوریه نیست

گرچه بررسی پرونده سوریه نیز در دستور کار این کنفرانس قرار گرفته، اما بحران درگیری و کشتار میان گروه های اسلام‌گرا و نیروهای معارض دیگر باعث شده اخوان لااقل تا این لحظه، اوضاع خوش بینانه ای نداشته باشد.

مساله ای که می‌ماند، تحرک و اقدام عملی احتمالی اخوانی ها در مصر است؛ چرا که اخوان سقوط حکومت خود در مصر را به منزله از دست رفتن فرصت برای رسیدن به قدرت در کشورهای دیگری می‌داند که در آنها فعالیت می‌کند.

گرچه اخوان هنوز نمی‌داند که چه اقدامی قرار است انجام دهد، اما انتخاب پاکستان که هنوز عناصر القاعده در آن حضور دارند، از تاکتیک های جدیدی خبر می‌دهد که شاید بیشتر به اقدامات گروه‌های زاییده شده از اخوان از زمان دهه هفتاد تا پایان قرن گذشته شبیه باشد.

* چه کسانی در کنفرانس استانبول شرکت کردند؟

هنوز اسامی تمام شرکت کنندگان این کنفرانس منتشر نشده اما برخی خبرها حاکی است حداقل شخصیت های ذیل در کنفرانس استانبول حضور دارند: محمود احمد الابياري از مصر، ابراهيم منير مصطفى از لندن، محمود حسين حسن از مصر، همام سعيد از اردن، عبدالمجيد ذنيبات از اردن، عبدالعزيز منصور از يمن، فارع السويدي از يمن، محمد الحمداوي از مغرب، محمد نزال از جنبش حماس، محمد حسين عيسى از سومالی، عبد الهادي اوانج از مالزی، علي جاويش از سودان، محمد فرج احمد از كردستان، بشير الكبتي از لیبی، محمد الحسن الددو از موریتانی، محمد  شقفه از سوریه احمد الدان از الجزائر و عبدالفتاح مورو از تونس

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha