دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 13, 2024

حجت الاسلام والمسلمین دکتر ناصر فوروهی، گفت: الگوی سبک زندگی اسلامی برای مسلمانان در حادثه غدیر و ولایت وجود دارد.

رییس دانشکده الهیات و علوم اسلامی دانشگاه تبریز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در تبریز، با اشاره به اینکه غدیر تنها یک حادثه تاریخی نیست، خاطرنشان کرد: با توجه به مسایلی که چه قبل از واقعه غدیر و چه بعد از حادثه غدیر، در رفتار و اعمال مسلمانان رخ داد، نشان می دهد که غدیر یک جریان و حادثه تاریخی نیست، بلکه یک شروع برای زندگی مسلمانان بود.

وی افزود: افرادی که در مسیر غدیر قرار گرفتند، نوع نگرش آنان با افرادی که این مساله را فراموش کرده و پیرو غدیر نشدند متفاوت است. با توجه به اینکه دین اسلام آخرین دین الهی، پیامبر بزرگ اسلام آخرین پیامبر و قرآن، آخرین کتاب الهی است، بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص)، حلقه وحی انسان با خدا قطع شد، اما حجت الهی در بین انسان ها برداشته نشد.

حجت الاسلام والمسلمین فوروهی با اشاره به اینکه نوع نگرش به واقعه غدیر بیانگر این مساله است که بعد از رحلت پیامبر اسلام(ص)، خداوند ولایت را به واسطه انسان‌های شایسته اعمال می کند، اظهار داشت: بعد از رحلت پیامبر(ص)، انسان های معصوم و امام(ع)، جانشینان پیامبر (ص) هستند که از همه شئون پیامبر جز دریافت وحی برخوردار هستند.

وی خاطرنشان کرد: تشکیل حکومت اسلامی، تفسیر صحیح و معصومانه از وحی  و اعمال ولایت الهی بر امت اسلامی بر عهده امامان معصوم(ع) است، امام معصوم(ع) جنبه دیگری نیز دارد و آن بعد معنوی است، یعنی علاوه بر اینکه به عنوان ولایت ظاهری عمل می کند به عنوان واسطه فیض الهی و انسان ها نیز نقش خود را ایفا می کند.

رییس دانشکده الهیات و علوم اسلامی دانشگاه تبریز ادامه داد: سبک زندگی در حادثه غدیر به این گونه است که امام بعد از پیامبر اسلام، امور امت اسلام را به دست  می گیرد و نوع و روش و سبک زندگی را به آنان می آموزد.

غدیر، یک شروع برای زندگی سعادتمند است

وی در ادامه با تاکید بر اینکه اهل بیت(ع)، در کنار قرآن می توانند بهترین روش زندگی را به ما بیاموزند، عنوان کرد: انسان در زندگی خود با الهام از ائمه معصومین(ع) و با الگو قرار دادن آنها می تواند سعادتمند باشد، اگر خارج از این چارچوب باشد این زندگی سعادتمند نخواهد بود، با این نگرش،غدیر یک حادثه تاریخی نیست بلکه غدیر یک شروع برای زندگی و ارائه الگو و سبک زندگی اسلامی برای بهتر زیستن است.

حجت الاسلام والمسلمین فوروهی با اشاره به اینکه الگوی سبک زندگی اسلامی برای مسلمانان در حادثه غدیر و ولایت وجود دارد، تصریح کرد: این بدان معنا نیست که نوع زندگی یک فرد مسلمان  در عصر امروز، مطابق با این الگوست؛ امروز نوع روش زندگی مسلمانان از جمله شیعیان با سبک زندگی اسلامی فاصله دارد و نمی توان از سبک زندگی امروز مسلمانان، الگوی سبک زندگی اسلامی را مشاهده کرد.

وی با اشاره به اینکه ما مواد خام سبک زندگی اسلامی را در اختیار داریم، گفت: اما این سبک زندگی به صورت عینی و متناسب با زمان به پیروان حضرت علی(ع) و ائمه اطهار(ع) ارائه نشده، باید با بهره گرفتن از هنر و دبیات و ... سبک زندگی اسلامی را به مسلمانان عرضه کنیم که در این زمینه کوتاهی کرده ایم.

رییس دانشکده الهیات و علوم اسلامی دانشگاه تبریز با تاکید بر اینکه در فیلم های ما نوعی زندگی اشرافی دیده می شود و در واقع یک زندگی سکولاریستی ارائه می شود، ابراز داشت: ما زمانی می توانیم ادعا کنیم که سبک زندگی ما مطابق با سبک زندگی اسلامی است که نوع روش زندگی را به مخاطب ارائه دهیم؛متاسفانه متولیان فرهنگی، در این زمینه کم کاری کرده اند.

حجت الاسلام والمسلمین فوروهی تاکید کرد: عامل دوم که سبک زندگی اسلامی به صورت صحیح به مسلمانان عرضه نشده این است که ابزار رسانه ای و هنری و نرم افزاری ما در مقابل دشمنان ضعیف است و در این زمینه سرمایه گذاری نکرده ایم، ما تاثیرپذیر از روابطی هستیم که زندگی ما را  تحت تاثیر قرار می دهد.

وی با اشاره به اینکه امروز هزاران سایت اینترنتی، ده ها و صدها شبکه ماهواره ای مستقیم و غیرمسقتیم به اهل بیت(ع) حمله کرده و مکتب تشیع را مورد هجمه قرار می دهند، گفت: بخشی از این رسانه ها فرهنگ خود را نشان می دهند، اما برخی رسانه ها معاند هستند و در مقابل فرهنگ شیعی استقامت می کنند و یک چهره خشن از این فرهنگ ارائه می دهند. ما اگر بخواهیم در مقابل این هجمه ها و رسانه ها، پیروان اهل بیت(ع) را به فرهنگ غنی اسلام سوق دهیم باید از ابزار امروزی بهتر استفاده کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha