دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024

مدیر حوزه علمیه استان مازندران، گسترش فرهنگ قرآن در مدارس علمیه را از مهم ترین رسالت های معاونان تهذیب حوزه های علمیه عنوان کرد.

 به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین طاهری، صبح امروز در دومین همایش هم افزایی و دانش افزایی معاونین تهذیب حوزه های علمیه شمال و شمال غرب کشور که در مرکز آموزش رفاهی فرهنگیان ساری برگزار شد، با اشاره به اینکه مازندران از دیرباز مهد پرورش عالمان بزرگ دینی و تاریخ تشیع بوده است، تصریح کرد: هر کدام از رشته های علوم را تحقیق کنیم با یک یا چند دانشمند بزرگ مازندرانی برخورد می کنیم، چهره های درخشانی در فقه و فقاهت، تفسیر، کلام، حکمت و فلسفه، عرفان، حدیث در تاریخ حوزه علمیه مازندران به چشم می خورد.

وی افزود: سید حیدر عاملی در فقه، طبرسی در کلام، امین الاسلام طبرسی در تفسیر، عمادالدین طبری در تاریخ تشیع، ملا صالح مازندرانی در حدیث و شیخ الطائف ثانی در عرصه خطابه از بزرگان حوزه علمیه مازندران هستند.

مدیر حوزه علمیه استان مازندران تاکید کرد: مدرسه علمیه آیت الله کوهستانی زمانی حدود 300 نفر تحصیل می کردند که بیشتر آنان امروز از بزرگان حوزه علمیه هستند.

حجت الاسلام والمسلمین طاهری همچنین گفت: مازندران، تاریخ حکومت اهل سنت را حتی یک روز هم در تاریخ پرونده خود ندارد و در این زمینه از قم و ری نیز جلوتر است.

مهم ترین رسالت حوزه های علمیه

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه فلسفه معاونت تهذیب در حوزه های علمیه در قرآن بیان شده است، عنوان کرد: تعلیم حکمت بدون تهذیب فایده و اثری ندارد، علم توحید و عرفان هم بدون تهذیب به درد نمی خورد.

مدیر حوزه علمیه استان مازندران با اشاره به رسالت ها و تکالیف عالمان دینی و حوزه های علمیه تصریح کرد: اگر عالم دینی خودسازی و تهذیب نداشته باشد پدیده ناگواری اتفاق می افتد، اولین رسالتی که بر عهده معاونان تهذیب قرار دارد، این است که یکپارچه و با یک برنامه و هدف کار کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین طاهری گسترش فرهنگ قرآن در مدارس علمیه را از مهم ترین رسالت های معاونان تهذیب حوزه های علمیه عنوان کرد و ابراز داشت: گسترش فرهنگ قرآن به معنای قرآنی کردن اخلاق طلبه هاست، یعنی تکلیف ما این است که ما اخلاق طلاب را اخلاق قرآن کنیم.

وی با بیان اینکه پیامبر فرمودند: من مبعوث شدم، تا مکارم اخلاق را به نهایت برسانم، عنوان کرد: اخلاق پیامبر، قرآن بود و اگر پیامبر الگوی ماست، ایشان می فرمایند شبیه ترین شما به من خوش اخلاق ترین شماست.

مدیر حوزه علمیه استان مازندران ادامه داد:اخلاق یک طلبه باید اخلاق قرآنی باشد، اما برخی از ما نتوانستیم به وظیفه خود عمل کنیم و همگان را با اخلاق پیامبری تربیت کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین طاهری در ادامه، گسترش روح توحید در میان طلاب را دومین رسالت معاونان تهذیب حوزه های علمیه برشمرد و گفت: طلبه باید موحد به بار بیاید، یک نوجوان و جوان وقتی وارد حوزه علمیه می شود باید آن را میهمان سفره توحید کرد، در این صورت یک عالم اثرگذار تربیت کرده ایم.

وی در پایان گفت: هیچ مرکزی در داخل و خارج از ایران، از نظر رفتاری و تقید به اصول اخلاقی مثل حوزه های علمیه نیست و از این جهت ما در شاگردی مکتب پیامبر(ص) نفر اول هستیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha