جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حح

سفر معاون بین الملل حوزه های علمیه به یک کشور آفریقایی، بیش از پیش علاقه مردم و نخبگان فرهنگی و دینی مردم آفریقا به امام خمینی(ره) را ثابت کرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی معاون بین‌الملل حوزه‌های علمیه چندی قبل طی سفری 4 روزه به سنگال در یکصد و نوزدهمین دوره مراسم و آیین مذهبی پیروان طریقه مریدیه در شهر طوبی این کشور حضور یافت.

وی در این سفر ضمن مشارکت فعال در برنامه رسمی "مگل"، ملاقاتها و بازدیدهای گوناگون از پایگاه‌های شیعی داکار داشت و همچنین با بزرگان سایر طریقه‌های دینی سنگال از جمله تیجانیه و قادریه نیز مذاکره کرد.

خبرنگار تعدادی از این دیدارها و سخنراها را قلمی کرده است.

الف- نهادهای شیعی

*بازدید از موسسه اسلامی اجتماعی داکار

حجت‌السلام والمسلمین زمانی در آغاز اقامت خود در داکار به اتفاق سفیر ،رایزن فرهنگی و نماینده جامعةالمصطفی از موسسه اسلامی، اجتماعی سنگال بازدید کرد و با شیخ محمد کانسو، جانشین شیخ عبد المنعم زین، رییس شیعیان لبنانی مقیم سنگال دیدار و گفتگو به عمل آورد. جامعه قریب به 30هزار نفری لبنانی‌های مقیم سنگال عمدتا به امور تجاری و بازرگانی اشتغال دارند و بخش مهمی از اقتصاد این کشور در دست ایشان است و حضور این موسسه و شخص منعم زین در ارشاد و نظارت بر امور دینی و تعلیمی و احوال شخصی خانواده‌های لبنانی بسیار حائز اهمیت است.

*بازدید از موسسه التلاقی و العمل

بازدید از موسسه شیعی التلاقی و العمل به همراه هیات همراه و ملاقات با شیخ حسین حیدر از علمای لبنانی و رییس این مجموعه از دیگر برنامه‌های روز اول اقامت ایشان در داکار بود. در این ملاقات شیخ حسین حیدر توضیحاتی در زمینه فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی موسسه در حوزه علوم دینی و عربی ارائه نمود. حجت الاسلام والمسلمین زمانی نیز بر فعالیت بیشتر برای جذب سنگالی‌ها در محافل شیعی با تکیه بر آمیزه‌های وحدت آفرین تاکید نمود.

* بازدید از انستیتو زبان عربی داکار

تنها موسسه رسمی آموزش زبان عربی در داکار از دیگر مراکزی بود که هیات ایرانی از آن بازدید کرد. در ملاقات و گفتگو با دکتر یوسف مزاحم، مدیر این مرکز گزارشی از نحوه جذب و اداره کلاس‌ها که در سطوح مختلف سنی برپا می‌شود به سمع حضار ارایه گردید که هم‌اکنون تعداد150 دانش آموز در این مرکز به فراگیری زبان عربی می‌پردازند.

*بازدید از موسسه المزدهیر

معاون بین‌الملل با حضور در موسسه المزدهیر و ملاقات با محمد علی شریف حیدرا رییس شیعیان سنگالی و مدیر این مجموعه در جمع طلاب و دانش اموزان مدرسه اسلامی الحسنین(علیهماالسلام) سخنرانی نمود. آقای شریف حیدرا، در سخنانی تعداد مجموعه‌های آموزشی تحت پوشش را بیش از 100 مجموعه و تعداد دانش آموزان را بیش از 30هزار نفر عنوان کرد.

وی گستره جغرافیایی شیعیان مرتبط با المزدهیر را کشورهای: سنگال، موریتانی، گینه بیسائو و مناطقی در حوزه دریای کارائیب ذکر کرد.

*بازدید از مسجد شیعیان اهل البیت (ع)داکار

حجت الاسلام والمسلمین زمانی همچنین تنها مسجد شیعیان معروف به مسجد درویش بازدید نمود و ضمن اقامه نماز در این مسجد و ملاقات با نمازگزاران با شیخ ابراهیم با امام جمعه و جماعت مسجد نیز گفتگو نمود. آقای ابراهیم با، گوشه‌ای از مشکلات مسجد را برشمرد وبا توجه به تعداد نماز گزار شیعی وسنی خصوصا در روزهای جمعه، خواستار توجه بیشتر به این پایگاه شیعی در داکار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی طی سخنانی در جمع نمازگزاران با تقدیر از تلاش امام جمعه در جذب نماز گزاران از همه طریقه‌ها در این مسجد شیعی، بر ادامه روش فعلی که همانا تبلیغ غیرمستقیم واستفاده از فرصت‌های ارزشمند در ابلاغ پیامها اسلام و اهل‌بیت(ع)تاکید نمود.

*ملاقات با آقای بابکر سوسه رییس موسسه فدک

آقای سوسه، رییس موسسه شیعی فدک که از موسسه‌های قدیمی و فعال اهل بیت(ع) به شمار می‌رود با معاون بین‌الملل حوزه ملاقات وگفتگو نمود.

وی مشکلات مالی را از مهمترین موانع توسعه فعالیتها ذکر کرد واز نقش رایزنی فرهنگی در حمایت وپشتیبانی از مراسم مذهبی که در راستای ترویج وتبلیغ مکتب اهل البیت(ع) برپا می‌شود تقدیر به عمل آورد.

*بازدید از نمایندگی جامعة المصطفی در سنگال

عضو هیئت علمی جامعة‌المصطفی با حضور در المصطفی شعبه داکار، ضمن بازدید از بخش‌های مختلف دانشگاه با حجة الاسلام والمسلمین سید مرادی مدیر این مرکز آموزشی ملاقات نمود.

*بازدید از دپارتمان زبان ، ادبیات و تمدن فارسی دانشگاه داکار

از دیگر برنامه‌های معاون بین‌الملل حوزه‌های علمیه، بازدید از دپارتمان و مرکز زبان فارسی دانشگاه شیخ آنتادیوپ داکار و ملاقات با آقای سنایی رییس این دپارتمان بود. آقای سنایی، حضور تعداد 8 دانشجو در مقطع دکترا در دانشگاه شهید بهشتی تهران که از این دپارتمان اعزام شده اند را از نشانه‌های موفقیت این دپارتمان معرفی نمود. حجت‌الاسلام زمانی نیز با تشکر از فعالیت‌های 10 ساله این دپارتمان، ضمن اشاره به اینکه گسترش زبان نفوذ فرهنگ را هم به دنبال خواهد داشت بر لزوم معرفی عناوین دینی خصوصاً بهره گیری از آثار استاد شهید مرتضی مطهری به دانشجویان برای استفاده در پایان نامه‌های خود در مقاطع مختلف تاکید نمود.

*ملاقات با کارگزاران نظام و ایرانیان مقیم داکار

حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی با حضور در جمع صمیمی ایرانیان و مسئولین نهادهای ایرانی مقیم داکار با ایشان گفتگو نمودو در جریان وضعیت ایرانیان و فعالیت بخش‌های مختلف فرهنگی قرارگرفت.

ب) سایر طریقه‌ها:

* بازدید از مسجد حاج عمر فوتی تال داکار

معاون بین‌الملل حوزه باحضور در نماز جماعت دومین مسجد بزرگ داکار متعلق به شاخه عمریه تیجانیه و ادای احترام و قرائت فاتحه در آرامگاه خلیفه مدفون در محوطه مسجد با آقای علی ساو امام جماعت و نیز آقای شیخ احمد، مفتی مسجد دیدار نموده ودر جریان فعالیت‌های جانبی این مسجد در حوزه کلاس‌های آموزش قرآن و علوم دینی قرار گرفت و آمادگی حوزه علمیه قم را برای حمایت از فعالیت‌های آموزشی مسجد اعلام نمود.

*بازدید از زیارتگاه و چاه مهدی در منطقه المهدی داکار

حجت الاسلام والمسلمین زمانی و رایزن فرهنگی ایران همچنین با حضور در زیارتگاه پیروان طریقه لاین در المهدی داکار، ضمن شرکت در نماز جماعت عصر در مجلس ذکر و انس زایرین شرکت کرده و پس از سخنرانی در جمع مسلمانان با «شیخ فرزند خلیفه کل لاین ها» گفتگو نمود.

وی طی سخنانی امام خمینی را نمونه بارزی از انسانهای الهی معرفی کرد که به لحاظ ارتباط با خدا از هیچ قدرتی واهمه نداشته و با شجاعت وتوکل برخدا توانست انقلاب بزرگ اسلامی را پیروز گرداند. گفتنی است در میان سخنان ایشان، حول محور نیایش و تسبیح، تعدادی از حضار به وجد آمده وابراز احساسات می‌کردند. در پایان عبدااله لای، فرزند خلیفه از این حضور وبیانات گرم وروشن‌گرانه تشکر نمود وپیروان طریقه لاین را از محبین امام خمینی(ره) وانقلاب اسلامی معرفی کرد.

*ملاقات با محمد لای خلیفه ورییس فدراسیون نبی الله –مسجد ربانی

حجت الاسلام والمسلمین زمانی و هیات همراه ضمن بازدید و اقامه نماز در مسجد مهم ربانی، متعلق به فرقه نبی اللهی با محمد لای، خلیفه ورییس فدراسیون وجمعی از کبار علمای این فرقه در منزل خلیفه ملاقات وگفتگو کرد.

طی سخنان مبسوطی رجوع به قرآن وتبعیت از آنرا راه حل خروج از تاریکی به نور ذکر کرد.

وی بخشی از بحران کنونی را بحران روحی دانست که به لحاظ عدم تبعیت از خداوند بشر بدان مبتلا شده وراه حل آن هم قرآن است. آقای محمد لای نیز در پایان با تاکید بر علاقه خود و پدر مرحومش به امام خمینی، امام را فردی می‌دانست که جسم وروحش در خدمت و راه الهی بود و ایرانی‌ها به خاطر پیروی از اسلام ناب امام خمینی، مورد احترام سایر مسلمانان می‌باشند.

* ملاقات با شیخ عثمان دیان رییس شورای خلیفه گری قادریه آفریقا

هیات فرهنگی، سیاسی ایران در آخرین روزا قامت جناب آقای زمانی در سنگال درمنزل عثمان دیان رییس قادریه سنگال ملاقات وگفتگو نمودند. وی ضمن خیر مقدم به ایرانیان، علاقه خاص خود به ایران را به لحاظ اینکه زادگاه عبد القادر گیلانی وخلیفه قادریه می‌باشد، ابراز کرد. سپس با اشاره به آشنایی خود با امام خمینی(ره) از زمان شروع انقلاب با ذکر اینکه هیچکس تصور نمی‌کرد، کسی شاه را با قدرت عظیم حاصل شده از پول نفت شکست دهد، قدرت امام خمینی را منبعث از نصرت الهی و ارتباط ویژه او با پروردگار ذکر کرد.

*ملاقات با شیخ عبد العزیز سی الامین

پیرو هماهنگی‌های به عمل آمده، جلسه مهم ملاقات با شخصیت اصلی فرقه تیجانیه، آقای عبد العزیز سی الامین در محل اقامت سفیر جمهوری اسلامی ایران تشکیل شد. این حضور به عنوان نقطه عطفی در تاریخ روابط وتعاملات جمهوری اسلامی ایران با رهبران طریقه‌های دینی سنگال به شمار می‌آید. نفوذ و قدرت عبدالعزیز و در عین حال علاقه مندی ایشان به جمهوری اسلامی ایران که با تشکیل این جلسه بیش از پیش مبرهن گردید، بدون شک راه را برای فعالیت‌های تقریبی پیش رو باز خواهد کرد.

ج) مگل بزرگ طوبی

*سفر به طوبی

همه ساله پیروان طریقه مریدیه در سالگرد تبعید شیخ احمدو بامبا، موسس این طریقه به گابن در شهر مذهبی طوبی گرد هم می‌آیند و با برگزاری مراسم ذکر و دعا و نیایش و قرائت قرآن و سرودن اشعار شیخ احمد در وصف پروردگار و پیامبراکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله، خدمات رهبر خویش را گرامی می‌دارند.

یکصد ونوزدهمین دوره این آیین مذهبی در شهر طوبی با حضور میلیونی مشتاقان این طریقه در کنار آرامگاه احمدو بامبا با شکوه فراوان برگزار شد. علاقه مندان مریدیه از روزهای قبل و از نقاط مختلف داخل و خارج کشور در تدارک سفر بوده وبه هر نحو ممکن خود را به این مراسم مهم رساندند.

هیئت ایرانی ضمن ملاقات با خلیفه کل و سخنگوی ایشان خدمات ارزشمند شیخ احمدو بامبا به جهان اسلام را گرامی داشتند و در همین راستا نماینده اعزامی از قم در گفتگوها ومصاحبه‌های رادیو-تلویزیونی بر چند خصوصیت مشترک شیخ احمدو بامبا و حضرت امام خمینی (ره)از جمله: عرفان، شجاعت، تاکید بر التزام به فقه و شریعت ،استعمار ستیزی و تاکید برتلاش علمی جهت باز آفرینی تمدن نوین و تاکید بر ضرورت ایجاد وحدت میان امت اسلامی اشاره نمود.

د) سایر فعالیت‌ها:

* بازدید از غرفه کتاب جمهوری اسلامی ایران و ملاقات با نویسندگان

معاون بین‌الملل حوزه‌های علمیه از نمایشگاه وغرفه ایران بازدید نمود. وی در این بازدید از تلاشهای به عمل آمده در زمینه گسترش فرهنگ کتاب وکتاب خوانی تشکر کرد. همچنین ضمن حضور در غرفه کانون نویسندگان سنگال با آقای علی بدرا بی، رییس کانون نویسندگان وتنی چند از اساتید دانشگاه ونویسندگان این کشور ملاقات وگفتگو نمود. معاون بین‌الملل حوزه در این ملاقات‌ها خواستار توسعه و استفاده بیشتر از متون ادب فارسی در حوزه شعر و رمان با ترجمه آثار ومعرفی آن به ادبای سنگالی ونیز تبادل هیاتهای علمی دو کشور برای بهره مندی از غنای ادبی وفرهنگی دو کشور شدند.

*مصاحبه مطبوعاتی با نشریه جهان اسلام

در بازگشت از سفر طوبی حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی در مصاحبه با آقای عبدالسلام دیوپ سردبیر نشریه جهان اسلام به سوالات ایشان حول روابط حوزه علمیه قم وطوبی و نیز معرفی حوزه علمیه و مبانی عرفان اسلامی پاسخ گفت.

وی در این مصاحبه جایگاه حوزه در آموزش شریعت و فقه اسلامی و نیز بخش‌های پژوهشی جانبی در حوزه عرفان تشریح کرد.

معرفی کتابخانه پیشرفته آیت‌الله مرعشی نجفی از دیگر بخش‌های تشریح شده توسط نماینده حوزه علمیه قم بود جزیره گوره وخانه بردگان و موزه برده داری، جزیره نیز به لحاظ اهمیت تاریخی آن مورد بازدید واقع شد، همچنین در این سفر از دانشگاه و کتابخانه مرکزی دانشگاه شیخ آنتادیوپ داکار بازدید به عمل آمد، رایزن فرهنگی ایران ضمن اشاره به عدم برخورداری این کتابخانه از منابع غنی شیعی از نماینده حوزه علمیه درخواست نمود تا در تامین کتب مرجع شیعی جهت اهدا به این مرکز مساعدت لازم به عمل آورند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha